Sprzedawcy paliwa mają problem. I nie chodzi tylko o elektryczne samochody

Sprzedawcy paliwa mają problem. I nie chodzi tylko o elektryczne samochody
Im wyższa cena na pylonie stacji, tym mniejsza sprzedaż i tym większa presja na właścicieli stacji w kwestii spłaszczania marży paliwowej Fot. NP
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Piotr Apanowicz
  • Dodano: 28-07-2018 06:01

Płynąć z prądem zmian czy je wyprzedzać? A może próbować samemu je kreować? Tego rodzaju dylematy trapią zarządców sieci stacji paliw w kontekście megatrendów na globalnym rynku naftowym.

Właściciele stacji paliw od zawsze uzależnieni byli od kaprysów geopolityki, która przekładała się na notowania ropy naftowej, mające bezpośredni wpływ na ich sytuację.

W 2017 r. średnie roczne notowania ropy Brent osiągnęły poziom 54,30 dol. za baryłkę i były o blisko jedną czwartą wyższe niż rok wcześniej. W I połowie roku 2018 ceny podskoczyły o kolejne 20 proc. A w II połowie maja tylko kilkudziesięciu centów brakowało do przebicia psychologicznej granicy 80 dol. za baryłkę - po raz pierwszy od 2014 r.!

Wbrew pozorom nie są to wcale dobre wiadomości dla operatorów stacji paliw.

- Im wyższa cena na pylonie stacji, tym mniejsza sprzedaż i tym większa presja na właścicieli stacji w kwestii spłaszczania marży paliwowej. Szczególnie gdy cena wzrasta powyżej "psychologicznej granicy" - takiej jak 5 zł za litr. Przyrost cen ropy to zatem poważny ból głowy dla sieci stacji... Od razu rośnie też udział sprzedaży autogazu kosztem benzyn - opowiada Paweł Grzywaczewski, wiceprezes spółki Anwim, właściciela największej w Polsce niezależnej sieci stacji paliw Moya.

Jednak ceny ropy na światowych rynkach to nie jedyna rzecz, która spędza detalistom sen z powiek. Dziś już chyba nikt nie ma wątpliwości, że jedna z wielkich, globalnych tendencji, które w odleglejszym horyzoncie zmienią strukturę zużycia paliw właściwie w każdym kraju, to rozwój elektromobilności.

Więcej o zagrożeniach i wyzwaniach stojących przed polskimi sprzedawcami paliwa w dalszej części artykułu.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sprzedawcy paliwa mają problem. I nie chodzi tylko o elektryczne samochody

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.201.96.43
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!