PARTNERZY PORTALU

CPK i Port Gdynia zainicjowały inwestycyjną współpracę

CPK i Port Gdynia zainicjowały inwestycyjną współpracę
Mateusz Morawiecki Fot. Krystian Maj / KPRM
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Agnieszka Widera-Ciochoń
    AW/PAP
  • Dodano: 06-07-2020 10:43

Droga Czerwona zapewni optymalne połączenie Portu Gdynia z obwodnicą trójmiejską. Zależy nam na tym, żeby to do polskich portów przypływały towary, żeby wzrastała wymiana handlowa i żeby dzięki temu nasz kraj jeszcze szybciej się rozwijał - powiedział premier RP Mateusz Morawiecki.

  • Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia.
  • Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
  • Polska potrzebuje dużych inwestycji podczas wychodzenia z kryzysu spowodowanego epidemią koronawirusa - powiedział w poniedziałek (6 lipca) w Porcie Gdynia premier Mateusz Morawiecki.

 Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk i wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, zobowiązali się, że podejmą wspólne działania w celu realizacji tego przedsięwzięcia. 

Finansowanie prac przygotowawczych dla Drogi Czerwonej zostało przewidziane w ramach Programu Społeczno-Gospodarczego wchodzącego w skład Programu Wieloletniego, o którym jest mowa w Ustawie z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Program Wieloletni CPK, który jest już na ostatnim etapie uzgodnień na poziomie rządowym, zapewni finansowanie w latach 2020-2023 dla prac przygotowawczych do inwestycji w nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski, nowe linie kolejowe (tzw. szprychy) i inwestycje komplementarne.

– W rozwoju portów morskich niezwykle ważne jest zapewnienie bezpiecznego dostępu do terminali zarówno od strony morza, jak też lądu. Oprócz dostępu kolejowego w Gdyni ogromne znaczenie ma budowa tzw. Drogi Czerwonej. Cieszę się, że znajduje ona swoje miejsce w strategii budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – powiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

– Celem nadrzędnym tej inwestycji są ułatwienia w transporcie ludzi i towarów, co idealnie wpisuje się w sens inwestycji CPK – podkreślił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Ta inicjatywa pokazuje, jak fałszywa jest budowana przez niektórych alternatywa między inwestycjami strategicznymi a lokalnymi. Tymczasem to właśnie dzięki wielkiemu, strategicznemu programowi inwestycyjnemu CPK możemy również realizować powiązane inwestycje lokalne jak Droga Czerwona w Gdyni – dodał.

W osobnym podpisanym dziś porozumieniu o współpracy spółki Zarząd Portu Morskiego Gdynia i Centralny Port Komunikacyjny zobowiązały się do ścisłej współpracy przy realizacji istotnych projektów inwestycyjnych.

– Budowa inwestycji drogowych i kolejowych znacząco przyspieszy realizację kluczowych dla gospodarki morskiej i krajowej projektów, takich jak Port Zewnętrzny. Budowa Drogi Czerwonej będzie stymulacją do rozwoju regionu, ale także wsparciem dla działań na rzecz nowych połączeń żeglugowych w basenie Morza Bałtyckiego – powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.



- Port w Gdyni i Centralny Port Komunikacyjny to przedsięwzięcia komplementarne - mówił w poniedziałek wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Zaznaczył, że program inwestycyjny CPK , to narzędzie do przyciągania miliardów dolarów do Polski.

Jak mówił Horała, dwa przedsięwzięcia: port w Gdyni i Centralny Port Komunikacyjny zawiązują partnerstwo. - Owocem tego będzie sfinansowanie Drogi Czerwonej ze środków program CPK  - tłumaczył.

- Będziemy świadkami kolejnego "złotego wieku" w porcie w Gdyni i rozwoju CPK, a co za tym idzie rozwoju Polski - ocenił Horała.

Wiceszef MI zaznaczył, że to są przedsięwzięcia komplementarne. Wyjaśnił, że CPK będzie oferował pełną intermodalność - przeładunki między wszystkimi środkami transportu z wyjątkiem transportu morskiego. Z kolei, Port w Gdyni również oferuje pełną intermodalność - przeładunki między wszystkimi środkami transportu z wyjątkiem transportu lotniczego.

Horała podkreślił, że ta współpraca ma też m.in. wymiar symboliczny. -  Centralny Port Komunikacyjny, to (...) Gdynia XXI w. Hub, miejsce połączeń komunikacyjnych, ale też narzędzie do wykorzystania szansy, jaką jest nasze położenie - zaznaczył. Chodzi o to - tłumaczył - byśmy z tego położenia korzystali i przyciągali do kraju "miliardy dolarów, miliardy euro, co przekłada się na to, co w kieszeni Polaków.

Zaznaczył, że Droga Czerwona jest ważna nie tylko dla całej polskiej gospodarki, ale również dla Gdyni i jej mieszkańców.

- Ta Droga Czerwona, którą dzisiaj inicjujemy jest bardzo ważnym elementem naszej infrastruktury portowej. Dynamiczny rozwój w ostatnich latach trwa. Dzięki wpływom z podatków i inwestycjom koło zamachowe gospodarki może się toczyć coraz szybciej - powiedział premier Mateusz Morawiecki.



Jak mówił premier, dzisiaj przy wyjściu z kryzysu koronawirusowego "bardzo potrzebujemy dużych inwestycji, które przyciągają inwestorów w całego świata, przedsiębiorców, i poprzez handel międzynarodowy tworzą nowe perspektywy rozwoju".

- Chcemy, żeby tutaj przypływały towary i stąd odpływały polskie towary na cały świat; wtedy Polska będzie dostatnia i będzie się jeszcze lepiej rozwijać niż do tej pory - podkreślił szef rządu.

