Ciągły postęp technologiczny
Systemy napędowe dla instalacji zdecentralizowanych są korzystne przy konstrukcji urządzeń i maszyn, np. transporterów.
TECHNOLOGIA NAPĘDOWA
Systemy napędowe dla instalacji zdecentralizowanych przy budowie urządzeń i maszyn
Technologia budowy maszyn, a w szczególności klasyczna technologia transportu bliskiego, jest obecnie technologią wyjątkowo przyszłościową ze względu na realizację nowych koncepcji, o nieznanej dotychczas wszechstronności. Nowe możliwości oparte są o komponenty dla instalacji zdecentralizowanej, które przez producentów są obecnie opracowywane i wprowadzane na rynek w najróżniejszych wersjach.
Zdecentralizowane jednostki napędowe
Schemat koncepcji zdecentralizowanego napędu, proste okablowanie i lokalne, inteligentne układy
Mniej więcej 20 lat temu, poprzez wprowadzenie na szeroką skalę programowalnych urządzeń sterowniczych (SPS) przystosowanych do zastosowań przemysłowych, wyłoniła się struktura urządzeń z centralną szafą rozdzielczą, za pomocą której pojedynczymi kablami sterowano wszystkimi jednostkami napędowymi, zaopatrując je jednocześnie w napięcie zasilające- szafa rozdzielcza zawierała wszystkie komponenty elektroniczne, takie jak układ sterowniczy, przyrząd rozdzielczy i urządzenia ochronne. Z biegiem lat, wymogi wobec aplikacji zwiększyły się, a szafy rozdzielcze wypełniły się elektroniką energetyczną w formie przetwornic częstotliwości i urządzeń sterowniczych. Oznaczało to automatycznie bardziej skomplikowany proces instalacyjny, ponieważ oprócz zasilania prądem trójfazowym, potrzebne były również kable do hamulców elektromechanicznych, dodatkowych wentylatorów, encoderów i zaawansowanej ochrony silnika. Po wprowadzeniu podzespołów elektroniki energetycznej konieczne stało się stosowanie komponentów przeciwzakłóceniowych w celu zachowania warunków odpowiedniości elektromagnetycznej (elektromagnetische Verträglichkeit - EMV), co doprowadziło do znacznej komplikacji budowy szafy rozdzielczej.