PARTNERZY PORTALU

Wynagrodzenie prowizyjne pod ochroną pracownika

  • Autor: Anna Niedziółka
  • Dodano: 13-07-2007 00:00

Prowizja jest świadczeniem należnym z tytułu pośrednictwa przy zawieraniu transakcji, wykonanym na rzecz pracodawcy i otrzymanym w procentach od wartości transakcji. Jest typowym wynagrodzeniem dla pracowników sfery sprzedaży, gdyż uzależnia wysokość jej części, bądź całości od wielkości sprzedaży. W praktyce spotkać się można z prowizją od zysku brutto, od obrotu ponad określony limit, od wypracowanego budżetu czy też od jednostki za sprzedany towar.

Na ogół, prowizja ma charakter wynagrodzenia regulaminowego, które charakteryzuje się tym, że jego zasady określone są w przepisach płacowych w sposób skonkretyzowany i obiektywny, a przez to pozwalający na ustalenie, w jakich przypadkach i w jakiej wysokości pracodawca zobowiązany jest do wypłaty pracownikowi kwoty prowizji. Spełnienie stosownych przesłanek pozytywnych oraz niespełnienie negatywnych określonych w aktach dotyczących wynagradzania uzasadnia powstanie po stronie pracownika prawa do prowizji.

Prawo do żądania prowizji staje się wymagalne dopiero z chwilą wykonania umowy, to znaczy po wykonaniu określonego poziomu sprzedaży czy dokonaniu zapłaty przez naszego nabywcę. Regulacja ma na celu ochronę interesów pracodawcy, gdyż wypłaca świadczenie dopiero wtedy, gdy sam otrzyma należność za sprzedany towar.

Prawo do wynagrodzenia to przede wszystkim ochrona roszczeń pracowniczych a tym samym obowiązek pracodawcy do przestrzegania terminów i zasad wypłaty świadczenia.

Podstawowym aktem prawnym regulującym zagadnienie wynagrodzenia za pracę jest kodeks pracy. Akt ten nie zawiera legalnej definicji tego pojęcia. Na postawie ogólnych przepisów o wynagrodzeniu należy jednak wskazać, iż prowizja jest dodatkowym elementem wynagrodzenia zaliczana do części zasadniczej (stałej). Jest świadczeniem o charakterze przysparzająco-majątkowym i periodycznym, co oznaczam, iż obowiązek wypłaty świadczenia jest bezwzględny.

Tymczasem wiele pracodawców jest zdania odmiennego. Za argumentację najczęściej przyjmują: niespełnienie warunków, brak czynnego zaangażowania w pracę, lub rozwiązanie stosunku pracy. Przy czym, w tym ostatnim przypadku, niejednokrotnie i bezzasadnie odmawiają świadczenia za wykonaną pracę w okresie wstecznym.

Należy zastrzec, że prawo do prowizji (tudzież premii) jest cyklicznie przedmiotem sporów pracowników z pracodawcami. W orzecznictwie Sądu Najwyższego już od dawna ukształtował się pogląd, że w okolicznościach przyznawania dodatkowych wynagrodzeń za pracę wykonaną w okresie przeszłym, prawa te obejmują wszystkich pracowników, którzy w tym okresie wykonywali pracę i nie należy pozbawiać takich płac osób, których stosunek pracy został już rozwiązany. Tak też wypowiedział się Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 23.10.1996 r. (sygn. I PRN 94/96 , OSNP 1997/8/131) podnosząc, że "pominięcie przy przyznaniu takich świadczeń pracowników (byłych pracowników), którzy w tym okresie wykonywali pracę, tylko ze względu na fakt zakończenia stosunku pracy, czy np. fakt dokonania im wypowiedzenia umowy o pracę, należy uznać za sprzeczny z zasadą przysługiwania wynagrodzenia za pracę wykonaną (art. 80 KP), wynagrodzenia według ilości, rodzaju i jakości pracy (art. 78 KP), czy zasadą równego traktowania pracowników (art. 11²KP). Pozbawienie wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w okresie, z którym świadczenia te zostały powiązane należy uznać na niedopuszczalne, jako naruszające wskazane na wstępie zasady prawa pracy i nie znajdujące usprawiedliwienia w regule samodzielnego kształtowania wynagrodzeń pracowniczych przez pracodawcę. "
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wynagrodzenie prowizyjne pod ochroną pracownika

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.91.106.223
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!