Budowlańcy czekają na drogowe przetargi warte miliardy

Budowlańcy czekają na drogowe przetargi warte miliardy
Budowa mostu przez Wisłę w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy - jedna z kluczowych trwających obecnie inwestycji drogowych fot. GDDKiA

Obawiająca się gospodarczych skutków pandemii koronawirusa branża budowlana oczekuje na zapowiadane na ten rok przetargi na nowe odcinki autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic. Łączna wartość inwestycji, obejmujących 25 odcinków dróg, jest szacowana na ponad 12 mld zł.

  • Opublikowane w styczniu tegoroczne plany Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przewidują ogłoszenie przetargów na odcinki tras szybkiego ruchu o łącznej długości ok. 353 km.
  • Szacowana wartość ich realizacji to ok. 12,2 mld zł i wszystkie mają zapewnione finansowanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Dotychczas ogłoszono cztery przetargi, z których jeden unieważniono.
  • GDDKiA zapewnia, że mimo pandemii koronawirusa nie odwołuje swoich planów, a branża budowlana liczy na spełnienie tych zapowiedzi w obawie przed luką w podaży nowych kontraktów.
Już od marca GDDKiA podkreśla, że jej budowy trwają, a przetargi na nowe inwestycje będą ogłaszane. Prace mają być bezpieczne dzięki stosowaniu wytycznych ministra zdrowia oraz służb sanitarno-epidemiologicznych.

- Nie zatrzymujemy inwestycji, podtrzymujemy nasze plany i zamierzenia. Jesteśmy wiarygodnym płatnikiem. Zależy nam, by mieć wiarygodnych partnerów, wyciągamy wnioski z dotychczasowych działań i współpracujemy ze wszystkimi, by jak najsprawniej przejść przez okres epidemii i później z powodzeniem stosować wypracowane rozwiązania - deklarował p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.

Zobacz też: Zapraszamy czytelników WNP.PL na czat z Tomaszem Żuchowskim

- Chciałbym wszystkich zapewnić, że program budowy dróg krajowych nie będzie zawieszony, że ma on trwałe finansowanie - akcentował natomiast minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Epidemia koronawirusa nie zatrzymała prac budowlanych w naszym kraju, m.in. drogowych, kolejowych - zapewnił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dodał, że rząd nie może sobie pozwolić na wygaszenie inwestycji Centralny Port Komunikacyjny, która będzie za kilka lat napędzać gospodarkę - podkreślał minister.
Zapowiedzi ministerstwa i GDDKiA cieszą budowlańców. Wojciech Trojanowski, członek zarządu grupy Strabag w Polsce, tłumaczył, że wzrost sektora budowlanego będzie pomocny w zmniejszaniu skutków bezrobocia, które już dotyka pracowników wielu sektorów.

- Dla każdej branży obecnie najlepszą formą pomocy jest możliwość normalnego funkcjonowania. Budownictwo w Polsce ma to szczęście, że nie wstrzymano robót. Udało się znaleźć rozwiązania, które zapewniają podwyższony poziom bezpieczeństwa na budowach - powiedział Trojanowski.

Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, tłumaczył, że największym zmartwieniem dla branży jest to, czy będą nowe przetargi. Dziś wciąż wiele wcześniej ogłoszonych postępowań jest rozstrzygane, przez co również do portfela Budimeksu trafiają nowe kontrakty.
- Jednak to zasługa głównie dwóch zamawiających, czyli GDDKiA i PKP PLK. Samorządy natomiast wstrzymują nowe inwestycje, bo obawiają się o swoje budżety lub już mają z nimi problemy. Podobnie jest w przypadku inwestorów prywatnych - podkreślił Blocher.

Wniosek jest zatem prosty: inwestycje infrastrukturalne, a zwłaszcza te drogowe, w obliczu słabnącej koniunktury będą w nadchodzących latach stanowić kluczowe źródło nowych zamówień dla firm budowlanych.

