Dwa odcinki Południowej Obwodnicy Warszawy oddane do użytku

Dwa odcinki Południowej Obwodnicy Warszawy oddane do użytku
Pierwsze samochody na otwartej obwodnicy. fot. GDDKiA
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: TE/PAP
  • Dodano: 22-12-2020 15:42

Od wtorku (22 grudnia) kierowcy mogą już skorzystać z ponad 15 km drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów a Lubelska, z nowym mostem na Wiśle. Udostępnione zostały również kolejne relacje ruchu na węźle Lubelska, stanowiącym połączenie autostrady A2 oraz dróg ekspresowych S2 i S17.

  • Oddane odcinki ułatwią przemieszczanie się pomiędzy Wilanowem i Wawrem, a także połączenie stolicy z Siedlcami i Lublinem.
  • Kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście po cztery pasy ruchu.
  • Na trasę będzie można dostać się poprzez cztery węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska.

- Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej, jak i w oparciu o przepisy prawa (zachowanie odpowiedniej odległości między węzłami czy też obszarem łączenia się ruchu tranzytowego z lokalnym) obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Drugim ograniczeniem jest zakaz poruszania się tym odcinkiem dla samochodów powyżej 3,5 tony. To efekt uzgodnień z m.st. Warszawa - podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Dodała, że na węźle Lubelska kierowcy będą mogli wjechać z S2 POW na A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego i odwrotnie, korzystając z ponad 1,5 km trasy głównej łączącej ekspresówkę z autostradą.

Udostępnione zostały również łącznice umożliwiające zjazd z S2 w kierunku Lublina. Zamknięte będą natomiast łącznice zjazdowe i wjazdowe z węzła Lubelska w kierunku Zakrętu i odwrotnie, zarówno od strony Wilanowa jak i Mińska Mazowieckiego.

Bez zmian pozostanie organizacja ruchu na przyszłej S17 w obrębie węzła Lubelska, gdzie kierowcy korzystają z zachodniej jezdni w obu kierunkach. Jadąc od strony Lublina, będzie można jednak wjechać łącznicą węzła na S2 POW w kierunku Wilanowa. Prace na węźle Lubelska zakończą się wiosną przyszłego roku.

Wykonawcy inwestycji

Wykonawcą odcinka od węzła Warszawa Wilanów do węzła Wał Miedzeszyński o długości ok. 6,5 km jest konsorcjum firm Gϋlermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhut (lider) i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki (partner), którego umowa opiewała na 757,64 mln zł brutto. Natomiast odcinek od węzła Wał Miedzeszyński do węzła Lubelska długości ok. 7,5 km zbudowała firma Warbud, której kontrakt wynosił 561,66 mln zł brutto
Umowy na realizację zostały zawarte w grudniu 2015 r. Pierwsza o wartości ok. 758 mln zł, a druga ok. 562 mln zł. Po wykonaniu projektów budowlanych oraz uzyskaniu niezbędnych decyzji wykonawcy rozpoczęli roboty w terenie w drugiej połowie 2017 r.

Nowy most przez Wisłę

Nowa przeprawa to dwa niezależne obiekty, o długości całkowitej ok. 1505,5 m każdy. Most nad nurtem Wisły ma długość 533,6 m, a dwie estakady nad terenami zalewowymi odpowiednio 342,8 m (po stronie Wilanowa) oraz 628,98 m (po stronie Wawra). Piesi i rowerzyści mogą korzystać z chodnika i ścieżki rowerowej po obu stronach mostu.

W nurcie rzeki znalazło się pięć podpór, z czego dwie wspólne z estakadami. Pod fundamenty mostu wywiercono 320 pali o średnicy aż 1,5 m (tzw. pale wielkośrednicowe DN 1500). Niektóre z nich nawet na głębokość 27 m poniżej dna Wisły, żeby ustabilizować grunt.
W części zalewowej mostu, po stronie Wilanowa i Wawra, przy budowie fundamentów wykorzystano prefabrykowane pale żelbetowe o łącznej długości około 25,7 km. Stal zbrojeniowa dla samego mostu, którą dowieziono ponad 320 kursami ciężarówek, to łącznie 8715 ton.

Beton dostarczono w sumie 12 tysiącami kursów betoniarek. Nowy most na Wiśle jest jedenastym w Warszawie, dziewiątym drogowym i drugim w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jest też najdłuższym z nich wszystkich.

Odcinek tunelowy

Do przyszłego roku trzeba poczekać na zakończenie realizacji odcinka A (4,6 km) od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa z tunelem pod Ursynowem. Realizuje go włoskie Astaldi, którego kontrakt opiewa na 1,22 mld zł brutto.

W sobotę wieczorem (19 grudnia) udostępniona została kierowcom nowa tzw. zawrotka. Oznacza to, że kierowcy mają dodatkową możliwość zjazdu z S2 w ul. Puławską w stronę centrum. Wczoraj oddana została do ruchu kierowcom ul. Lanciego.

Trwają prace zarówno pod i na Ursynowie oraz na łączniach po zachodniej i wschodniej stronie tunelu. Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku to ok. 89 proc. Zgodnie z podpisanym aneksem do umowy wydłużono czas na ukończenie robót do końca marca 2021 r.

Powodem wydłużenia czasu na ukończenie była m.in. długotrwała procedura uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz proces zawierania umów z gestorami sieci. Kierowcy pojadą tunelem w drugim kwartale 2021 r., po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2 stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Premier na otwarciu

Oficjalnie otworzył we wtorek część Południowej Obwodnicy Warszawy premier Mateusz Morawiecki.

"Warszawa staje się prawdziwie europejską stolicą pod kątem nowoczesności infrastruktury" - mówił podczas otwarcia szef rządu. W mediach społecznościowych premier ocenił, że POW to "jedna z najważniejszych i największych inwestycji ostatnich lat". "To szybko i nowocześnie zrealizowana inwestycja. Tak jak Państwu obiecaliśmy" - napisał.

Jak zaznaczył, "to poważny krok w kierunku infrastruktury na europejskim poziomie w stolicy Polski". Jak dodał, "oznacza to także wiele korzyści dla nas wszystkich".

"Chcemy przecież, żeby miasta były dla mieszkańców, a obwodnice, autostrady, trasy szybkiego ruchu - dla ciężkiego transportu. Ma to wielkie znaczenie dla środowiska i dla jakości życia mieszkańców, także dla rozwoju gospodarki. To w końcu ważny krok modernizacyjny dla całej Polski i nasz sposób na odbicie po pandemii" - zaznaczył.
Morawiecki przypomniał także, że "kierowcy usłyszeli o Południowej Obwodnicy Warszawy ponad 30 lat temu".

"Ale dopiero w 2017 roku rozpoczęły się prace budowlane. Mówimy tu o odcinku kluczowym nie tylko dla Warszawy, ale i dla całej Polski, bo gdy będzie w całości ukończony, połączy wschód z zachodem - wschodnią i zachodnią część autostrady A2" - dodał.

"Ta obwodnica jest także naszym pierwszym słowem w realizacji Programu 100 obwodnic, w ramach którego w ciągu 10 lat zbudujemy wokół miast i miasteczek w całej Polsce sieć dróg o łącznej długości 820 km. W ten sposób rozpoczynamy jeden z najważniejszych projektów, który trwale zmieni Polskę na lepsze" - napisał premier.

 

Zobacz tereny inwestycyjne na sprzedaż na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dwa odcinki Południowej Obwodnicy Warszawy oddane do użytku

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.221.156
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!