– Przy obecnym poziomie zadłużenia PKP nie jest w stanie oddłużyć się sama. Stąd pokutujące przez lata przekonanie, że kolej jest workiem bez dna, w którym topione są pieniądze - rozmowa z Mirosławem Chaberkiem, podsekretarzem stanu ds. kolejnictwa w Ministerstwie Transportu i Budownictwa.
– „Strategia” znajduje się obecnie w fazie uzgodnień międzyresortowych, a do końca kwietnia powinna zostać skierowana na Komitet Rady Ministrów. Trzy zasadnicze kierunki działań zawarte w tym dokumencie to zapewnienie efektywności, gospodarności i skuteczności działania, podnoszenie jakości świadczonych usług oraz ochrona miejsc pracy. Powinno to doprowadzić do przywrócenia właściwej roli kolei w realizacji zarówno krajowych, jak i międzynarodowych zadań przewozowych.
– Na jakim etapie jest wdrażanie postanowień trzech ustaw kolejowych, przyjętych przez Sejm w grudniu ubiegłego roku?
– Przede wszystkim umożliwiają one przeznaczenie na kolej w tym roku 1 403 355 tys. zł, a więc środków o wiele większych niż dotychczas otrzymywały PKP. Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym wprowadza korekty do wybranych uregulowań systemu funkcjonowania kolejnictwa. Najważniejsze zmiany dotyczą finansowania powszechnie dostępnej infrastruktury kolejowej oraz dofinansowania środkami budżetu państwa przewozów pasażerskich międzywojewódzkich i międzynarodowych, wykonywanych na terenie kraju. Ustawa przewiduje także wzmocnienie odpowiedzialności samorządów województw za realizowanie i finansowanie przewozów regionalnych, wprowadzając mechanizm umów wieloletnich.