PARTNERZY PORTALU

Do Łodzi docierają elementy 650-tonowej maszyny do drążenia tunelu średnicowego

Do Łodzi dotarła ponad połowa dużych elementów ok. 650-tonowej maszyny TBM - mechanicznego kreta, który ma wydrążyć cztery tunele kolejowe pod miastem Fot. materiały PKP PLK

Do Łodzi dotarła ponad połowa dużych elementów ok. 650-tonowej maszyny TBM - mechanicznego kreta, który ma wydrążyć cztery tunele kolejowe pod miastem. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł połączy stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska oraz zapewni nowe możliwości połączeń kolejowych w kraju.

"Do Łodzi dojechała ponad połowa wszystkich ciężkich elementów ok. 650-tonowej maszyny TBM - mechanicznego kreta o 8,76 m średnicy i 95 m długości. W kolejnych dniach od producenta z Niemiec do Polski wyruszą ostatnie transporty. Łącznie transport obejmuje ponad 50 dużych elementów - w większości o wadze kilkudziesięciu ton" - poinformował w poniedziałek rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Mirosław Siemieniec.

Najcięższe jest łożysko napędowe głowicy, będące częścią głównego napędu, które waży ok. 100 ton. Pozostałe ciężkie elementy to m.in. centralna część głowicy skrawającej (65 ton) i dolna część płaszcza obudowy TBM (70 ton).

Jak podał rzecznik PKP PLK, elementy TBM (z ang. Tunel Boring Machine) przewozi z Niemiec wykwalifikowana firma, która wykorzystuje do transportu pojazdy i naczepy o specjalistycznej konstrukcji. Sprzęt jest dostosowany do ciężaru, wymiaru i kształtu każdego elementu. Ze względu na ograniczenia w ruchu, jakie mógłby powodować nietypowy ładunek, przewóz jest organizowany głównie nocą.

Równocześnie standardowymi ciężarówkami transportowane są mniejsze części, m.in. elementy kabiny sterowniczej dla operatora maszyny TBM, urządzenie do rozładunku tubingów (półokrągłe elementy obudowy tunelu, które połączone tworzą pierścień) oraz elementy czoła tarczy. Jak zapewniło PKP PLK, do końca stycznia wszystkie elementy mają znaleźć się w Łodzi.

TBM będzie poruszać się z prędkością około 10-15 metrów dziennie. Maszyna będzie drążyła tunel, usuwała ziemię i montowała żelbetowe elementy konstrukcji. Drążenie tunelu małą tarczą rozpocznie się z komory przy ul. Długosza w kierunku ul. Stolarskiej. Długość pierwszego odcinka wynosi ok. 550 m.

Między ulicami Stolarską i Odolanowską, gdzie prace budowlane ruszyły pod koniec ubiegłego roku, będzie usytuowana komora dla dużej tarczy TBM, która będzie drążyła tunel w stronę stacji Łódź Fabryczna.

Według planów drążenie tuneli ma rozpocząć się w połowie 2020 roku, zaś zakończenie inwestycji planowane jest do 2022 roku. Projekt to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. W opinii PKP PLK, inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski.

Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne. W tunelu powstaną także dwa przystanki, które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienną komunikację.

Projekt "Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna-Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec" jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość wynosi ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł.

×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Do Łodzi docierają elementy 650-tonowej maszyny do drążenia tunelu średnicowego

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.245.125
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!