PARTNERZY PORTALU

Drogowy cud nad Wisłą. Te liczby i mapy mówią wszystko

Drogowy cud nad Wisłą. Te liczby i mapy mówią wszystko
Wiadukt na ekspresowej Zakopiance, oddanej do użytku jesienią 2019 r. fot. GDDKiA

1 maja 2021 r. obchodzimy 17. rocznicę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. W tym czasie sieć dróg szybkiego ruchu w naszym kraju wydłużyła się prawie ośmiokrotnie, autostrad ponad czterokrotnie, a dróg ekspresowych przeszło szesnastokrotnie.

  • Takie wyliczenia portal WNP.PL otrzymał od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - największego beneficjenta unijnych środków dla Polski.
  • Tylko ramach obecnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dysponuje ona przyznanym dofinansowaniem w wysokości blisko 10 mld euro.
  • Transformacja ustrojowa oraz integracja europejska odcisnęły ogromne piętno na polskim drogownictwie. Przypominamy najważniejsze wydarzenia z ostatnich 100 lat jego historii.

Przed wejściem do UE, na koniec 2003 r., w Polsce było ok. 547 km dróg szybkiego ruchu (ok. 390,1 km autostrad i 156,9 km dróg ekspresowych).

Na koniec 2007 r. sieć dróg szybkiego ruchu stanowiła 1019,1 km, na co składało się 759,1 km autostrad i 260 km dróg ekspresowych.

Na koniec 2015 r. dysponowaliśmy już 1555 km autostrad i 1453 km dróg ekspresowych. W sumie 3008,9 km dróg szybkiego ruchu.

Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu to już 4295,4 kilometry (1712 km to autostrad i 2583,4 km to drogi ekspresowe).

Oznacza to, że w porównaniu do końca 2003 r. sieć dróg szybkiego ruchu wydłużyła się prawie ośmiokrotnie, autostrad ponad czterokrotnie, a dróg ekspresowych ponad szesnastokrotnie. Mapy dołączone do tekstu można pobrać również w postaci plików, dołączonych na końcu artykułu.


Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Według ostatnich danych na koniec marca 2021 r., podpisała 71 z 93 umów na inwestycje, dla których przewidziane jest przyznanie dofinansowania z funduszy unijnych. Alokacja dostępnych dla GDDKiA środków unijnych to 9,87 mld euro.

Realia polskiego drogownictwa, mim przed niespełna dwoma dekadami wkroczyliśmy w okres intensywnego rozwoju sieci szybkich tras, były często kręte i wyboiste. Dlatego przypominamy najważniejsze wydarzenia z ostatnich 100 lat jego historii.

 

Zobacz tereny inwestycyjne na sprzedaż na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (20)

Do artykułu: Drogowy cud nad Wisłą. Te liczby i mapy mówią wszystko

  • Mat 2021-05-06 06:16:09
    To nie jest problem budowania za pożyczone pieniadze
  • Piotrek 2021-05-03 23:06:12
    Tutaj dodatkowe korzyści to np istotne skrócenie drogi np Czechów czy Słowaków nad Bałtyk. Do wykorzystania istotna turystyczna szansa. Problem w tym, że u nas zaczyna być drożej niż nad Adriatykiem a czystość, porządek i architektoniczny ład w wielu miejscowościach nadmorskich to trudny temat..
  • Dawid 2021-05-03 13:04:04
    Szkoda tylko że te drogi są tak marnej jakości. Nowe drogi wojewodzkie już po 5 latach są łatane i się koleinują. W ogóle w Polsce jest jeszcze dziki zachód. Na zachodzie np nie łatają dróg tylko co 10 lat zdzieraja warstwę scieralna nawierzchni i robią nową.
  • Sojer 2021-05-02 16:11:13
    W Jakimś celu autor wybrał zestawienia z lat 2003 (przed UE), koniec 2007, koniec 2015 i obecnie (2021). Dziwnym zbieg okoliczności.
  • edie 2021-05-02 12:15:41
    Ale zdaniem ugrupowania pana Ziobry, wszystko to marność. Liczy się niepodległa, suwerenna, dumna itd itd

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 212.59.238.124
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!