PARTNERZY PORTALU

Zwycięzca bierze wszystko

Zwycięzca bierze wszystko
  • Autor: Mirosław Piątkowski
  • Dodano: 12-10-2014 13:56

Być najlepszym na świecie? A może wystarczy być dość dobrym? I jedno, i drugie: trzeba dążyć do perfekcji w tym, co stanowi istotę naszego zawodu. Do reszty zadań możemy się przykładać jako tako.

Według Międzynarodowego Stowarzyszenia Producentów Lodów, sklepowe lodówki z zamrożonymi deserami zawojowały smaki waniliowy, czekoladowy i orzechowy - w takiej kolejności. Można by przypuszczać, że "zwycięzca" zestawienia ma tylko nieco więcej zwolenników niż "zawodnicy" numer 2 i 3. Ale rozkład preferencji wygląda inaczej. Waniliowe lody zdobyły prawie 30 proc. rynku, czekoladowe - ok. 8 proc., a orzechowe - 5 proc. Tuż za podium znalazły się smaki: truskawkowy, neapolitański i straciatella (każdy z 3-4 proc. w światowej sprzedaży).

To samo dotyczy filmów, piosenek, książek, a nawet ludzi. Często nagradzamy osobę na szczycie, a wysokość premii jest nieproporcjonalna do jej umiejętności, zasług i przewagi nad rywalami. Dlatego Robert Lewandowski zgarnia 10 razy więcej kontraktów reklamowych niż Jakub Błaszczykowski czy Łukasz Piszczek, choć wszyscy skutecznie kopią piłkę w Bundeslidze.

Dwa lata temu Kuba Wojewódzki razem z Michałem Figurskim wsławili się obrażaniem pomocy domowych zza wschodniej granicy. Wojewódzkiemu włos z głowy nie spadł, ba! nawet wzmocnił wizerunek niegrzecznego chłopca, za który kochają go miliony Polaków. Niewybredny żart kariery Figurskiemu definitywnie nie złamał, ale do dziś próbuje odbudować swą pozycję w show-biznesie.

"Nasza kultura uwielbia supergwiazdy" - stwierdza w książce "Dołek" Seth Godin, amerykański przedsiębiorca, guru marketingu i bloger. Oto dlaczego bycie najlepszym jest takie ważne!

Wyjątkowość w cenie

Żyjemy w czasach pozornej równości. W dobrym tonie jest skracać dystans. Szefowie ubierają się jak podwładni, przyjeżdżają do pracy nierzucającymi się w oczy samochodami i rezygnują z gabinetów na rzecz miejsc w biurowych halach, popularnie zwanych open space’ami.

- Nie dajmy się zwieść. Między menedżerską ekstraklasą a pośledniejszymi korporacyjnymi ligami zionie przepaść, którą najdobitniej wyrażają dysproporcje płacowe. W niejednej firmie prezes zarabia kilkanaście razy więcej niż menedżment średniego szczebla - mówi Bartłomiej Dobroczyński, psycholog z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Co roku studia prawnicze w USA kończy ok. 40 tys. osób i mniej niż 50 ma szansę na pracę w Sądzie Najwyższym (garstka szczęśliwców bę dzie miała zatrudnienie na całe życie). Tym, którzy mogą się pochwalić praktyką w SN, każda kancelaria prawnicza chętnie zapłaci co najmniej 200 tys. dolarów powitalnej premii. To z tej elity wywodzą się partnerzy kancelarii, sędziowie i senatorowie.

Seth Godin, przytaczając te dane, podkreśla, że o znalezieniu się w gronie wybitnych nie decydują koneksje i ponadprzeciętne zdolności, lecz upór. Wśród tych, którzy do grupy wybrańców się nie dostali, pełno jest geniuszy. Sęk w tym, że w pewnym momencie "urealnili" swe marzenia i dali za wygraną. Jedynie promil społeczeństwa potrafi zmusić się do większego wysiłku niż pozostali, dzięki czemu czerpie kolosalne zyski, o których inni mogą sobie tylko pomarzyć.

- Wszyscy się zgadzają, że wypada być o krok przed konkurencją. Ale często ludziom brakuje ducha walki. Wolą wydać ciężko zarobione pieniądze na wakacje w egzotycznym raju niż zainwestować je we własną firmę - mówi Paweł Sierpiński, szef firmy New Media Projekt.

 

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zwycięzca bierze wszystko

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.170.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Wydanie 1/2021

ARCHIWUM  •  PRENUMERATA  •  REDAKCJA

WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!