– W tym roku zrealizujemy inwestycje o wartości 12–13 mld zł, które są zbliżone do możliwości wykonawczych rynku. Do rozstrzygnięcia zostały przetargi o równowartości mniejszej niż 6 proc. Krajowego Programu Kolejowego. W ciągu 2-3 lat będziemy gotowi do realizacji zadań do końca dekady za co najmniej 90 mld zł. Łącznym efektem będzie utworzenie nowoczesnej infrastruktury sieci bazowej TEN-T, rozwój kolei aglomeracyjnych oraz zwiększenie konkurencyjności kolejowych przewozów towarowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.
- Na styku dwu perspektyw finansowych, w 2022 r. nie będzie tąpnięcia na rynku budownictwa kolejowego. Proporcja między ogłoszonymi przetargami a realizowanymi inwestycjami zapewnia ciągłą pracę przez 2-3 lata.
- Wieloletni budżet finansowania inwestycji PKP PLK zwiększy się o nowe źródła, jest zatem szansa, by jego wartość była większa niż obecnego Krajowego Programu Kolejowego. Zarządca będzie gotowy do ogłoszenia przetargów na kwotę 90 mld zł.
- Po wejściu w życie znowelizowanej ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku o 1-2 lata wydłuży się proces realizacji inwestycji. Można go skrócić, doskonaląc dokumentację przygotowawczą oraz stosując nowe technologie, w tym konstrukcje prefabrykowane i wysokowydajne maszyny.