PARTNERZY PORTALU

Trudna sztuka współdziałania

Trudna sztuka współdziałania
  • Autor: Nowy Przemysł (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 03-11-2017 05:51

W dyskusjach o sytuacji w klastrach, a zwłaszcza o ich skuteczności, wojnę na wybrane przykłady wiodą optymiści z pesymistami. A jaka jest rzeczywistość polskiego klastra? O tym pisze "Nowy Przemysł".

Idealistyczny obraz klastrów dominuje na poziomie centralnym i regionalnym. W tym przekazie klastry pozytywnie wpływają na produktywność, innowacyjność i konkurencyjność firm. "Ciągną" rozwój regionu, tworząc też nowe miejsca pracy. Są elementem gospodarki sieciowej. Prawda? Prawda.

W narracji "realistycznej" teoria nazbyt często przegrywa jeszcze z praktyką... Przy współpracy przedsiębiorstw oraz firm z ośrodkami naukowymi i badawczymi. Przy wspólnym patronacie nad szkołami zawodowymi i porozumieniach z uczelniami wyższymi. W ponoszeniu koniecznych wydatków na biuro klastra. W mniejszych lub większych problemach i ambicjach. I to też prawda...

Choć zatem w każdym województwie jest średnio po osiem klastrów przemysłowych, w istocie znajdują się one z reguły na początku rozwoju. Większość z nich nie przeżywa zresztą okresu embrionalnego i zawiesza działalność.

Zatem - czy wszystko na marne? Wcale nie!

Przepraszamy, inwentaryzacja

Polski rynek klastrów wydaje się dobrze zmierzony i zbadany. Analizy takie, w cyklach 2-3-letnich, są dziełem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Najnowsza pochodzi z ub. roku, czyli prezentuje dane za rok 2015.

Autorom udało się sklasyfikować 134 klastry, które powstały między 2003 a 2015 r. Wiele z nich było wówczas w wieku dziecięcym - nie były starsze niż cztery lata. Do wyjątków należą dwa najstarsze klastry założone w 2003 r.: Dolina Lotnicza (Podkarpackie) i Klaster Kotlarski (Wielkopolska).

Deklarację przystąpienia do klastra, co przeważnie połączone jest z wnoszeniem składek, zgłosiło 5868 przedsiębiorstw, zatrudniających ponad 391 tys. pracowników. Wychodzi, że średnio w klastrze jest 44 członków. Ale to tylko statystyka...

- Jestem zapisany w Klastrze Kotlarskim, lecz pozostaję członkiem biernym, takim zamrożonym - przyznaje Ryszard Hofman, właściciel Fabryki Kotłów i Konstrukcji Metalowych Ekomet z Pleszewa.

Narzeka na wysoką konkurencję w branży, także firm zagranicznych. Na pytanie, czy nie powinien szukać współpracy, by wspólnie dać odpór obcej ekspansji, odpowiada jednak: być może, ale jeszcze poczekam...

Klastry reprezentują 28 branż lub specjalizacji. Najwięcej zidentyfikowano w sektorach: ICT, energetyki, OZE oraz budownictwa, nieco mniej w branży medycznej. Znacząca liczba klastrów działa w sektorach metalowym, technologii produkcji, turystycznym i usług biznesowych.

W ciągu trzech lat 134 klastry zrealizowały 658 projektów, czyli średnio 1,6 rocznie. Ale to znów myląca statystyka. Ponad

61 proc. klastrów nie wzięło się za żaden projekt, a do danych zaliczano także prace, które realizowali - czasami pojedynczo, czasami w konsorcjach - członkowie.

- Te dane wskazują na słabość współpracy zarówno wewnątrz klastra, jak i jego z otoczeniem bliższym i dalszym. To także świadectwo niewystarczającej aktywności koordynatorów, którzy powinni być naturalnymi animatorami tego rodzaju przedsięwzięć - mówi Piotr Kryjon, współautor cytowanego raportu PARP.

I ocenia na podstawie badań, że aktywnie działa nie więcej niż 60 klastrów. I to często na zasadzie, że "czasami coś robią". Reszta - na razie zamiera, stojąc.

Studium porażki

Wielkopolski Klaster Mebel Design powstał z oddolnej inicjatywy przedsiębiorstw tej branży w regionie, który znajduje się w czołówce pod względem liczby klastrów.

 

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trudna sztuka współdziałania

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.96.184
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Wydanie 1/2021

ARCHIWUM  •  PRENUMERATA  •  REDAKCJA

WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!