Poniżej publikujemy informacje o odcinkach dróg szybkiego ruchu, na które w 2020 r. GDDKiA ma ogłosić lub już opublikowała przetargi. W sumie jest to 25 odcinków o łącznej długości ok. 353 km.

Na mapach na czarno/szaro - drogi w użytkowaniu, czerwono - w realizacji, zielono - w przetargu, niebiesko - w przygotowaniu, żółto - w planach.

Ekspresowa obwodnica

W woj. zachodniopomorskim zaplanowano przetarg na obwodnicę Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6. Niespełna 8-kilometrowy odcinek miał zostać już zrealizowany w ramach budowy dłuższego odcinka tej ekspresówki, ale okazało się, że uniemożliwiają to odmienne od założonych warunki gruntowe. Stąd potrzebne było przeprojektowanie trasy i zrealizowanie jej według nowej koncepcji.

Wschodnia Obwodnica Warszawy


Wśród inwestycji, które mają zostać ogłoszone w woj. mazowieckim, znajduje się jeden z odcinków Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Chodzi o fragment S17 pomiędzy węzłami Drewnica i Ząbki o długości ok. 3,6 km.

Autostrada na Wschód

Na pograniczu województw mazowieckiego i podlaskiego planowane jest ogłoszenie przetargów na dwa odcinki autostrady A2. Pierwszy z nich, Siedlce Zachód - węzeł Łukowisko, będzie liczył 36,5 km. Natomiast sąsiedni odcinek Łukowisko - Biała Podlaska będzie miał 27 km długości.

Autostrada na Zachód

W woj. lubuskim i dolnośląskim przetargów mają doczekać się dwa kolejne odcinki „najdłuższych schodów w Europie”, czyli znajdującej się w złym stanie poniemieckiej autostrady. Chodzi o odcinki A18 o długości kolejno ok. 16,2 km oraz 21,5 km.

Ekspresówka, obwodnica i łącznik

W woj. małopolskim pod koniec kwietnia ogłoszono już przetarg na ostatni odcinek drogi ekspresowej S7 między węzłami Miechów i Szczepanowice (5,3 km), a na ogłoszenie czeka drugi etap „łącznika brzeskiego”, czyli trzykilometrowego odcinka DK75 biegnącego do autostrady A4. Natomiast w woj. świętokrzyskim zaplanowano przetarg dotyczący obwodnicy Opatowa w ciągu dróg S74/DK9 (14,9 km).

Ekspresowo w lubelskim

W woj. lubelskim zaplanowano przetarg na odcinek drogi S19 między węzłami Lublin Rudnik oraz Lubartów Północ. Ten fragment międzynarodowego szlaku Via Carpatia będzie miał 23,8 km. Ponadto ma zostać ogłoszony przetarg na obwodnicę Chełma w ciągu drogi S12 o długości 17 km.

Podkarpacka Via Carpatia

W woj. podkarpackim zaplanowano przetargi na dwa kolejne fragmenty trasy Via Carpatia. Będą to odcinki S19 Iskrzynia - Miejsce Piastowe (11,1 km) oraz Miejsce Piastowe - Dukla (10,4 km).

Podlaska ofensywa drogowa

Prawdziwa ofensywa przetargowa czeka natomiast w tym roku Podlasie, gdzie zaplanowano ogłoszenie przetargów na dwanaście odcinków trasy S19 o łącznej długości blisko 140 km.

Pierwszy z nich, obejmujący odcinek Dobrzyniewo - Białystok Zachód (5,7 km), ogłoszono w lutym, ale w kwietniu unieważniono go z powodu zbyt drogich ofert w stosunku do budżetu. Postępowanie ma zostać powtórzone.

Natomiast pod koniec kwietnia ogłoszono przetargi na południową obwodnicę Białegostoku. Jeden dotyczy 16,6 km drogi S19 od węzła Białystok Zachód do węzła Białystok Księżyno.

