PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Budowlańcy grzmią w liście do Mateusza Morawieckiego. "Zagrożonych jest 10 mld zł i 85 tys. miejsc pracy"

Autor: Tomasz Elżbieciak
13-08-2019 11:01 |  aktualizacja: 13-08-2019 11:13

Powaga sytuacji oraz płynące z niej zagrożenie dla przedsiębiorstw działających na rynku budowlanym i prowadzonych przez rząd inwestycji wymaga pilnych działań - podkreśliły dwie największe branżowe organizacje w liście wystosowanym do premiera Mateusza Morawieckiego.

  • List wraz z dołączonymi dwoma ekspertyzami ws. waloryzacji kontraktów infrastrukturalnych wystosowały wspólnie Polski Związek Pracodawców Budownictwa oraz Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa.
  • Brak realnej waloryzacji zagraża ciągłej działalności firm budowlanych i firm z nimi związanych, a w efekcie tworzy ryzyko likwidacji 85 tys. miejsc pracy - stwierdzono w liście.
  • Wpływ trudnej sytuacji w budownictwie infrastrukturalnym, generowanej przez nierozwiązane problemy, będzie bowiem znaczący w kontekście przyszłości całego budownictwa w Polsce, a w konsekwencji całej gospodarki - napisano.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (22)

  • alojzketa 2019-08-13 11:28:24
    Jakoś od 2013 do 2015 roku Generalni Wykonawcy nie narzekali, że doją ostatnie grosze od podwykonawców-mniejszych firm, które akurat nie mogły pozyskać zamówień z innego źródła (brak przetargów). Teraz sytuacja jest komfortowa dla małych i średnich firm a narzekają jedynie ci, którzy liczyli, że znowu wyciągną z podwykonawcy swój zysk.
    • gupek wioskowy 2019-08-13 16:42:19
      Bzdura! Zobacz sobie na spektakularne bankructwo PBG w 2012 roku, i zejście z A1, A4 i S5
      • alojzketa 2019-08-14 09:12:38
        Bzdura. Masz napisane wyżej, że chodzi mi o lata 2013-2015. W 2012 roku małe i średnie firmy jeszcze nie miały tak źle, bo zamówień na rynku publicznym było sporo z poprzedniej perspektywy. Problemem był późny start inwestycji dofinansowywanych z nowej puli środków z UE (2014-2020). W tych latach do przetargów za kilkadziesiąt tysięcy potrafiło wystartować 30 firm i większość z nich dawała oferty poniżej 50% wartości budżetu zamawiającego. Każdy walczył o przetrwanie.
  • miki 2019-08-13 11:45:12
    raczej bankrutuje pomysł: zaprojektuj i zbuduj. Tzn można przyjąć czas projektu, a następnie zwaloryzować go w momencie startu. Dziś jest to czysta abstrakcja. Co ciekawe przez 8 lat podobno drogo budowano..... Jechałem ostatnio odcinkiem s3 koło Szczecina i inwestycja jest robiona imponująco szybko.... Innym problemem waloryzacji jest.... zakończenie terminu budowy - to, że Włoch lubi budować w ostaniej chwili, to jego problem
    • Max 2019-08-13 11:58:38
      Dalej się kompromitujesz na forach ? Dalej twierdzisz, że podatki na paliwo wynoszą 50 % i nie ważne czy cena baryłki spadnie czy nie, podatki mają stałą wartość ? To ja ponawiam moje pytanie, od czego liczy się to 50 % podatków w paliwie i jak może to być wartość stała ? Tak twierdziłeś, mam dowody. Czekam na wyjaśnienie.
      • Jang. 2019-08-13 19:16:24
        Maxiu ! Weż sobie dyrektywy Unii o podatku akcyzowym na paliwa i inne podobne im regulacje a potem napadaj na ludzi swoją ignorancją w branży...Disce Puer bo "nauka to potęgi klucz,....."
      • Elektryk 2019-08-19 14:50:44
