Żegluga śródlądowa: Odra na marginesie

Żegluga śródlądowa: Odra na marginesie
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: (DC)
  • Dodano: 18-05-2005 00:00

Mimo że transport drogą wodną jest tańszy i bardziej przyjazny dla środowiska, w Polsce nadal traktowany jest marginalnie. M.in. w 2003 roku przewieziono w kraju transportem rzecznym zaledwie 0,6 proc. ładunków. W sąsiednich Niemczech wskaźnik ten wyniósł blisko 17 proc. a w Holandii 47.

Podobnego wyniku w transporcie śródlądowym jak Holandia w Polsce oczywiście nigdy nie osiągniemy z przyczyn naturalnych (nie mamy tak gęstej sieci rzek i kanałów). Jednak jej przykład pokazuje, że transport śródlądowy może doskonale funkcjonować.

Główną przyczyną niewielkiego udziału transportu rzecznego w Polsce jest oczywiście niespławność rzek i kanałów. Chyba najbardziej znanym przedsięwzięciem mającym poprawić spławność rzek jest program „Odra 2005”, której celem jest umożliwienie prowadzenia transportu rzecznego z Gliwic do Morza Bałtyckiego. Program powstał w roku 1996 w dużej mierze z myślą o zapewnieniu taniego transportu węgla przeznaczonego na eksport ze śląskich kopalń. „Odra 2005” była powrotem do bogatej tradycji przewozów towarowych tą rzeką – przed II wojną światową przewożono nią około 40 mln ton towarów rocznie, a jeszcze w latach 70. było to blisko 17 mln ton rocznie.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Żegluga śródlądowa: Odra na marginesie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.133.27
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!