PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Zarządzanie wartością firmy

Autor: Adam Guz*
11-09-2001 00:00

Na przestrzeni kilku lat praktyki jako doradca strategiczny szeregu firm zauważam znaczną poprawę w poziomie wykształcenia polskich menedżerów oraz znacznie lepsze ich kompetencje. Nadal jednak popełniane są rażące błędy i nadal mało jest menedżerów, którzy kierują się jasno określoną strategią działania.

Nie traktuję tutaj strategii jako pięknie opracowanego dokumentu, który spoczywa głęboko w szufladzie prezesa.
Raczej chodzi o pewien jasno określony cel działania i zapewnienie odpowiednich środków i zasobów aby ten cel osiągnąć. Nie zawsze jednak najważniejszy cel prowadzonej działalności identyfikowany jest w sposób jednoznaczny. Jeśli jeszcze prywatny przedsiębiorca nie ma raczej problemów z definiowaniem celów firmy, jeśli są identyfikowalne z celami własnymi, tak menedżerowie korporacji lub załogi przedsiębiorstw na pytanie, jaki jest cel istnienia ich firmy odpowiadają przeróżnie. Pojawia się kwestia społeczna, zadowolenie klientów i czasem zysk. Niestety, mało kto odpowiada, że nadrzędnym celem jest robienie pieniędzy. Tak prymitywny cel powinien przyświecać każdej firmie - musi ona generować wystarczającą ilość gotówki, która zaspokoi potrzeby operacyjne, inwestycyjne i jeszcze wystarczy na obsługę kapitału. Pieniędzy a nie tylko zysków, ponieważ można łatwo upaść, generując jedynie zyski a nie gotówkę, która jest najważniejsza w kontynuacji i rozwoju firmy. Obecna sytuacja z mniejszą podażą pieniądza w gospodarce, która powoduje znaczne zatory płatnicze poprzez przedłużanie terminów spłaty zobowiązań, ukazuje w dosyć bolesny sposób przedsiębiorstwom, że to nie zysk jest istotny, ale generowanie gotówki. Cóż z tego, że firma sprzeda swój produkt, kiedy nie ściągnie gotówki. Musi do właściwego urzędu skarbowego odprowadzić VAT oraz podatek dochodowy (niestety, nie żyjemy w systemie amerykańskim, gdzie prawo bilansowe jest równoważne z prawem podatkowym i tworzenie rezerw powoduje obniżenie podstawy opodatkowania), ponieważ zrealizowała zysk. A gdzie gotówka? Oczywiście można zaciągnąć kredyt, jeśli zakładamy, że sytuacja jest przejściowa i przewidujemy w określonym czasie ściągnąć należność a kontrahent zapewni nam długoletnią współpracę. Niestety gros firm upada z powodu utraty płynności a nie utraty rentowności, chociaż zjawiska te się w przedsiębiorstwach zazębiają. Jedynie poprzez zarabianie pieniędzy firma może realizować podstawowy cel zarządzania, jakim jest podnoszenie wartości przedsiębiorstw.

Czy jest to podstawowa reguła gospodarowania - podnoszenie wartości firmy? W tym miejscu można poddać w wątpliwość: dlaczego właśnie taki powinien być cel mojego działania - wzrost wartości kapitału akcjonariuszy? A dlaczego nie wzrost mojej osobistej zasobności?

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


31 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.