PARTNERZY PORTALU

Budimex testuje mieszankę samonaprawiającą dziury w asfalcie

Budimex testuje mieszankę samonaprawiającą dziury w asfalcie
Surowce oraz wyroby powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe Fot. Budimex
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Stefaniak
    Piotr Stefaniak
  • Dodano: 13-06-2021 06:00

– Przemysł budowlany musi w większym stopniu zmierzyć się z wyzwaniem, jakim jest dekarbonizacja procesów produkcyjnych. Co istotne, to stwarza też szansę na rozwój nowych technologii do wykorzystania przez budownictwo – mówi Ewelina Karp-Kręglicka, dyrektor biura zakupów, jakości i ochrony środowiska Budimex SA.

  • Stosowanie materiałów wtórnych w budownictwie wpisuje się w nurt  polityki niskoemisyjnej i gospodarki obiegu zamkniętego. Surowce pochodzące z recyklingu istotnie obniżają emisyjność gazów cieplarnianych produkcji budowlanej.
  • Przemysł budowlany musi w większym stopniu zmierzyć się z wyzwaniem dekarbonizacji działalności. Prostym sposobem na bardziej „ekologiczne” budownictwo drogowe jest wykorzystanie surowców lokalnych, znajdujących się w sąsiedztwie realizowanej inwestycji.
  • Budimex razem z Politechniką Warszawską pracuje nad nowatorskim rozwiązaniem technologicznym (projekt SeHePa). Celem jest wdrożenie technologii samonaprawy nawierzchni, dzięki stosowaniu mieszanki mineralno-asfaltowej z wypełnieniem naprawczym.

Czy recykling materiałów jest rzadko spotykany w budownictwie?

- Tak, głównie z uwagi na skomplikowane procesy administracyjne. Organizacje branżowe (PSWNA, OIGD) oraz ministerstwa - Infrastruktury, Rozwoju oraz Klimatu i Środowiska - pracują nad dokumentami umożliwiającymi stosowanie materiałów wtórnych w budownictwie.

Takie działanie wpisuje się w nurt polityki niskoemisyjnej i gospodarki obiegu zamkniętego, które są jednym z priorytetów polityki gospodarczej Unii Europejskiej. Zgodnie z nią, surowce oraz wyroby powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a wytwarzanie odpadów powinno być jak najbardziej zminimalizowane. Idea ta uwzględnia wszystkie etapy cyklu życia produktu, zaczynając od jego projektowania, poprzez produkcję, użytkowanie, zbieranie odpadów, aż do jego zagospodarowania.

Jednym z celów strategicznych Budimeksu jest minimalizowanie wytwarzanych odpadów dzięki efektywnemu zarządzaniu wykorzystywanymi surowcami i wyrobami. W tym celu m.in. pracujemy nad metodologią odzysku surowców wtórnych.

Proszę o przykład recyklingu w budownictwie.

- W całości ponownemu wykorzystaniu do wykonania nawierzchni drogowej może podlegać mieszanka mineralno-asfaltowa. Dzięki zastosowaniu granulatu asfaltowego w nowej mieszance redukuje się ślad węglowy i ogranicza zużycie zasobów naturalnych.

Tym samym redukujemy zużycie energii, ograniczamy emisję spalin pochodzącą z transportu kruszyw i lepiszcza, to jest wpisujemy się w nurt gospodarki niskoemisyjnej i efektywnej pod kątem zasobów. Destrukt asfaltowy może być również dobrym materiałem do zastosowania w podbudowie mineralnej dróg.

Kolejnym przykładem recyklingu jest stosowanie kruszyw staroużytecznych (tłuczeń na kolei), które po oczyszczeniu są pełnowartościowym materiałem budowlanym. Oczywiście, kruszywa z recyklingu muszą spełniać odpowiednie wymagania techniczne.

Projektanci dróg i inwestorzy przeciągają linę, dostarczając różnych argumentów na wyższość technologii asfaltowej nad betonową lub odwrotnie. Jak ten spór wygląda po uwzględnieniu emisyjności gazów cieplarnianych (GHG) surowców?

- W przypadku nawierzchni asfaltowych wszystko zależy od tego, jakie materiały stosujemy do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych i z jakiego sprzętu budowlanego korzystamy do jej układania.

Patrz też: Czy polskie drogi betonowe chorują na raka?

Jeśli wykorzystujemy surowce pochodzące z recyklingu, wówczas ich wpływ na obniżenie emisyjności GHG jest istotny. Istnieje również cały katalog produktów asfaltowych, wśród których możemy wybrać te z nich, które obniżają temperaturę produkcji mieszanek. To niesie nie tylko korzyści ekonomiczne, ponieważ zużywamy mniej paliwa, ale również środowiskowe, gdyż produkujemy mniej dwutlenku węgla.

Budimex opowiada się za tą technologią?

- Budimex wdraża i zachęca do stosowania technologii niskoemisyjnych, czyli m.in. z wykorzystaniem materiałów wtórnych.

Cyklicznie też odnawiamy flotę sprzętu na taką, która spełnia najnowsze normy emisji spalin, tj. inwestujemy w sprzęt budowlany z napędem elektrycznym. Zwiększamy udział energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych w całej zakupionej energii. Korzystamy z systemu wag samochodowych zasilanych panelami słonecznymi. Pracujemy ponadto nad kolejnymi rozwiązaniami innowacyjnymi, przyjaznymi dla środowiska.

