Andrzej Adamczyk: zrównoważony transport kluczowy dla Polski i regionu

Andrzej Adamczyk: zrównoważony transport kluczowy dla Polski i regionu
Andrzej Adamczyk zwrócił uwagę, że celem jego resortu jest m.in. rozwój transportu intermodalnego. fot. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Tomasz Elżbieciak
    Tomasz Elżbieciak
  • Dodano: 03-09-2020 18:39

Celem naszego rządu jest silna polska gospodarka, bo jeśli nie będzie silnej gospodarki, to przecież nie będzie Polski i z tym chyba nikt nie będzie polemizował a zrównoważony transport ma olbrzymi wpływ na pobudzenie polskiej gospodarki - podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Odniósł się również do transportowej współpracy z krajami naszego regionu.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • Andrzej Adamczyk uczestniczył w czwartek w panelu "Logistyka dziś i jutro", który odbył się w ramach XII edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
  • Logistyka wiąże się ze staraniami rządu i państwa, które mają na celu stworzenie dobrego otoczenia transportowego. Sprawna logistyka, to dobrze działająca gospodarka i swoisty silnik jej rozwoju - mówił Adamczyk.
  • Państwo powinno wykorzystać wszystkie możliwości, aby umożliwić funkcjonowanie - często bardzo skomplikowanych - łańcuchów dostaw - dodał.
Jak stwierdził minister, Polska ma szczególne walory geograficzne i wykorzystanie tego potencjału jest konieczne.

W tym kontekście zwrócił uwagę na współpracę transportową wśród państw Europy Środkowo-Wschodniej, m.in. tych tworzących Grupę Wyszehradzką. By móc wykorzystać w pełni atuty komunikacyjne, potrzebne jest połączenie sił, które przełoży się na efekt synergii w postaci budowy dobrej infrastruktury komunikacyjnej w regionie.

Minister Adamczyk podkreślił, że elementem dobrej sieci transportowej jest Via Carpatia, w której realizacji szanse rozwojowe widzą nie tylko kraje leżące na trasie jej przebiegu, ale również takie państwa jak Chorwacja czy Turcja. Powołał się przy tym na rozmowy z ministrami odpowiadającymi za transport w innych krajach.

- Wszyscy oni mówią, że droga Trójmorza, którą jest Via Carpatia, jest nam niezmiernie potrzebna, aby uruchomić dobry korytarz transportowy - zaznaczył Adamczyk.

Dodał, że równie ważne są zabiegi Węgier dotyczące realizacji Bursztynowego Korytarza Kolejowego, jak i Litwy, Łotwy oraz Estonii w zakresie budowy Rail Baltica.

Natomiast z Białorusi płynęły dotychczas m.in. sygnały dotyczące współpracy w zakresie połączeń kolejowych z Polską.

- Przede wszystkim oczekują oni jednak połączenia autostradowego, które u siebie mają już gotowe do naszej granicy. Liczą też na węzeł autostradowy na A2 koło Białej Podlaskiej, który przetnie szlak Via Carpatia - wskazał Adamczyk.

- Jak mówił mi minister transportu Białorusi, dla nich Via Carpatia to droga życia na południe Europy. Mogą jednak też korzystać z nowoczesnych dróg biegnących przez Polskę oraz naszych portów - dodał.

Mówiąc o Ukrainie minister wskazał natomiast, że ma ona nadzieje związane z korytarzami transportowymi realizowanymi pomiędzy Rzeszowem a Lublinem, Lublinem a Warszawą i dalej w kierunku Trójmiasta. Mogą one bowiem dobrze współgrać z kanałem logistycznym, który Ukraińcy chcieliby poprowadzić do Odessy.


Odnosząc się do krajowych inwestycji drogowych Andrzej Adamczyk podkreślił, że ich realizacja pozwoliła na zwiększenie przepustowości szlaków wiodących do polskich portów, co przełożyło się na wzrost przeładunków.

- Mamy badania, że każdy odcinek drogi S3, oddawany do użytku w minionych latach, sprawiał, że wolumen towarów w zespole portów Szczecin-Świnoujście się zwiększał - podał jako przykład minister.

Dodał, że możliwości logistyczne Polski „w sposób dzisiaj niespotykany” pozwoli zwiększyć przygotowywana budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Zwrócił też uwagę, że celem jego resortu jest rozwój transportu intermodalnego.

- Zwiększamy ilość towarów, które przewozimy w transporcie intermodalnym. To jest nasz cel, aby przenieść dużą część ładunków z transportu drogowego na kolejowy, aby zmniejszyć również zanieczyszczenie środowiska. To wpisuję się w politykę Zielonego Ładu, której chcemy i którą realizujemy - powiedział Adamczyk.

Jak zaznaczył, zrównoważony transport ma olbrzymi wpływ na pobudzenie polskiej gospodarki.

- Celem naszego rządu jest silna polska gospodarka, bo jeśli nie będzie silnej gospodarki, to przecież nie będzie Polski i z tym chyba nikt nie będzie polemizował - podsumował minister.

 

Zobacz tereny inwestycyjne na sprzedaż na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Andrzej Adamczyk: zrównoważony transport kluczowy dla Polski i regionu

  • Jan 2020-09-03 20:46:29
    Powiedział co wiedział. Gadanie o niczym.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.200.168.16
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!