PARTNERZY PORTALU

Fala podaży centrów handlowych w Polsce spodziewana w latach 2013-2015

Wzmożona fala podaży powierzchni centrów handlowych spodziewana jest w latach 2013-2015, o ile nie nastąpi radykalne załamanie koniunktury ekonomicznej w Europie. Obecnie podaż ustabilizowała się na poziomie średnio 500 tys. m.kw., wynika z raportu firmy Cushman & Wakefield nt. centrów handlowych w Europie.

"Po rekordowym roku 2009, podaż w Polsce ustabilizowała się na poziomie średnio 500.000 mkw. powierzchni centrów handlowych rocznie. Deweloperzy dostosowali tempo i kierunki ekspansji do istniejących warunków rynkowych. Polski rynek handlowy wkroczył w fazę zrównoważonego rozwoju, obecnie budowane centra handlowe są lepiej dostosowane wielkością i konceptem komercyjnym do możliwości absorpcji przez najemców" - powiedziała Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z działu Wycen i Doradztwa Cushman & Wakefield, cytowana w komunikacie.

"Ponieważ wiele obiektów znajduje się na wczesnym etapie planowania, wzmożona fala podaży spodziewana jest w latach 2013-2015, o ile nie nastąpi radykalne załamanie koniunktury ekonomicznej w Europie" - dodała Michnikowska.

Z raportu firmy Cushman & Wakefield wynika, że w Europie przybędzie nowych centrów handlowych. W ostatnich kilku latach aktywność deweloperska zmniejszyła się w niektórych krajach, ale rosnący popyt ze strony handlowców oraz obawy o możliwy niedobór najlepszych powierzchni przyczynią się do wzrostu liczby centrów handlowych w wielu państwach Europy.

"W I półroczu 2011 r. powstało ponad 2,1 mln m.kw. powierzchni, czyli mniej więcej tyle samo, co w analogicznym okresie ubiegłego roku. Otwarto 71 centrów handlowych, które dostarczyły na rynek 90% nowej powierzchni. Pozostałe 10% oddano do użytku w obiektach rozbudowanych. Jeżeli wszystkie planowane projekty zostaną ukończone w terminie, łączna podaż w 2011 r. będzie wyższa od ubiegłorocznej o 26%. W 2010 r., w którym odnotowano spadek podaży nowej powierzchni w centrach handlowych, wybudowano ok. 5,4 mln mkw., czyli o 29% mniej niż w 2009 r. i najmniej w skali roku od 2004 r." - czytamy dalej w raporcie.

Tak jak w latach poprzednich, najwięcej nowej powierzchni oddano do użytku w pierwszym półroczu 2011 r. w Europie Środkowo-Wschodniej (58%), przede wszystkim w Rosji, Turcji i Polsce. Natomiast w Europie Zachodniej najwięcej nowej powierzchni trafiło na rynek we Włoszech i w Hiszpanii.

"Do końca 2012 r. ma powstać na terenie Europy 5,8 mln m.kw. powierzchni w centrach handlowych, ale jej ostateczna wielkość będzie zależeć od popytu najemców i tempa ożywienia gospodarczego. Na Rosję i Turcję przypada 41% przewidywanej nowej podaży w drugim półroczu 2011 r. i w 2012 r" – czytamy dalej.

W Europie Zachodniej w czołówce krajów pod względem liczby przygotowywanych nowych projektów na drugą połowę bieżącego roku i 2012 r. są Francja i Włochy. We Francji po spowolnieniu działalności deweloperskiej w 2010 r. oczekuje się wzrostu liczby nowych obiektów. We Włoszech przygotowywanych jest kilka dużych centrów handlowych, ale nie można podać dokładnego terminu ich ukończenia ze względu na liczne opóźnienia w realizacji.

W I poł. br. wartość transakcji inwestycyjnych na rynku nieruchomości handlowych w Europie wyniosła prawie 19,8 mld euro, co stanowi spadek o 4% w porównaniu z poprzednimi sześcioma miesiącami i wzrost o 9% wobec analogicznego okresu 2010 r. Udział rynku nieruchomości handlowych w łącznej wartości transakcji inwestycyjnych zwiększył się z 33% w 2010 r. do poziomu ok. 35%.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Fala podaży centrów handlowych w Polsce spodziewana w latach 2013-2015

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.219.217.107
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!