PARTNERZY PORTALU

Budimex testuje mieszankę samonaprawiającą dziury w asfalcie

Budimex testuje mieszankę samonaprawiającą dziury w asfalcie
Surowce oraz wyroby powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe Fot. Budimex

– Przemysł budowlany musi w większym stopniu zmierzyć się z wyzwaniem, jakim jest dekarbonizacja procesów produkcyjnych. Co istotne, to stwarza też szansę na rozwój nowych technologii do wykorzystania przez budownictwo – mówi Ewelina Karp-Kręglicka, dyrektor biura zakupów, jakości i ochrony środowiska Budimex SA.

  • Stosowanie materiałów wtórnych w budownictwie wpisuje się w nurt  polityki niskoemisyjnej i gospodarki obiegu zamkniętego. Surowce pochodzące z recyklingu istotnie obniżają emisyjność gazów cieplarnianych produkcji budowlanej.
  • Przemysł budowlany musi w większym stopniu zmierzyć się z wyzwaniem dekarbonizacji działalności. Prostym sposobem na bardziej „ekologiczne” budownictwo drogowe jest wykorzystanie surowców lokalnych, znajdujących się w sąsiedztwie realizowanej inwestycji.
  • Budimex razem z Politechniką Warszawską pracuje nad nowatorskim rozwiązaniem technologicznym (projekt SeHePa). Celem jest wdrożenie technologii samonaprawy nawierzchni, dzięki stosowaniu mieszanki mineralno-asfaltowej z wypełnieniem naprawczym.

Czy recykling materiałów jest rzadko spotykany w budownictwie?

- Tak, głównie z uwagi na skomplikowane procesy administracyjne. Organizacje branżowe (PSWNA, OIGD) oraz ministerstwa - Infrastruktury, Rozwoju oraz Klimatu i Środowiska - pracują nad dokumentami umożliwiającymi stosowanie materiałów wtórnych w budownictwie.

Takie działanie wpisuje się w nurt polityki niskoemisyjnej i gospodarki obiegu zamkniętego, które są jednym z priorytetów polityki gospodarczej Unii Europejskiej. Zgodnie z nią, surowce oraz wyroby powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a wytwarzanie odpadów powinno być jak najbardziej zminimalizowane. Idea ta uwzględnia wszystkie etapy cyklu życia produktu, zaczynając od jego projektowania, poprzez produkcję, użytkowanie, zbieranie odpadów, aż do jego zagospodarowania.

Jednym z celów strategicznych Budimeksu jest minimalizowanie wytwarzanych odpadów dzięki efektywnemu zarządzaniu wykorzystywanymi surowcami i wyrobami. W tym celu m.in. pracujemy nad metodologią odzysku surowców wtórnych.

Proszę o przykład recyklingu w budownictwie.

- W całości ponownemu wykorzystaniu do wykonania nawierzchni drogowej może podlegać mieszanka mineralno-asfaltowa. Dzięki zastosowaniu granulatu asfaltowego w nowej mieszance redukuje się ślad węglowy i ogranicza zużycie zasobów naturalnych.

Tym samym redukujemy zużycie energii, ograniczamy emisję spalin pochodzącą z transportu kruszyw i lepiszcza, to jest wpisujemy się w nurt gospodarki niskoemisyjnej i efektywnej pod kątem zasobów. Destrukt asfaltowy może być również dobrym materiałem do zastosowania w podbudowie mineralnej dróg.

Kolejnym przykładem recyklingu jest stosowanie kruszyw staroużytecznych (tłuczeń na kolei), które po oczyszczeniu są pełnowartościowym materiałem budowlanym. Oczywiście, kruszywa z recyklingu muszą spełniać odpowiednie wymagania techniczne.

Projektanci dróg i inwestorzy przeciągają linę, dostarczając różnych argumentów na wyższość technologii asfaltowej nad betonową lub odwrotnie. Jak ten spór wygląda po uwzględnieniu emisyjności gazów cieplarnianych (GHG) surowców?

- W przypadku nawierzchni asfaltowych wszystko zależy od tego, jakie materiały stosujemy do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych i z jakiego sprzętu budowlanego korzystamy do jej układania.

Patrz też: Czy polskie drogi betonowe chorują na raka?

Jeśli wykorzystujemy surowce pochodzące z recyklingu, wówczas ich wpływ na obniżenie emisyjności GHG jest istotny. Istnieje również cały katalog produktów asfaltowych, wśród których możemy wybrać te z nich, które obniżają temperaturę produkcji mieszanek. To niesie nie tylko korzyści ekonomiczne, ponieważ zużywamy mniej paliwa, ale również środowiskowe, gdyż produkujemy mniej dwutlenku węgla.

 

Zobacz tereny inwestycyjne na sprzedaż na PropertyStock.pl

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (8)

Do artykułu: Budimex testuje mieszankę samonaprawiającą dziury w asfalcie

  • Włodzimierz Sularz 2021-06-14 20:22:40
    A co z projektem INNG nie sprawdził się ?
  • Adam 2021-06-13 19:49:53
    Nie doszukałem się informacji ile droższa będzie taka mieszanka w stosunku do tradycyjnej? No i ile wydłuży się żywotność!! Trzeba pamiętać ,że ta tzw. polityce ratującej świat jeśli będziemy podążać w kierunku dekarbonizacji, i w mówieniu społeczeństwu ,że jest to jedyna słuszna droga jest z góry dobrze zaplanowanym i powoli wdrażanym procesem, który ostatecznie ma na celu rozkręcać zastygniętej zachodnie gospodarki!!! Wprowadzamy ekologiczne słomki, kubki więcej drewnianych zabawek, domów etc. a czy ktoś policzył jak to przełoży się na zwiększoną wycinkę lasów? Dziś dowiedziałem się ,że więcej CO2 produkują zwierzęta chodowlane niż samochody spalające paliwa...
    • Energet 2021-06-16 07:30:32
      Ze zwierzętami też komisarze sobie poradzą.
  • Zbigniew 2021-06-13 19:23:04
    Dawno temu Czaruś w 13 posterunku powiedział że już zawsze będziemy budować dziurawe drogi i do końca moich dni (i nie tylko moich ) tak BĘDZIE !!!!
  • Eeech 2021-06-13 15:31:42
    Ładna ta mieszanka. Aż jej szkoda na drogi.
    • tirowiec 2021-06-13 17:07:08
      a jak ,,przy drodze '' to ja chętnie
  • TITO 2021-06-13 13:16:40
    A nie lepiej robić drogi z betonu i na 50lat mieć spokój a nie ciągle kierwa ten asfalt i po 10 latach targają ścieralną żeby wymieniać na nową... nie pomnę o dziurach...
    • Sebastian 2021-06-13 23:56:34
      Poczytaj sobie czym jest warstwa ścieralna i rak betonu.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.180.223
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!