PARTNERZY PORTALU

W pogoni za liderami eksportu

W pogoni za liderami eksportu
Fot. PTWP
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 04-06-2017 08:25

Polska ma w miarę nowoczesną strukturę eksportu - jej kształt w dużym stopniu determinują inwestycje zagraniczne. Wadą jest europocentryzm i skromna ekspansja na bardziej odległe rynki.

W tym roku polski eksport może wzrosnąć o ok. 8,2 proc. - do 190,6 mld euro, a w 2018 r. o 9,3 proc. (przekroczy 208 mld euro). Takie prognozy Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych wskazują, że być może awansujemy o jedno miejsce w światowym rankingu największych eksporterów, zajmując 16. lokatę. Warunek: Szwajcaria zastygnie w sprzedaży za granicę (wpływ wysokiego kursu franka).

Czy w tym roku założenia prognoz KUKE się spełnią i pójdą jak po sznurku? W szacunkach zeszłorocznych się pomyliła: dynamika eksportu miała wynieść 5-7 proc., a wzrosła tylko o 2,3 proc. (w euro).

- Nasi analitycy zakładali m.in. odbicie w ubiegłym roku eksportu na rynki wschodnie, co nastąpiło, ale w małej skali - wyjaśnia Piotr Stolarczyk, wiceprezes KUKE.

20 lat na plus

W polskim handlu zagranicznym da się dostrzec kilka pozytywnych zjawisk. Widać na przykład niemal nieprzerwany wzrost eksportu od 21 lat (z wyjątkiem 2009 i 2012 r.) - w średnim tempie ponad 5 proc. rocznie. To właśnie wywindowało nas z odległych pozycji do czołówki światowych eksporterów.

Istotne jest też, że lata z dodatnim terms of trade (ceny dóbr eksportowanych rosną szybciej niż importowanych) górują nad tymi z niekorzystnym TOT. Od 2015 r. notujemy dodatnie saldo obrotów towarowych z zagranicą, a to historyczne wydarzenie, nie notowane od 1989 r. Tyle że wtedy był to sukces osiągnięty z zaciśniętymi zębami - dzięki drastycznym cięciom importu (z powodów oszczędności). Dziś to efekt wypracowanych zmian w polskim handlu zagranicznym. Dodajmy, że po dwóch pierwszych miesiącach 2017 roku saldo obrotów było nadal dodatnie (1,05 mld euro).

- Na podkreślenie zasługuje utrwalenie się korzystnej zmiany struktury towarowej eksportu i jej stabilizacja od kilku lat - mówi Krzysztof Marczewski, kierownik Zakładu Koniunktury Krajowej i Eksportowej w Instytucie Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.

Analizując zestaw ponad 40 surowców, instytut szacuje, że mają one już tylko około 6-procentowy udział w polskim eksporcie i ok. 10 proc. w imporcie. Nie jest to rola marginalna, lecz zmiany cen surowców nie przewracają już do góry nogami naszego bilansu handlowego. Uwolniliśmy się w dużej mierze od zmienności na tych rynkach. Duży jest natomiast udział komponentów i dóbr finalnych.

Struktura nieautonomiczna

Największy - ponad 40 proc. - udział w architekturze naszej wysyłki za granicę w 2016 r. miały produkty przemysłu elektromaszynowego. Najbardziej zaś dynamicznym jego segmentem pozostały samochody i podzespoły do nich (tu w zeszłym roku odnotowano dwucyfrowy wzrost sprzedaży za granicę). Osłabł za to eksport urządzeń elektrycznych, telewizorów i monitorów.

Dobre tempo przyrostu cechowało eksport wyrobów przemysłu chemicznego (ok. 14-procentowy udział w eksporcie). Stabilny udział zachował przemysł rolno-spożywczy, trzeci pod względem wartości eksportu (ok. 13 proc.). Ciągle odczuwa on skutki embarga rosyjskiego, które nie jest prosto skompensować.

Właściwie każdy towar sprzedany za granicę z zyskiem zasługuje na uwagę. Dlatego w statystykach GUS można znaleźć informacje o eksporcie kapeluszy, zabawek mechanicznych (elektroniczne gry to wielka gałąź!), pierza, sztucznych kwiatów, ołówków, artykułów z ludzkich włosów…

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W pogoni za liderami eksportu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.96.184
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Wydanie 1/2021

ARCHIWUM  •  PRENUMERATA  •  REDAKCJA

WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!