PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Taniej energii nie będzie, trzeba oszczędzać

Autor: Dariusz Ciepiela
02-05-2008 00:00 |  aktualizacja: 09-05-2008 09:04
Taniej energii nie będzie, trzeba oszczędzać
Prof . Tadeusz skoczkowski, prezes Krajowej Agencji Poszanowania Energii: Na jednej z niedawnych konferencji energetycznych po prezentacji kampanii RWE Stoen "Świadoma energia" na rzecz oszczędzania energii jeden z przedstawicieli sektora wytwarzania zapytał, dlaczego RWE Stoen działa wbrew swojemu interesowi i dlaczego uczy, jak nie kupować jego towaru. 

Nic dodać, nic ująć. Dążenie spółek energetycznych do tego, aby sprzedać odbiorcom końcowym jak najwięcej energii staje się powoli w Unii Europejskiej historią. Żegnaną z żalem, bo nic prostszego, niż mieć wielki rynek zbytu z mało wymagającym klientem, ale jednak żegnaną. 

No ale czasy już nie te - klient coraz bardziej energetycznie świadomy, a i Komisja Europejska wielce pomaga. Przyszłość zysków spółek energetycznych leży nie w sprzedaży MWh energii elektrycznej, MJ ciepła czy tysięcy metrów sześciennych gazu, ale w tzw. usługach energetycznych. Ogrzewam, chłodzę, wentyluję, oświetlam i dostarczam energii do napędów wszystkich urządzeń w tym domu i za to biorę pieniądze, oczywiście, gdzieś tam jest ukryta cena nośników energii, ale to nie ona dominuje w mojej fakturze. No i oczywiście robię to wszystko niezawodnie, a jakość dostarczanej przez ze mnie energii elektrycznej jest bardzo wysoka. I za to też dostaję pieniądze, i to niemałe. 

Trzeba tylko do tego świadczenia usług przekonać sektor energetyczny, bo inaczej wszystkie środki ograniczające zużycie energii będą się mu dalej kojarzyły z utratą przychodów. 
Daniel Borsucki, główny specjalista ds. energetycznych Katowickiego Holdingu Węglowego: Od roku 2002, kiedy kupujemy energię elektryczną na podstawie zasady TPA, dzięki obniżeniu cen kupowanej energii zaoszczędziliśmy 21 mln zł. Dodatkowo w tym czasie ograniczyliśmy o ok. 7,5 proc. zużycie energii na tonę wyprodukowanego węgla, co w konsekwencji dało kolejne ok. 30 mln zł oszczędności. 

Tego nie było w planach, gdy decydowaliśmy się wejść na wolny rynek energii. Przygotowując symulacje, czy Holdingowi będzie się opłacało kupować energię na wolnym rynku, brano pod uwagę różnicę pomiędzy ceną energii w taryfi e a ceną uzyskaną na rynku, ponadto liczono dodatkowe koszty związane z funkcjonowaniem na rynku, w tym przede wszystkim koszty Rynku Bilansującego. Nikt nie przypuszczał, że grafi kowanie i pilnowanie cyklu produkcyjnego spowoduje tak duże oszczędności. 

Okazało się, że wcześniej sporo maszyn i urządzeń nie było w pełni wykorzystywanych i dzięki optymalizacji ich pracy uzyskano większe oszczędności niż z zakupu tańszej energii na wolnym rynku.

Ceny energii będą nadal rosły, tak aby za kilka lat w Polsce zbliżyły się do poziomu cen energii w Niemczech. Odbiorcy muszą oszczędzać energię. Jak to robić? Będziemy pokazywać metody i przykłady oszczędzania, oceniać, jakie to daje efekty.

Bez wątpienia w okresie najbliższych 3-5 lat ceny energii wzrosną w Polsce jeszcze o ok. 20-30 proc. i osiągną średni europejski poziom - mówi Torbjörn Wahlborg, dyrektor krajowy Vattenfall w Polsce. - Pamiętajmy, że wzrosną ceny węgla. Wartość pozwoleń na emisję CO2 jest w Polsce taka sama, jak w Europie, koszty urządzeń do nowych elektrowni też są takie same, niższe wciąż w Polsce są tylko wynagrodzenia.

Wahlborg przekonuje, że ceny energii w Polsce przez długi okres były sztucznie utrzymywane na bardzo niskim poziomie. Grzegorz Lot, dyrektor ds. sprzedaży Vattenfall Sales Poland, dodaje, że można spodziewać się wzrostu kosztów związanych z zakupem węgla (sam węgiel oraz jego transport), który w Polsce jest tańszy niż na rynkach europejskich, oraz kosztów związanych z emisjami CO2. Rosnąć będą także koszty związane z zakupem energii produkowanej w źródłach odnawialnych i w skojarzeniu.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 869 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

584 990 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.