W drugim ma być wybrany wykonawca 7,9 km drogi S19 od węzła Księżyno do węzła Białystok Południe oraz 13,6 km drogi krajowej nr 65 od węzła Białystok Południe do ronda na obecnej DK65 w rejonie Grabówki.

Kolejne przetargi na trasę S19 na Podlasiu mają być systematycznie ogłaszane w kolejnych miesiącach tego roku.

Czat z Tomaszem Żuchowskim, Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad

W dniach 18-20 maja będzie miało miejsce EEC Online, wyjątkowe wydarzenie konferencyjne, które w całości odbędzie się za pośrednictwem internetu. W całym wydarzeniu przewidziano dyskusje na blisko 20 tematów dotyczących różnych dziedzin gospodarki.

W ramach eventu 20 maja o godz. 9.00 zaplanowano start półtoragodzinnego bloku tematycznego „Inwestycje - budownictwo”, w ramach którego przewidziano m.in. rozmowy z ekspertami, wystąpienie ministra infrastruktury i dyskusję panelową z udziałem szefów GDDKiA i PKP PLK, a także spółek Budimex, Strabag i Track Tec.

Zobacz więcej: Budować nie da się zdalnie. Ale można dyskutować o przyszłości

Po zakończeniu tej dyskusji odbędzie się czat z Tomaszem Żuchowskim, p.o. Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad. Zapewne na wiele istotnych kwestii zabierze on głos podczas dyskusji panelowej.
Czy trwająca pandemia koronawirusa wpłynęła na tempo inwestycji prowadzonych przez GDDKiA? Czy realizacja i rozliczenie inwestycji zaplanowanych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad może napotkać na utrudnienia? Czy rozpędzonemu obecnie sektorowi budownictwa drogowego grozi w najbliższych latach luka w podaży nowych kontraktów? To tylko niektóre z tematów ważnych dla branży budownictwa drogowego.

Zachęcamy do przesyłania pytań, na które odpowiedzi chcielibyście usłyszeć od Tomasza Żuchowskiego. Wystarczy zostawić je w komentarzu pod tym artykułem lub przesłać na adres tomasz.elzbieciak@wnp.pl. Postaramy się jak najwięcej z nich zadać szefowi GDDKiA. Zapraszamy!
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Budowlańcy czekają na drogowe przetargi warte miliardy

  • Buhaha 2020-05-19 07:46:48
    Rząd jakoś się nie spieszy z przetargami. Już jest Maj... A za chwile mamy czerwiec i są 3 przetargi... Pewnie wszystko zrzucą na koronowirusa... Dokończą to co jest rozgrzebane a na nowe drogi pewnie nie ma kasy. Samorządy też nie mają hajsu. Więc będzie ostra walka o przetrwanie na rynku budowlanym.
  • Sebastian 2020-05-19 07:20:25
    Czy GDDKiA/Ministerstwo Infrastruktury planują w końcu rozpoczęcie prac przygotowawczych dla odcinka S7 Kraków - Myślenice? Obecna Zakopianka na tym odcinku nie wytrzymuje już natężenia ruchu.
  • DWid 2020-05-18 23:28:21
    W mojej miejscowości tez Strabag robił drogę wojewódzka. Juz po 5 latach zaczęła się sypać i cięli asfalt, robili beznadziejne łaty. Tak sie w Polsce robi drogi.
  • Kresa 2020-05-18 21:11:21
    CPK było planowane już za PRL. Jesteśmy mocno spóźnieni z tą inwestycją.
  • Arek 2020-05-18 13:56:44
    Dlaczego aktualnie otwiera się dużo mniej odcinków dróg niż przed kilkoma laty? Z czego to wynika i kiedy nastąpi realne przyspieszenie? Czy nakłady inwestycyjne w kolejnych latach uda się utrzymać na poziomie zapowiadanym przed pandemią? Czy spodziewane są cięcia i w jakiej skali?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.191.46
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!