Sporny autogaz

Sporny autogaz
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: (mg)
  • Dodano: 08-01-2006 00:00

Nie wszystkie paliwa są źródłem zysków dla krajowych producentów i – dla ogółu detalistów. Kontrowersyjnym tematem dla producentów i właścicieli markowych stacji pozostaje rynek autogazu (czyli gazu płynnego, LPG, do napędu samochodów). Po kłótni w listopadzie ub.r. o poprawności funkcjonowania paliwowego rynku podjęto również temat LPG.

Rozwój rynku autogazu jest bezpośrednio związany z tematem wysokości akcyzy: od lat państwo poprzez wysokość akcyzy promuje autogaz. Paliwo to pochodzi tymczasem głównie z importu – krajowe koncerny nie mogą zwiększyć jego produkcji z przyczyn technicznych – i wypiera benzynę, na którą popyt i tak spada wraz ze wzrostem zapotrzebowania na olej napędowy (odpowiednio – 6 proc. i + 2 proc. w 2005 roku). Według Orlenu i Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, w 2004 r. zużycie autogazu wzrosło nawet o 15 proc. W segmencie LPG interes koncernów jest więc wyraźnie sprzeczny z interesem klientów.

– To jest taniość kosztem krajowych rafinerii – mówi wprost Jacek Wróblewski z POPiHN (Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego).

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sporny autogaz

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.201.96.43
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!