PARTNERZY PORTALU

Tylko 20 proc. polskich firm wdraża innowacje

  • Autor: Jarosław Maślanek
  • Dodano: 02-06-2011 00:00

Z badań European Technology Scoreboard wynika, że w zeszłym roku technologiczną, organizacyjną lub marketingową innowację wdrożyło tylko nieco ponad 20 proc. firm działających w Polsce. A przecież nasza nauka oferuje znacznie więcej.

Statystyki pogarsza kryzys ekonomiczny i cięcia kosztów dokonywane przez biznes tam, gdzie nie ma natychmiastowych zysków. Które więc tematy, podejmowane przez jednostki naukowo-badawcze, mogą wzbudzić jego zainteresowanie?

- Można wskazać kilka obszarów, w których prowadzenie prac badawczych rodzi nadzieję na komercjalizację i wdrożenie ich wyników w gospodarce - mówi Jakub Wojnarowski, dyrektor do spraw działalności programowej Fundacji Nauki Polskiej. Wskazuje zwłaszcza na projekty ekologiczne, czyli te związane z czystą energią, ze zwiększaniem efektywności energetycznej oraz ograniczaniem emisji spalin.

Drugim obszarem może się stać fizyka jądrowa, co związane jest z planem zbudowania w Polsce elektrowni atomowej.

- W Polsce brakuje specjalistów z tej dziedziny, dlatego realizowane tu przedsięwzięcia badawcze będą miały szanse na finansowanie i ewentualne wdrożenie - uważa Jakub Wojnarowski.

Trzeci obszar, na który zwraca uwagę, to coraz lepiej poznane różnego rodzaju mikrostruktury. Potencjalne źródło zysków dla instytutów badawczych mogą więc stanowić nanotechnologie, na przykład te wykorzystywane w medycynie. Wysoki potencjał komercjalizacji mają też projekty z obszarów tradycyjnie silnych: chemii, astronomii, technik kosmicznych i lotniczych.

- Niedocenianym, a coraz ważniejszym obszarem innowacji są wszelkie systemy wspierania decyzji - uważa Wojnarowski.

Duże szanse na komercjalizację mają również rozwiązania przeznaczone dla silnych, konkurencyjnych sektorów gospodarczych.

- Na pewno należy do nich energetyka i przemysł surowcowy - uważa prof. Mirosław Miller, prezes zarządu Wrocławskiego Centrum Badań EIT+. - Problem w tym, że sektory te są dość zachowawcze i mało innowacyjne.

Wyjaśnia, że dla energetyki ważny jest rozwój nowych źródeł energii, przede wszystkim tych odnawialnych, zmniejszanie emisji CO2 i przekształcanie go w użyteczne produkty oraz tak zwane czyste technologie węglowe i technologie związane z gazem łupkowym.

- Tymczasem badania technologiczne w tych dziedzinach z trudem przebijają się przez konserwatywne myślenie - twierdzi prof. Miller.

Wskazuje też, że w obliczu groźby pojawienia się rynkowych niedoborów tak zwanych metali krytycznych, przed dużą szansą staje przemysł surowcowy. Polska jest w uprzywilejowanej sytuacji, ponieważ zachowała know-how w zakresie wydobycia, odzysku i przerobu takich metali, jak miedź, srebro, ren czy lantanowce.

- Mogę sobie wyobrazić sytuację, w której Grupa Kapitałowa KGHM staje się motorem rozwoju tej gałęzi przemysłu, a Polska liderem co najmniej na naszym kontynencie - prognozuje prof. Miller.

Kolejnym obszarem, w którym Polska może się pochwalić innowacyjnymi dokonaniami, jest informatyka. Tu, zdaniem prof. Millera, sytuacja jest o tyle lepsza, że dzięki zagranicznym inwestycjom mamy w kraju nowoczesne i konkurencyjne przedsiębiorstwa, które potrzebują nowych rozwiązań w tej dziedzinie. Nie należy również zapominać o przemyśle lotniczym, który dzięki amerykańskim i włoskim inwestycjom, zaczął się liczyć na światowej mapie gospodarczej.

- Trudno się natomiast spodziewać przełomowych odkryć w dziedzinach, które na świecie rozwijają się najszybciej, takich jak medycyna, biotechnologia czy nanotechnologia - diagnozuje prof. Miller.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tylko 20 proc. polskich firm wdraża innowacje

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.194.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!