Druga linia metra w Warszawie będzie już drążona najnowocześniejszą technologią, która jest stosowana na całym świecie do budowy tuneli metra, kolejowych i samochodowych - tarczą zmechanizowaną.
Budowa metra warszawskiego
Metro - ulubiony środek transportu warszawiaków
Potocznie mówi się, że metro będzie "budowane tarczą". W rzeczywistości nowoczesne tarcze zmechanizowane, zwane TBM (z ang. Tunnel Boring Machine), to skomplikowane urządzenia o średnicach od 0,9 m do ponad 15 m, długości kilkudziesięciu metrów i ciężarze - bagatela - kilku tysięcy ton.
Nowoczesne i wydajne
Takimi tarczami można średnio budować kilkanaście metrów gotowego tunelu dziennie. Przykładowo tarczą TBM o średnicy 14,2 m wykonano tunel drogowy pod Łabą w Hamburgu i dwa tunele drogowe na obwodnicy Moskwy. Podobne, choć o mniejszej średnicy, tarcze drążą aktualnie tunele metra w Amsterdamie, Barcelonie, Lille, Londynie, Madrycie, Singapurze, Sofii czy Tuluzie. Metoda tarczowa budowy tuneli jest znana od wielu lat.