PARTNERZY PORTALU

Chińczycy wracają na budowę polskich dróg. To już przesądzone

Stecol konsekwentnie starał się o wejście na polski rynek drogowy. W końcu mu się udało... Fot. GDDKiA
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Tomasz Elżbieciak
  • Dodano: 21-08-2019 06:01

W najbliższy czwartek (22 sierpnia) GDDKiA podpisze z chińską firmą Stecol Corporation kontrakt na budowę odcinka drogi ekspresowej S14, będącego fragmentem Zachodniej Obwodnicy Łodzi. Nastąpi to nieco ponad osiem lat po tym, jak w gorączce przygotowań do Euro 2012 z placu budowy autostrady A2 zeszła spółka Covec, ugruntowując w ten sposób w Polsce na długie lata negatywne opinie na temat chińskich firm budowlanych. Czy teraz znów powinniśmy się obawiać?

  • S14 jest ostatnim brakującym elementem tzw. ringu autostrad i dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi. Stecol ma wybudować 16-kilometrowy odcinek tej trasy za ponad 724 mln zł brutto, a budżet zamawiającego opiewał na 670 mln zł brutto.
  • Domknięcie S14 to dla nas jednocześnie zakończenie pewnego etapu i otwarcie nowego. Włożyliśmy dużo pracy, przygotowując wejście na polski rynek - podkreślił Wojciech Karmasz, wicedyrektor Stecol Corporation w Europie.
  • Będziemy od momentu podpisania umowy uważnie monitorować realizację kontraktu przez Stecol. Zależy nam na sprawnym prowadzeniu inwestycji - zaznaczył Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ofertę Stecolu jako najkorzystniejszą wybrała 10 lipca. Odwołań od wyników postępowania nie złożyła konkurencja, a następnie pozytywnie przeszło ono kontrolę Urzędu Zamówień Publicznych.
W ten sposób Stecol osiągnie po blisko dwóch latach startowania w przetargach GDDKiA swój cel i wejdzie na polski rynek drogowy.

Spółka wygrała nawet wcześniej, w 2018 r., dwa duże przetargi (S52 Północna Obwodnica Krajowa i DK47 Rdzawka - Nowy Targ), ale została później odrzucona po odwołaniach konkurencji do KIO. Spółka miała też najtańszą ofertę w postępowaniu budowę obwodnicy Praszki, ale została ona odrzucona przez GDDKiA z powodów formalnych.

Stecol wchodzi w skład PowerChina, jednej z największych chińskich grup budowlanych. W Polsce jest ona aktywna już od 2012 r. Pracuje m.in. przy inwestycjach dotyczących sieci przesyłowych dla PSE, a także robót hydrotechnicznych dla Wód Polskich. Ponadto była też bliska pozyskania kontraktu na spalarnię odpadów w Warszawie, gdzie przetarg finalnie został unieważniony.

Już w marcu 2018 r. Ji Qi, dyrektor generalny na Europę w Stecol Corporation, w rozmowie z portalem WNP.PL, zapowiadał starania o osiągnięcie kluczowej pozycji w polskim budownictwie.

Czy kontrakt na S14 będzie pierwszym z wielu drogowych zleceń chińskiej firmy w Polsce? Trudno to przesądzać, ale jedno jest pewne: Stecol na budowie Zachodniej Obwodnicy Łodzi będzie pilnie obserwowany przez konkurencję i opinię publiczną, która w przypadku każdego potknięcia nie będzie mu szczędzić krytyki i porównań do Covecu.

„Zabójcze ryzyko”

O takim scenariuszu świadczy już sama wypowiedź Jana Stylińskiego, prezesa Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, który tuż po rozstrzygnięciu łódzkiego przetargu bardzo krytycznie oceniał decyzję GDDKiA.

*Więcej o spółce Stecol i działalności grupy PowerChina w Polsce w Strefie Premium portalu WNP.PL.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (16)

Do artykułu: Chińczycy wracają na budowę polskich dróg. To już przesądzone

  • Piotr 2019-08-25 17:41:43
    Rany boskie, drogi będą z papieru, jak wszystkie "chińskie wyroby", kupa dziadostwa i niedoróbek.
  • XxX 2019-08-22 14:33:54
    Wszystko było by inaczej waszym kraju.gdyby nie łapówki itp.bo każdy na górze musi dostać dole.Budowac drogi.autostrady powinna GDDKiA i brać podwykonawców i płacić za wykonaną pracę. zwłaszcza.ze materiały drożeją i co śmieszne są droższe u nas niż za granicą.Oplaca się firma importować z Norwegii podsypki.bo da tańsze niż u nas.Smiechu warte.mam nadzieję.ze nie powtorzy się sytuacja jak poprzednio.ze Chińczykom nasi producenci podnosili dwa i więcej razy stawki za materiały.efekt?zrezygnowali.Prosze zobaczyć jak budują u siebie.autostrady.mosty.wiadukty.
  • WIESLAW NOWAK 2019-08-21 21:57:50
    Nie dziwię sie ze taki niepokój ze strony Stowarzyszenia i firm wzajemnej adoracji, ktore często wzmowach cenowych drenuja polskie i europejskie fundusze Czyżby strach zajżał wypelnione portfele i obawa rozbicia układu poprzez nowa konkurencje Nalezy sie spodziewac ze stali gracze budowlanii zaszantarzuja polskich podwykonawców za próbę podjecia współpracy z chińczykami Jak to naprawde było z Covac Swoją drogą nie ma tu cen znacząca odbiegających od pozostalych jak to było przed Euro Obecnie, nie próbujmy Chińczyków uczyć budowy dróg i kolei, którzy budują rocznie po kilka tyś km KDP i drug ekspresowych czy autostrad
  • naiwny pinokio 2019-08-21 21:20:54
    brawo pisuary , zaproście sławetną firme COVEK a zapewne wam cokolwiek wybuduje
  • asd 2019-08-21 14:01:14
    a polską biurokracją nie wygrają nawet Chińczycy, już kiedyś zwiewali w podskokach

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.191.0
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!