A dokładnie do dróg o nawierzchni betonowej. Producenci materiałów budowlanych i firmy wykonawcze wskazują, że wytyczne techniczne ustalone dla kruszyw drobnych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad są tak wysokie, że na budowach już pojawiają się trudności z dostępem do piasku.
- Jak podkreśla GDDKiA, norma dotycząca jakości piasku ma uchronić drogi przed reakcją alkaliczną, czyli tzw. „rakiem betonu”, który swego czasu doprowadził do uszkodzenia w Niemczech ponad 300 km autostrad.
- Dostęp do przebadanych pod kątem alkaliczności złóż piasku jest jednak ograniczony, a firmy już sygnalizują trudności. Piasku nie można wozić 300-400 km na plac budowy, bo zbyt mocno podnosi to koszty.
- W zakresie wymagań wprowadzanych do dokumentów wzorcowych zainteresowane podmioty miały realną szansę na przedstawienie swoich uwag - stwierdza GDDKiA. Branżowe organizacje nadal liczą na zmianę kryteriów.