PARTNERZY PORTALU

Zbliża się boom na kolei. Czy skorzystają polscy producenci taboru?

W segmencie taboru dla kolei pasażerskich największy popyt zgłaszają teraz przewoźnicy samorządowi. NP
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: NOWY PRZEMYSŁ / Piotr Stefaniak
  • Dodano: 07-06-2019 11:40

Na kolei szykuje się wysyp zamówień na zestawy trakcyjne, wagony, lokomotywy. W perspektywie niecałej dekady pojawi się wielkie zlecenie na ponad setkę pociągów jeżdżących z prędkością 250 km/h. Kto na tym skorzysta?

Najlepiej, żeby przetargi na zakupy taboru kolejowego wygrywały firmy krajowe i dzięki temu urosły. Jest jednak kilka "detali", które to komplikują.

Przede wszystkim nie wiadomo, czy naszych przewoźników będzie stać na planowane inwestycje. Każde wahnięcie w koniunkturze transportu, utrata kluczowego zlecenia - przekłada się na cięcia w takich planach. A w nowej perspektywie finansowej Unia Europejska ma skromniej dofinansowywać takie zakupy.

Kupować nowe wagony i lokomotyw, czy remontować stare? Tu górę często bierze druga, dwa razy tańsza, opcja. Szczególnie, że w kilku spółkach jest ciągle wiele wagonów bez homologacji, stojących na zarośniętych bocznicach.

Po stronie podaży też są znaki zapytania. Pomimo ponad stuletniej tradycji, krajowy potencjał produkcyjny nie jest duży. Co ważne, wyroby niektórych producentów cierpią na choroby wieku dziecięcego, zarażając przewoźników awariami i stratami. Konkurencja zewnętrzna stała się faktem.

- Rośnie liczba podmiotów zainteresowanych dużymi przetargami na rynku taboru szynowego w Polsce - mówi Józef Michalik, wiceprezes Newag SA. - Dowodem na to jest np. wygrana tureckiej firmy w postępowaniu gminy Olsztyn na dostawę tramwajów, czy zwycięstwo Hyundai Rotem w Warszawie oraz start w tym przetargu takich firm jak Skoda, Alstom, Stadler i CAF.

Czy więc zasadna jest analogia do rynku budownictwa infrastrukturalnego? Na boomie u siebie urosły firmy w Hiszpanii czy we Włoszech, lecz w Polsce ten scenariusz wciąż nie może się jakoś spełnić.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SPÓŁKI

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Zbliża się boom na kolei. Czy skorzystają polscy producenci taboru?

  • Obserwator 2019-06-13 10:26:23
    Bo oczywiście stabilny rozwój w gospodarce planowej jest niemożliwy. Musi być boom a potem bessa. Bo wtedy urzędnik rządzi wszystkim, może dać lub zabrać komu trzeba.
  • pasażer 2019-06-09 08:51:58
    Katowice - Kraków w 2 godziny. Taka sytuacja
  • HETMAN POLNY 2019-06-07 18:20:25
    WYSTARCZĄ KOLEJNE OGRANICZENIA PRĘDKOŚCI DO WYSTAWIANIA MANDATÓW OD CELOWO OGRANICZANEJ PRĘDKOŚCI NA DROGACH I NIE TRZEBA SZYBKICH POCIĄGÓW. SOCJALIZM BUDUJE SIĘ PRZEZ WYPROWADZANIE PIENIĘDZY PRZEPISAMI PRAWA PRZEZ NIESTOSOWANIE INNYCH
  • Józef 2019-06-07 16:24:11
    Po remoncie linii Warszawa - Poznań pociągi jeżdżą 0d 0,5 d0 1,0 h dłużej. Na jakiej trasie dyrektorzy z PIS (czytaj oszuści) chcą jeździć 250 km/h.
  • WIESLAW 2019-06-07 15:59:40
    Jeśli obecny Rząd poważnie to rozważa i zamierza wrowadzić, to najpierw musi gruntownie przewietrzyc wszystkie dyrekcje w grupie PKP włącznie z generalną Zastąpić ich nową wykształconą kadrę, z wprowadzeniem określonych procedur uniemożliwiajacych tak obecnie powszechny neptyzm i kumoterestwo, które doskonale przykrywa powszechną korupcje, aczkolwiek sprytnie kamuflowaną Kolejarze sa w tym mistrzami Przykład, proszę Nie transparentne, delikatnie mówiąc przetargi na zakup Pendolino z pudłem wychylnym czy budowę tzw. trasy tuskowej z Warszawy do Gdańska przy kosztach za 1 km, wyższych niż budowa drogi ekspresowej lub nowej trasy Mimo wydania ca 30 milionów za 1 km, tj 10 miliardów, to trasa nadal jest nieskończona

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.173.234.140
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!