Tory, drogi i przetargi. Minister Infrastruktury o najważniejszych inwestycjach

Tory, drogi i przetargi. Minister Infrastruktury o najważniejszych inwestycjach
– Musimy skupić się na nadrobieniu zaległoś­ci infrastrukturalnych, na poprawie dostępności transportowej czy niekiedy organizacji wręcz podstawowej infrastruktury zintegrowanego systemu transportowego – przekonuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Lucjusz Cykarski

– Nasze obecne projekty inwestycyjne wpisują się w politykę europejską – m.in. poprzez realizację Transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, której nasz system transportowy jest integralną częścią. Naturalnie te „powinności” są korzystne nie tylko dla Unii, ale i dla naszego kraju – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w rozmowie z Jackiem Ziarno.

  • 2 tys. km nowych szlaków przewiduje Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.). 
  • Andrzej Adamczyk: Polskie regulacje prawne  dotyczące inwestycji infrastrukturalnych należą do najlepszych w Europie. Nasz rynek budowlany, jak zapewnia minister infrastruktury, jest już wysoce konkurencyjny, co przekłada się na jakość ofert, jak i realizacje.
  • Ukończenie w 12-letniej perspektywie spójnej sieci dróg A i S za ok. 290 mld zł to według Adamczyka plan ambitny, ale jak najbardziej wykonalny.

- Od kilku lat część branży budowlanej i logistycznej daje wyraz wątpliwościom, czy – poza strategią inwestycyjną „skąd-dokąd” – rząd tworzy też dalekosiężny plan, jak harmonijnie łączyć, z pożytkiem dla gospodarki i ochrony środowiska, transport drogowy, kolejowy i lotniczy... A zatem: pewien (mamy nadzieję, że kontrolowany) chaos czy jednak dalekosiężne, konsekwentne megaplany, które dokładnie pospinają się w przyszłości?

Andrzej Adamczyk: Naszym dalekosiężnym celem pozostaje realizacja spójnej siatki nowoczesnych połączeń transportowych. Takie podejście wynika wprost ze średniookresowego planu rozwoju kraju – czyli Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz – spójnej z nią – Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku.

Nakreślone tam fundamentalne kierunki systematycznie przekładamy na programy wdrożeniowe, konkretyzujące zamierzenia inwestycyjne w praktyce poprzez priorytety, harmonogramy, plany finansowe i poddanie tych przedsięwzięć strategicznej ocenie środowiskowej.

Stopniowo wypełnia się zatem treścią plan nadrzędny, czyli zintegrowany system transportowy oparty na nowoczesnej sieci połączeń drogowych i kolejowych, uzupełnianych przez siatkę terminali intermodalnych, lotnisk, portów morskich czy szlaków żeglugi śródlądowej.

W pana ocenie: idzie jak z płatka?

- W zasadzie tak. Mówię „w zasadzie”, gdyż nie żyjemy w idealnej rzeczywistości, gdzie po prostu do rozwiniętej już sieci infrastrukturalnej – jak to bywa na zachodzie Europy – dokładamy w sposób względnie prosty kolejne, uzupełniające elementy.

U nas nadal w pierwszej kolejności musimy skupić się na nadrobieniu zaległoś­ci infrastrukturalnych, na zdecydowanej poprawie dostępności transportowej czy niekiedy organizacji wręcz podstawowej infrastruktury zintegrowanego systemu transportowego.

Zauważmy także, że nasze obecne projekty inwestycyjne wpisują się w politykę europejską – m.in. poprzez realizację Transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, której nasz system transportowy jest integralną częścią. Naturalnie te „powinności” są korzystne nie tylko dla Unii, ale i dla naszego kraju.

Zgodnie ze wspomnianymi zobowiązaniami do 2030 r. ukończymy sieć bazową TEN-T, a do 2050 r. sieć kompleksową. Ta wielka siatka połączeń obejmuje wszystkie sektory transportu, zatem skala wyzwań jest olbrzymia – wymaga doskonałego planowania.

Polska pozostaje liderem w wykorzystaniu unijnych środków na inwestycje transportowe, a czyniony przez nas ustawiczny postęp, czego mam liczne dowody, Komisja Europejska zauważa z aprobatą.

 

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Tory, drogi i przetargi. Minister Infrastruktury o najważniejszych inwestycjach

  • Tadeo 2021-09-27 11:56:00
    brzmi jak folder reklamowy, a np. dostęp drogowy do portu w Gdyni nie spełnia wymogów TEN-T, Premier obiecał budowę Drogi Czerwonej, która rozwiąże problem i ... cisza. W planie budowy dróg krajowych do 2030 również nie ma. Słowa, a suweren pamięta
    • Bujny kalafior 2021-09-27 15:19:08
      To sobie pamiętaj. I tak nie jesteś wyborcą Pisu. Robią, co uważają za istotne, a malkontentami się nie przejmują.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.107.77
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Wydanie 3/2021

ARCHIWUM  •  PRENUMERATA  •  REDAKCJA

WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!