PARTNERZY PORTALU

Stacje benzynowe jak markety

Stacje benzynowe jak markety
  • Autor: Łukasz Stępniak
  • Dodano: 23-08-2007 00:00

Sieciom handlowym rośnie pod bokiem nowy konkurent - stacje benzynowe odebrały sklepom blisko 2 proc. krajowego rynku FMCG, a w ciągu następnych kilku lat ten udział może się zwiększyć nawet do 5 proc.

Bułeczki, dżem, mleko, jajka, a nawet szczypiorek i pomidory - być może już za kilka lat głównie te produkty będziemy kupować na stacjach paliw wracając z pracy. Według specjalistów, stacje, szczególnie te na osiedlach, będą ewoluowały w kierunku sklepików convenience, takich jak sieć Żabka, oferujących klientom produkty tzw. pierwszej potrzeby. Czy sklepy powinny obawiać się nowej konkurencji?


Kawa i papierosy


Zagrożenie ze strony stacji, których na rynku działa obecnie prawie 7 tys. jest całkiem realne, a inwestycje w sieć autostrad i dróg ekspresowych przyśpieszą ich ekspansję. Ponadto ponad połowa z nich to nowoczesne obiekty sieciowe, należące do uznanych rynkowych graczy, takich jak BP, Statoil, Orlen czy Łukoil. Dodatkowo wzorem rynków zachodnich firmy planują rozbudowę działów handlowego, gastronomicznego i hotelarskiego.

- Moim zdaniem, udział stacji w sprzedaży produktów FMCG w ciągu najbliższych kilku lat wzrośnie nawet do 5 proc. - mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Oczywiście do krajów Europy Zachodniej, gdzie sprzedaż paliw stanowi jedynie trzecią część przychodów stacji benzynowych, nam jeszcze daleko. Jednak to w tym kierunku będą się one rozwijać.

Z każdym rokiem sprzedaż produktów FMCG ma coraz większy udział w obrotach stacji benzynowych. W roku 2006 na ok. 6,8 tys. stacji działających w Polsce ponad 6,4 tys. miało już w asortymencie produkty szybko rotujące. - Według naszych badań, co roku o ponad 5 proc. rośnie liczba stacji wprowadzających do sprzedaży wyroby FMCG - mówi Beata Kacyrz, analityk firmy Nielsen.

Wartość sprzedaży produktów pozapaliwowych wzrosła w ciągu ostatniego roku o 11,6 proc., a przychody stacji benzynowych ze sprzedaży FMCG przekroczyły 2,5 mld zł. Najlepiej na stacjach sprzedaje się alkohol, który stanowi 29 proc. sprzedanych produktów FMCG, tylko procent mniej mają papierosy - 28 proc., napoje - 14 proc., a słodycze i przekąski - 9 proc.

Wymienione powyżej produkty stanowią ok. 80 proc. wszystkich produktów FMCG sprzedawanych na stacjach. W przypadku napojów bezalkoholowych duży wpływ na wzrost obrotów w tej kategorii mają napoje energetyczne i izotoniczne. - Ewenementem w skali całego rynku dystrybucji jest 56 proc. udział stacji benzynowych w sprzedaży kawy mrożonej. W żadnym innym kanale nie dystrybuuje się jej tyle co tu - mówi Beata Kacyrz.

Najszybciej na stacjach rośnie sprzedaż napojów bezalkoholowych, które zyskały w ciągu ostatniego roku 28 proc., alk¬hol wykazał nieco mniejszą dynamikę (21 proc.), papierosy (15 proc.), a słodycze i przekąski (12 proc.).


Sieci chcą na stacje


To jak istotnym kanałem dystrybucji dla produktów spożywczych i przemysłowych stają się stacje benzynowe pokazują chociażby starania operatorów handlowych, którzy chcą swoją markę wprowadzić na stacje. Od kilku miesięcy starania takie czynią holenderski Ahold oraz francuski Carrefour. Jesienią ubiegłego roku w Tychach na stacji Jet należącej do koncernu ConocoPhilips Poland (firma waśnie odsprzedała swoje placówki w Polsce firmie Łukoil), Ahold otworzył pierwszy testowy sklep pod szyldem Albert Express. Jednak pierwsza placówka będzie jednocześnie ostatnią, ponieważ holenderski Ahold wycofał się z Polski sprzedając swoje sieci (Albert, Hypernova) Carrefourowi. Dzisiaj najbliżej stacji jest wspomniany francuski operator.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Stacje benzynowe jak markety

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.11.52
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!