Minister Marek Gróbarczyk podczas konferencji prasowej w Porcie Gdynia przypomniał, że 2019 rok był bardzo dobry dla polskich portów morskich. Przeładowano ponad 100 mln ton towarów, co - zdaniem ministra - jest absolutnym rekordem.

Minister zaznaczył, że w ostatnich latach nastąpił skokowy (50 proc.) wzrost liczby przeładowywanych towarów w portach, ale konieczne są dalsze inwestycje m.in. w Gdyni. Wymienił budowę Portu Zewnętrznego oraz tzw. drogi czerwonej, która ma połączyć obwodnicę z terminalem portowym.

Jego zdaniem polskie porty, a szczególnie Port Gdynia, obroniły się przed koronawirusem. Wskazał, że po drastycznym spadku przeładunku na początku br., w Gdyni przeładowywanych jest obecnie 99 proc. tego, co w zeszłym roku.

Istotne znaczenie dla trójmiejskich portów mają też planowane inwestycje kolejowe CPK na Pomorzu, w szczególności budowa nowej linii kolejowej nr 5 CPK–Płock–Grudziądz–Gdańsk i modernizacja istniejących linii kolejowych nr 131, 201 i 202 przez Trójmiasto do Słupska. Umożliwią one np. osiągnięcie czasu przejazdu z Gdyni do Warszawy w 2 godz. 25 min. a do CPK w 2 godz. 10 min.

– Te inwestycje oznaczają rozdzielenie komunikacji pasażerskiej i towarowej, a tym samym zwiększenie przepustowości sieci kolejowej na potrzeby przewozów towarowych. Skrócenie czasu transportu do i z portów morskich będzie miało kluczowe znaczenie dla ich dalszego rozwoju – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Port Zewnętrzny w PPP

Strategiczną inwestycją Portu Gdynia jest Port Zewnętrzny, którego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz wobec prognoz popytu na przeładunki kontenerowe, przewidujących wzrost w polskich portach morskich do poziomu ok. 9,5 mln TEU w 2050 r.

Budowa Portu Zewnętrznego przygotowywana jest w modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Oznacza to, że firmy będą partycypować w kosztach inwestycji, w zamian za prawo do prowadzenia działalności związanej z przeładunkiem towarów. To dlatego wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda, pełnomocnik rządu ds. PPP, podpisał dziś z prezesem Adamem Mellerem z Portu Gdynia w sprawie kontynuacji przygotowania projektu PPP.

– Budowa nowej infrastruktury ma istotne znaczenie dla konkurencyjności każdego portu, a zastosowanie modelu PPP stworzy możliwość optymalizacji wydatków publicznych. Kluczową kwestią dla projektu Portu Zewnętrznego jest zapewnienie koniecznej infrastruktury dostępowej, zarówno od strony lądu jak i morza – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.



Dla Portu Gdynia istotną kwestią jest budowa falochronów, która umożliwi dostęp dla statków o większym tonażu, a będzie skoordynowana z powstaniem dodatkowego toru podejściowego do portu wojennego. Falochrony staną się także osłoną dla obecnie funkcjonującego wejścia do portu; ułatwią ruch statków handlowych przy Porcie Zewnętrznym, jak i promów oraz statków wycieczkowych wchodzących do Portu Gdynia.

Port Gdynia pełni funkcję punktu węzłowego międzynarodowej sieci bazowej TEN-T. Znajduje się on na wejściu korytarza Bałtyk–Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia–Karlskrona.

 

Zobacz tereny inwestycyjne na sprzedaż na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (17)

Do artykułu: CPK i Port Gdynia zainicjowały inwestycyjną współpracę

  • Tadeo 2020-07-06 20:45:01
    Świetna wiadomość ! Teraz - nie można zmarnować choćby miesiąca. Brawo gmina RUMIA - najbardziej deptali korytarze w Warszawie !
  • Moi 2020-07-06 16:57:54
    Super pomysł, inwestycja w drogę czerwoną jest trafionym pomysłem rządu jako kolejny krok do wyjścia z kryzysu po wirusowego. Wpłynie to korzystnie nie tylko na handel ale i całą ekonomię, gratulacje dla Morawieckiego
  • hugo 2020-07-06 16:40:33
    Inwestycja w drogę czerwoną świetnie wpłynie na polską ekonomię. Może wprowadzić do Polski znaczny przychód, kolejna świetna inwestycja
    • Rodek 2020-07-06 17:01:11
      Ogarnęła was wszystkich całkowita amnezja? Ten MaMor budował już przecież promy w Szczecinie!
  • helios 2020-07-06 16:18:04
    To dobrze, jest to kolejny krok do zupełnej niezależności, do siły jakiej potrzebuje nasza gospodarka. Z takich inwestycji trzeba się cieszyć, doceniać rozwój mimo wszystko! Super!!!
  • Awangarda 2020-07-06 15:29:57
    Właśnie tak wyobrażam sobie rozwój naszej gospodarki. Duże inwestycje to priorytet. Brawo Panie premierze.
    • Max 2020-07-06 16:05:31
      Podstawą zarządzania projektem jest harmonogram w którym określa się tzw "kamienie milowe", od tego się zaczyna. Gdzie mogę zobaczyć taki harmonogram odnośnie CPK, jakie "kamienie milowe" zostały określone i jakie zostały osiągnięte. Przygotowanie takiego harmonogramu zajmuje sprawnemu project managerowi kilka tygodni. W zarządzie CPK jest kilka osób z pensjami po 40000 PLN, co zrobiły do tej pory ? Gdzie mogę zobaczyć harmonogram z ustalonymi "kamieniami milowymi" Jeśli przez tyle czasu go nie ma, to znaczy, że to wszystko jest wydmuszką dla suwerena.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.252.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!