Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała wykonawcę prac przygotowawczych dla 140-km odcinka nowych torów kolejowych na trasie Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź - podała spółka. Ma być oddany do użytku przed końcem 2027 r. i będzie pierwszym elementem systemu kolei dużych prędkości.
- "Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę prac przygotowawczych dla odcinka Warszawa Zachodnia - CPK - Łódź. To 140 km nowych torów kolejowych, które stworzą pierwszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce"- poinformowała spółka.
- Jak podkreślono, nowe tory kolejowe umożliwią dojazd z Warszawy do CPK w 15 minut, a ze stolicy do Łodzi - w 45 minut (obecnie 1 godz. 20 min.).
- Z Łodzi do CPK pasażerowie dotrą pociągiem w 30 minut.
Spółka tłumaczy, że linia pozwoli na włączenie Portu "Solidarność", budowanego w ramach CPK, w system kolei dużych prędkości w Polsce, a w ramach kolejnych etapów poprowadzi dalej w stronę Wrocławia i granicy z Czechami (docelowo powstanie także kolejowa odnoga w kierunku Poznania).
Zobacz też: Centralny Port Komunikacyjny ma pod górę. Ceny w przetargach wystrzeliły
Jak poinformowało CPK, za najkorzystniejszą ofertę uznano konsorcjum firm IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis. Wspólnie przygotują one studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla planowanej nowej linii kolejowej Warszawa - CPK - Łódź (bez odcinka w obrębie węzła CPK, którego dotyczy inny z trwających obecnie dziewięciu przetargów kolejowych CPK).