PARTNERZY PORTALU

Zaprojektuj sobie biznes!

Zaprojektuj sobie biznes!
  • Autor: Mirosław Piątkowski
  • Dodano: 16-09-2016 16:04

Pacjenci chcą, aby spędzać więcej czasu przy ich łóżkach, tymczasem codziennie z pracy zwalniają się kolejni lekarze i pielęgniarki; Pranie już się zaczęło, a dopiero teraz widzę zawieruszoną skarpetkę...

Na takie problemy reakcje zwykle są dwie. Jedni narzekają na służbę zdrowia i złośliwość rzeczy martwych. Drudzy kiwają głowami ze zrozumieniem i zaraz zaczynają opowiadać swoje historie, jak to zaniedbywał ich personel w szpitalu, albo ile to razy ich podkolanówki czy podkoszulki, zamiast do pralki, trafiły do kosza z brudną bielizną.

Nie po omacku!



Gwoli sprawiedliwości: nie brakuje osób, które reagują mniej przewidywalnie: "A gdyby tak rozwiązać społeczny, biznesowy lub konsumencki problem...". Zwolennicy trzeciej drogi, nazywani zwykle innowatorami, coraz rzadziej działają spontanicznie i po omacku. Wielu sięga po sprawdzone i udokumentowane metody. Zalicza się do nich design thinking, czyli myślenie projektowe, które wytycza jasną ścieżkę postępowania, złożoną z kilku kroków.

Pierwszym jest empatia, czyli głębokie "wejście w skórę" użytkownika, drugim - zdefiniowanie wyzwania lub problemu, trzecim - burza mózgów, prowadząca do zgromadzenia pomys-łów. Kolejna faza to budowa prototypu: wizualizacja wybranej koncepcji i szybkie zebranie opinii o próbnym produkcie lub usłudze. Wszystko kończy się testowaniem i ulepszaniem rozwiązania przed wprowadzeniem na rynek.

- Nie ma gotowej recepty na innowacje, ale usystematyzowane podejście, kryjące się pod nazwą desing thinkingu, wskazuje drogę do tworzenia rozwiązań pożądanych przez użytkowników, wykonalnych technologicznie i ekonomicznie opłacalnych - tłumaczy Tomasz Niebylski, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w SAP Polska.

Co sprawiło, że design ze strefy zarezerwowanej dla wzornictwa przemysłowego i sztuki użytkowej przeszedł do biznesu? Wróćmy do czasów, gdy Tim Brown, szef spółki IDEO i guru design thinkingu, był początkującym projektantem. Zlecono mu stworzenie eleganckiej obudowy faksu, z czego wywiązał się znakomicie, lecz dopiero 1,5 roku później urządzenie zeszło z taśmy produkcyjnej (dziś cała technologia jest przestarzała).

To kazało Brownowi podać w wątpliwość sens jego profesji. Zrozumiał, że nie chce uatrakcyjniać rzeczy, by się lepiej sprzedawały. Od tamtej pory za pomocą produktów - tyleż ładnych, co funkcjonalnych i przyjaznych w obsłudze - próbuje wywierać rzeczywisty wpływ na życie klientów. Prezes IDEO wyłożył to jasno: design, rozumiany głównie w kategoriach estetycznych lub artystycznych, to przyczepianie kwiatka do kożucha.

Aby przekonać świat biznesu do myślenia projektowego, Brown obala mit, według którego kreatywność zarezerwowana jest dla garstki, najczęściej nieżyjących, geniuszy o takich nazwiskach, jak Michał Anioł, Leonardo da Vinci czy Albert Einstein: "Jeśli mamy radzić sobie z masową, nieustanną zmianą, która jest charakterystyczna dla naszych czasów - mówi ekspert - musimy wszyscy myśleć, jak projektanci".

Zgadza się z tym Aleksandra Więcka, której książka "Design Thinking. Ekonomia kreatywności" ukaże się na początku przyszłego roku. Jak wskazuje, każdy przedsiębiorca, menedżer i specjalista musi skierować myślenie na niekonwencjonalne tory, tworząc innowacje np. razem z inżynierami, programistami lub naukowcami.

Rewolucyjne produkty - przekonuje - często biorą się z połączenia nauk humanistycznych z dyscyplinami ścis-łymi i ze zderzenia śmiałej wizji czy abstrakcyjnych koncepcji z prawdziwym światem.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zaprojektuj sobie biznes!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.36.32
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!