O ile budowa nawierzchni asfaltowej obniża ślad węglowy w stosunku do nawierzchni betonowej?

- Technologie wykorzystujące cement i stal charakteryzują się dużo większymi nakładami energetycznymi niż pozostałe powszechnie stosowane w budownictwie.

Sam przemysł cementowy na świecie odpowiada za około 5 proc. całkowitej emisji CO2. Natomiast największy udział w tej emisji branży (63 proc.) ma tzw. emisja procesowa, czyli towarzysząca produkcji cementu. Węglan wapnia podczas produkcji klinkieru jest rozkładany na tlenek wapnia i dwutlenek węgla. Tej emisji nie da się uniknąć.

Z kolei przemysł stalowy generuje od 7 do 9 proc. bezpośrednich emisji pochodzących z globalnego zużycia paliw kopalnych.

Jakie inne czynniki wpływają na bardziej „ekologiczne” budownictwo drogowe?

- Na pewno duży wpływ ma wykorzystanie surowców lokalnych, to jest znajdujących się w sąsiedztwie realizowanej inwestycji. Dzięki temu ograniczamy emisję pochodzącą z transportu.

Pamiętajmy, że jeden ciągnik siodłowy z naczepą-wanną przyczynia się do emisji 1 kg CO2/km. Im krótsza więc odległość transportu materiałów budowlanych, tym mniej spalin trafia do atmosfery.

Należy o tym pamiętać, bo także przemysł budowlany i usługi transportowe muszą w większym stopniu zmierzyć się z wyzwaniem, jakim jest dekarbonizacja procesów. Co istotne, to stwarza szansę na rozwój nowych technologii również w budownictwie. Innowacje, które mają na celu m.in. wydłużenie trwałości nawierzchni asfaltowych - to jeden z elementów polityki zasobooszczędnej.

Budimex ma w tym swój wkład?

- Tak. Razem z Politechniką Warszawską pracujemy np. nad nowatorskim rozwiązaniem technologicznym, projektem SeHePa. To innowacyjne rozwiązanie ma służyć wdrożeniu technologii samonaprawy nawierzchni. Trwają zaawansowane prace nad opracowaniem technologii wytwarzania mieszanki mineralno-asfaltowej z wypełnieniem naprawczym. Fazę pierwszą realizuje nasz konsorcjant, czyli Politechnika Warszawska.

Obecnie do kolejnego etapu włączyło się także laboratorium Centralne Budimex, które realizuje prace badawcze związane z mieszankami mineralno-asfaltowymi  i oceną samonaprawy w skali laboratoryjnej. Finalnym efektem ma być mechanizm „samonaprawiania” nawierzchni i przez to wydłużenie jej trwałości bez angażowania siły ludzkiej.

Równie istotną kwestią są dla nas zagadnienia związane z ochroną środowiska w łańcuchu dostaw. Identyfikacja niskoemisyjnych produktów jest jednym z naszych priorytetów. Podejmujemy działania mające na celu zobowiązanie naszych partnerów biznesowych do przestrzegania przepisów ochrony środowiska naturalnego.

Patrz też: Budimex w indeksie Łukasiewicz Innovator

 

Zobacz tereny inwestycyjne na sprzedaż na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (8)

Do artykułu: Budimex testuje mieszankę samonaprawiającą dziury w asfalcie

  • Włodzimierz Sularz 2021-06-14 20:22:40
    A co z projektem INNG nie sprawdził się ?
  • Adam 2021-06-13 19:49:53
    Nie doszukałem się informacji ile droższa będzie taka mieszanka w stosunku do tradycyjnej? No i ile wydłuży się żywotność!! Trzeba pamiętać ,że ta tzw. polityce ratującej świat jeśli będziemy podążać w kierunku dekarbonizacji, i w mówieniu społeczeństwu ,że jest to jedyna słuszna droga jest z góry dobrze zaplanowanym i powoli wdrażanym procesem, który ostatecznie ma na celu rozkręcać zastygniętej zachodnie gospodarki!!! Wprowadzamy ekologiczne słomki, kubki więcej drewnianych zabawek, domów etc. a czy ktoś policzył jak to przełoży się na zwiększoną wycinkę lasów? Dziś dowiedziałem się ,że więcej CO2 produkują zwierzęta chodowlane niż samochody spalające paliwa...
    • Energet 2021-06-16 07:30:32
      Ze zwierzętami też komisarze sobie poradzą.
  • Zbigniew 2021-06-13 19:23:04
    Dawno temu Czaruś w 13 posterunku powiedział że już zawsze będziemy budować dziurawe drogi i do końca moich dni (i nie tylko moich ) tak BĘDZIE !!!!
  • Eeech 2021-06-13 15:31:42
    Ładna ta mieszanka. Aż jej szkoda na drogi.
    • tirowiec 2021-06-13 17:07:08
      a jak ,,przy drodze '' to ja chętnie
  • TITO 2021-06-13 13:16:40
    A nie lepiej robić drogi z betonu i na 50lat mieć spokój a nie ciągle kierwa ten asfalt i po 10 latach targają ścieralną żeby wymieniać na nową... nie pomnę o dziurach...
    • Sebastian 2021-06-13 23:56:34
      Poczytaj sobie czym jest warstwa ścieralna i rak betonu.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.217.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!