Strategiczna Karta Wyników, czyli pomysł na biznes

Strategiczna Karta Wyników, czyli pomysł na biznes
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Rozmowa z Agnieszką Beresińską, senior konsultantem SAP Polska

- Hasło "Balanced Scorecard" robi furorę. Pomimo to, nadal nie zawsze wiemy, jak je rozumieć. A zatem co to jest "Strategiczna Karta Wyników"?
- Jest wielu teoretyków, "guru" zarządzania. Ci specjaliści raz po raz mają nowe pomysły na zarządzanie. Strategiczna Karta Wyników to taki pomysł. Jest to zarazem metoda zarządzania ludźmi, firmą, biznesem. Jest to wreszcie zestaw narzędzi i technik do wspierania tworzenia lub zmian strategii. Bo zarządzanie jest sprawą starą jak świat. Jednak nasz świat się zmienia. A zmianom muszą odpowiadać "pomysły na zarządzanie". Każdy pomysł powinien, moim zdaniem, uzyskać przełożenie na biznes. Ale nie zawsze tak jest. Od pewnego czasu mamy, powtarzający się, zestaw koncepcji: Value Based Management - zarządzanie wartością firmy, Activity Based Management, controlling - jako ideę wspomagania zarządzania i Benchmarking. A od pewnego czasu mówimy też o Strategicznej Karcie Wyników. Niestety, wspomniane idee w niewystarczającym stopniu wprowadzane są do praktyki firm. A przecież najważniejsze jest to, żeby pomysł na biznes wdrożyć!
- A zatem jak wdrażać "pomysł" Balanced Scorecard? Co trzeba wiedzieć o swojej własnej firmie, by Strategiczna Karta Wyników funkcjonowała?
- Dla wdrożenia Strategicznej Karty, potrzeba zaistnienia kilku niezbędnych elementów. Najpierw musimy szczegółowo i dokładnie, zdefiniować cel. Do czego firma powinna dojść? Dalej, ogólne cele i strategię firmy należy przełożyć na mierzalne zadania pracowników, które powinny wspierać realizację tych celów. Dla przykładu: chcemy, by nasz pracownik - już na początku roku - otrzymał zestaw 10 zadań do wykonania w I kwartale, a także 5 zadań na II kwartał. Wówczas planujemy, wg uznania, np.: kwoty na wykonanie zadań lub ich efekty. Cel plus "miernik" to podstawa przygotowań. Teraz potrzebujemy, jak mówimy, sponsora: osoby, która nie tyle realizuje, co czuwa nad wykonaniem wyznaczonych zadań. Po to, by nasze przedsięwzięcie szło w odpowiednim kierunku, nie w kierunku przeciwnym lub co gorsza - jakimkolwiek. Nie zapominajmy, że przedsięwzięcia to ludzie. Jeżeli ich pomysłów nie kontrolujemy, idee te - a wraz z nimi przedsięwzięcia - ewoluują, m.in. mają tendencję do niekontrolowanego rozbudowywania się. A nie o to chodzi.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Strategiczna Karta Wyników, czyli pomysł na biznes

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.240.77
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!