PARTNERZY PORTALU

Znikną najdłuższe schody Europy. To koniec epoki

mat,pras.

Polska sieć dróg szybkiego ruchu systematycznie rozrasta się o odcinki nowoczesnych tras. W najbliższych latach powinny też zniknąć ostatnie relikty przeszłości - m.in. odcinek zwany "najdłuższymi schodami Europy".

Dróg szybkiego ruchu mamy już ponad 3,7 tys. km, z czego na autostrady przypada blisko 1640 km, a resztę stanowią ekspresówki. Sieć ta zaczęła się rozrastać w szybkim tempie dopiero po wejściu Polski do Unii Europejskiej. W 2004 r., gdy wstępowaliśmy do Wspólnoty, kierowcy mieli do dyspozycji o blisko 3 tys. km mniej szybkich dróg. Natomiast w momencie, gdy w 1989 r. żegnaliśmy system komunistyczny, było ich zaledwie ponad 330 km. Przez cały okres PRL wybudowano niespełna 130 km dróg szybkiego ruchu.

W powojennych, przesuniętych na zachód granicach Polski, znalazły się też odcinki autostrad, które wybudowali Niemcy w latach 30. ubiegłego wieku. Większość z nich została już przebudowana i stała się częścią nowoczesnej sieci drogowej. Dotyczy to przede wszystkim trasy A4, czyli jedynej w pełni ukończonej polskiej autostrady. Biegnie ona od granicy z Niemcami do granicy z Ukrainą, łącząc największe aglomeracje południowej Polski. W jej ciągu znalazły się też fragmenty przedwojennej trasy na Dolnym i Górnym Śląsku.

Do końca 2019 r. powinny zniknąć ostatnie betonowe płyty na A6 koło Szczecina, co zakończy trwającą etapami od lat 90. XX wieku przebudowę dawnej "berlinki". Docelowo miała ona połączyć stolicę III Rzeszy z Królewcem.

W ramach obecnego rządowego programu inwestycji drogowych, za kilka lat do przeszłości powinien też odejść ostatni "autostradowy zabytek", czyli trasa A18. W grudniu 2018 r. rozpoczęto ogłaszanie przetargów na przebudowę ponad 70 km drogi krajowej nr 18 z Golnic koło Bolesławca do granicy z Niemcami w Olszynie do parametrów pełnoprawnej autostrady. Trasa ta od lat znajduje się w złym stanie technicznym.

Stara droga, a obecnie południowa jezdnia DK18, stanowiła fragment autostrady Berlin-Wrocław. W 2006 r. oddano do użytku nową, równoległą jezdnię północną, ale kierowcy wjeżdżający do Polski mają wciąż do pokonania "najdłuższe schody Europy".

Na całym odcinku występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w liczących sobie blisko 80 lat płytach betonowych. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną. Wrażenia z jazdy - ekstremalne.

Przypomnijmy, że trwają prace związane z dokończeniem budowy ostatnich odcinków dwóch pozostałych autostrad: A1 oraz A2. W 2019 r. mają zostać oddane do użytku cztery odcinki A1 od Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach do Częstochowy o łącznej długości 58 km.

Ponadto w budowie znajduje się jeszcze ponad 56 km pomiędzy Częstochową a podłódzkim Tuszynem. Mają one być gotowe w 2021 r. Na rozpoczęcie realizacji oczekuje jeszcze ostatni, 24-kilometrowy odcinek w woj. łódzkim (Bełchatów-Kamieńsk). Pierwszy przetarg na tę inwestycję trwał tak długo, że wszyscy potencjalni wykonawcy wycofali się z niego z powodu wzrostu kosztów na rynku budowlanym. Jak uzasadniali, w tej sytuacji ich oferty utraciły rentowność. Dlatego będzie potrzebny nowy przetarg, który zapewne zostanie rozstrzygnięty w pierwszym lub drugim kwartale 2019 r.

W przypadku autostrady A2 kontynuowana jest budowa blisko 15-kilometrowego fragmentu od Warszawy do Mińska Mazowieckiego. Prace powinny zakończyć się w połowie 2020 r. Ponadto trwają prace związane z przygotowaniem dokumentacji na potrzeby budowy ostatnich 133 km A2 - od Mińska Mazowieckiego do granicy z Białorusią w Kukurykach. Jej ukończenie będzie stanowiło finał polskiego programu autostradowego.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (3)

  • Andrzej 2019-01-14 11:48:59
    W sprawie dróg - kłamstwa. Pieniądze były i są. Natomiast Polska ma wciąż ubogą i kiepską infrastrukturę. Jest to skutkiem braku jednolitej i konsekwentnej polityki rządów, poczynając od pierwszego, po 1989-tym. Wystarczy spojrzeć na mapę drogową, by zobaczyć, że północny wschód Kraju jest skazany na ubóstwo - i ono jest tam. I będzie. Dodatkowo będzie wyludnienie. Podobnie, tzw. Ściana Wschodnia. Podobnie północny zachód Polski. Infrastrukturę buduje się w trybie strategicznym, bez dywagacji o ochronie ślimaka i żółwia, z myślą o ochronie człowieka i stworzenia mu możliwości awansu cywilizacyjnego. Woj. warmińsko-mazurskie jest m. inn. dlatego najbiedniejsze w Polsce i zaniedbane, że brak S -16. Póki nie będzie nacisku ludzi na rządzących, nie będzie strategicznego podejścia do budowy dróg, wodociągów, dostarczania gazu, okiełznania monopolistów energetycznych. Gdy człowiek ma złamany kręgosłup, jest niepełnosprawny. Póki Polska nie ma infrastruktury adekwatnej do współczesnych potrzeb, jest niepełnosprawna.
  • ansia 2019-01-14 07:02:09
    Jechałem tam kiedyś, trzeba zwolnić do 50 km / h jeżeli nie chcesz połamać kości.
    • Robert 2019-01-14 09:08:20
      No chyba,że jedziesz citroenem z zawieszeniem hyropneumatycznym...Mam od 8 lat..polecam na nasze drogi. Komfortowo i bezawaryjnie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.24.192
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!