        Może się nie znam, ale rzeczywiście czy baryłka kosztuje 60$ czy 120$ to cena końcowa dla nas konsumentów może o 1zł się zmienia. Ponadto jeszcze niedawne były czasy że ropka po 100$ czyli drogo a jednak była tańsza niż po 70$. Jednym słowem nie ma czegoś takiego jak tania czy droga ropa. Przy korzystnej cenie dla producenta dowala się konsumentom kolejne podatki, żeby ostatecznie cena wynosiła okolice 5-5,50zł a reszta to balans cenowy. Wysoka cena początkowa to delikatny zjazd z podatkami, żeby nie przekraczać magicznych 6zł przy kasie bo zagrożenie zamieszkami się pojawi. Jednym słowem rząd trzyma cenę na jednolitym poziomie, a jak ropa jest tanio to kosi nas aż nie miło patrzeć.
    • Andrzej 30 lat w Inwestycjach i na budowach 2019-08-17 12:55:22
      "Żółty" FIDIC zaprojektuj i wybuduj to nadal najszybsza i najpewniejsza forma wykonania dzieła. Wymaga jednak od Inwestora porządnie przygotowanego PFU i SiWZ. Poważny Projektant autor PFU wie, ze żeby wykonać Kosztorys Inwestorski musi wcześniej detalicznie opisać projekt i wykonać rysunki na tyle dokładne by można było na ich podstawie oszacować dzieło +/- 5%. Ponadto poważny Inwestor musi obserwować trendy i wykazać wobec nich pokorę a nie zachowywać się jak dyktator... Wykonanie projektu na "czerwony FIDIC" niewiele tu daje oprócz wiedzy o kasie, która rynek i tak zweryfikuje. Projekt u nas to min 2 lata z tzw. Decyzją Środowiskową (zwłaszcza w mazowieckim RDOŚ gdzie bezpodstawnie trzymają sprawy przez 2 lata sypiąc piach w koła - vide np. rozbudowa oczyszczalni w Gostyninie). Po jego wykonaniu ceny są już inne i trzeba to w kółko aktualizować. Przy "żółtym" wykonawca bierze na siebie potyczki z Pociotkami i w miarę terminowo realizuje dzieło.
  • Jarosław 2019-08-13 14:37:37
    W tym kraju wszystko drożeje inflacja jest chyba teraz największa od 20 lat no ale wszyskie plusy razem z trzynastkami do emerytów kosztują pis wspiera patole bo wie że oni będą na nich głosować bo kasę dostają a robić nie muszą brawo pisiory ino tak dalej a normaly czlowiek zdechnie z głodu bo za mało zarobi żeby przeżyć a za dużo żeby coś dostać
  • koper 2019-08-13 14:41:45
    Niech Zamawiający prowadzi zakupy istotnych materiałów, wtedy Wykonawcy nie będą pyszczyć o podniesienie wartości kontraktu. Tak jest w cywilizowanych krajach i nie ma problemu. W Polsce jest jeden producent szyn (Arcelor) i jeden odbiorca (PKP PLK). Jaki sens zlecać zakupy generalnym wykonawcom. Na umowie ramowej PKP na pewno by zaoszczędziła, a huta mogłaby zaplanować sobie produkcję.
    • Jang. 2019-08-13 19:21:05
      jeśli producent-sprzedawca jest takim samym znawcą biznesu jak TY to sprzeda TOWAR po cenach dnia z dostawą za kilka-kilkanaście miesięcy...I za pozyskane tak pieniądze kupi potem mniej surowców ,mniej energi,mniej pracy.......Zajmij się Kolego czymś bardziej prostym jak biznes.. Choćby polityką
      • koper 2019-08-16 15:26:50
        miałem na myśli perspektywę zamawiającego. PKP płaci wyższą cenę za produkt, którego koszty produkcji nie wzrosły aż tak bardzo jak ceny. Rozwiązanie o którym mówię jest stosowane w krajach skandynawskich, Norwegia, Szwecja. Wykonawca robót jest odpowiedzialny wyłącznie za rozładunek i montaż.
  • artek 2019-08-13 15:29:03
    Gdyby rządzącym zależało na przedsiębiorcach, to już dawno waloryzował by ceny. A tak zaoszczędzone pieniądze przeznaczy na kiełbasę wyborczą.
    • Robert 2019-08-14 08:22:14
      Jeśli zrobią waloryzację to zaraz dostaną od uni zarzut o nielegalną pomoc publiczną, a następnie żądanie zwrotu pieniędzy z funduszy. Może lepiej pozwolić zbankrutować kilku najgorszym firmom
      • Majki 2019-08-14 14:52:30
        Tylko że to jest problem 90% wszystkich firm a nie kilku.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.15.215
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

22 692 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

304 382 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.