Wdrażanie systemów IT z nową energią

Wdrażanie systemów IT z nową energią

Wdrażanie systemów informatycznych w branży wydobywczo-wytwórczej jest skomplikowane, jednak, jak pokazuje przykład spółki BOT Górnictwo i Energetyka, możliwe i przynoszące olbrzymie korzyści

Od dawna cała branża wydobywczowytwórcza mówi o potrzebie solidnego teleinformatycznego wsparcia. Po pierwsze, mamy w niej do czynienia z przedsiębiorstwami o wyjątkowo dużej skali działania, po drugie, grupy tworzące przedsiębiorstwa są różnej natury i wymagają spójnego systemu, by pozostać konkurencyjne.

Prognozy fachowców odnośnie tempa wdrażania rozwiązań informatycznych były jednak raczej pesymistyczne. Nieustannie przypominano o oporze, jaki w branży napotykają próby scalania i narzucania transparentności. Być może nieco niesprawiedliwie, ale zarzucano branży wydobywczej chęć ukrycia faktycznej dochodowości, a energetycznej - efektywności i kosztu wytworzenia energii.

Właściwie wszyscy specjaliści i obserwatorzy branży zgodnie twierdzą, że dopóki nie wdroży się na szeroką skalę systemów klasy ERP, poprawiających efektywność i skuteczność zarządzania, dopóty nie ma co myśleć o pokonaniu dystansu dzielącego gospodarkę polską od zachodnich. Dodajmy, że branża wydobywczo-wytwórcza jest w szczególny sposób obserwowana przez opinię publiczną. Jej sprawne działanie przekłada się bowiem na wiele innych gałęzi gospodarki, a w konsekwencji na budżety nas wszystkich.

Zarząd BOT GiE S.A. konsekwentnie realizuje strategię integracji, której jednym z głównych celów jest budowa nowoczesnych rozwiązań IT wokół modelu zunifikowanych procesów dla wszystkich spółek Grupy. Niewątpliwie najważniejszym zadaniem jest wdrożenie zintegrowanego systemu zarządzania klasy ERP, wspólnego dla wszystkich spółek Grupy. System ten warunkuje wdrożenie planowanych zmian organizacyjnych i wykorzystanie efektów synergii zachodzących pomiędzy spółkami Grupy.

Jednolity system będzie w przyszłości podstawą funkcjonowania zintegrowanego obszaru wydobywczo-wytwórczego i związanych z nim centrów usług wspólnych. Efektem prowadzonych prac są między innymi cyfrowa platforma wymiany danych - sieć WAN, Centralny System Obrotu Energią Elektryczną, System Informowania Kierownictwa oraz funkcjonujący od 17 września 2007 r. roku System Wspierania Procesów Przetargowych (SWPP).

SWPP obsługuje zakupy oraz dostawy dóbr i usług. Przy tak olbrzymim wolumenie zakupów oszczędności - będące efektem jego działania były szybkie i duże. Już po kilku pierwszych transakcjach okazało się, jak dużo pieniędzy można zaoszczędzić.

- Na końcu każdego przetargu na potrzebne oleje, łożyska czy inne dobra lub usługi uruchamiamy mechanizm aukcyjny. Niejednokrotnie na tym etapie kontrahenci licytując swoje oferty, dawali nam ceny od kilkunastu do kilkudziesięciu procent niższe od wyjściowych na początku aukcji - tłumaczy Wiceprezes BOT GiE SA Jerzy Kurella.

Korzystne ceny zakupów to jednak tylko jedno z zalet wdrożenia SWPP. Dla prezesa Kurelli może nawet ważniejszą korzyścią jest całkowita transparentność dokonywanych transakcji: - Proszę pamiętać o środowisku, w jakim funkcjonuje BOT. Wokół naszych spółek wytworzył się specyficzny ekosystem dostawców, historycznie związanych od kilkudziesięciu lat z daną firmą.

System obiektywnie i bezwzględnie pokazuje ekonomiczność dokonywanych zakupów. To (wbrew pozorom) jest korzystne dla wszystkich, także dla dostawców. Pojawiały się obawy, że aspekt ekonomiczny będzie najważniejszy i kupować się będzie towary i usługi wyłącznie o najniższych cenach. Jednak dobrze opracowana strategia norm i zestandaryzowane dla wszystkich uczestniczących podmiotów opisy kupowanych dóbr gwarantują, że nabywa się odpowiednie rzeczy po optymalnych cenach.

Wielu dostawców szybko się przekonało, że absolutnie przejrzysty system zakupów pracuje na ich korzyść. Odrzucenie wszelkich podejrzeń o nieuczciwe czy niemerytoryczne decyzje zakupowe powodują, że współpraca opiera się na czysto biznesowych relacjach. Rzeczywiście, każde postępowanie przetargowe, nawet te nisko kosztowe, jest przejrzyste. Przy okazji sama procedura zakupowa jest ujednolicona dla wszystkich spółek, dzięki dokumentacji elektronicznej o wiele krótsza i wymagająca mniej pracy.

- Branża energetyczna była niejednokrotnie oskarżana o to, że z rosnącymi kosztami radzi sobie w wyłącznie jeden sposób - podnosząc koszty energii. Nasz przykład pokazuje, że można inaczej - ciąć koszty przez racjonalizację wydatków - podsumowuje prezes Kurella.

System Wspierania Procesów Przetargowych, jest rozwiązaniem przeznaczonym dla jednej ze sfer działania przedsiębiorstwa - robienia zakupów. Jednak skala korzyści i szybkość, z jaką przynosi konkretne, efekty jednoznacznie wskazuje na konieczność realizacji następnego kroku - wdrożenia jednolitego, zintegrowanego systemu zarządzania klasy ERP.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wdrażanie systemów IT z nową energią

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.177.219
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!