GDDKiA zaczęła skutecznie korzystać z mechanizmu badania rażąco niskiej ceny. Niestety do ogłoszenia i rozstrzygnięcia pozostała mniejsza część przetargów w ramach obowiązującego Programu Budowy Dróg Krajowych.
- GDDKiA daje jasny sygnał, że budzące podejrzenia oferty będą eliminowane.
- Dzięki takiej praktyce zamawiający będą otrzymywać lepszy produkt finalny w postaci dobrej jakości dróg.
- Walka z wojną cenową może sprawić, że generalni wykonawcy, podwykonawcy i dostawcy materiałów będą mogli liczyć na wyższe marże.
- Obecnie Mostostal Warszawa ma już w portfelu zleceń kilka znaczących kontraktów drogowych i przygotowuje oferty w kolejnych 16 przetargach.
Zdaniem Sławomira Barczaka, dyrektora obszaru infrastruktury w Mostostalu Warszawa, w najnowszych przetargach GDDKiA jest już widoczny istotny wpływ nowelizacji Prawa zamówień publicznych, a także zmian, które wypracowano wspólnie z branżą w ramach Rady Ekspertów przy MIB.
- GDDKiA korzysta aktywnie z mechanizmu badania rażąco niskiej ceny i nie boi się już odrzucać nawet do 3-4 ofert w przetargu. Nawet ofert największych firm w branży - wskazał Barczak.
- W minionych latach, nawet jeśli to narzędzie było używane, to jednak było to narzędzie martwe. Widać, że obecnie urzędnicy mają więcej odwagi i zadają bardzo szczegółowe i profesjonalne pytania - dodał.
Jednocześnie przyznał, że pewnym mankamentem mechanizmu badania rażąco niskiej ceny jest pewien subiektywizm w ocenianiu odpowiedzi Wykonawców. Stąd zapewne wiele spraw skończy się dalszymi sporami w KIO, czy nawet sądach.
Zyskają wszyscy
W opinii dyrektora, odrzucając oferty z rażąco niskimi cenami GDDKiA może długofalowo niwelować wojnę cenową.- Dyrekcja daje jasny sygnał, że budzące podejrzenia oferty będą eliminowane. Podobne działania można zauważyć też w PKP PLK, jak w przypadku przetargu na budowę tunelu średnicowego w Łodzi - powiedział Barczak.
Dodał, że na wyeliminowaniu lub łagodzeniu wojny cenowej zyskają wszyscy uczestnicy procesu inwestycyjnego.
- Zamawiający będą otrzymywać lepszy produkt finalny w postaci dobrej jakości dróg. Natomiast generalni wykonawcy, podwykonawcy i dostawcy materiałów będą mogli liczyć na wyższe marże. Zyska zatem cała gospodarka - podkreślił Barczak.
- Szkoda, że tak późno zaczęto skutecznie korzystać z mechanizmu badania rażąco niskiej ceny, gdyż GDDKiA pozostała do ogłoszenia i rozstrzygnięcia mniejsza część przetargów w ramach obowiązującego Programu Budowy Dróg Krajowych - zaznaczył dyrektor.
Barczak poinformował, że obecnie Mostostal Warszawa przygotowuje oferty w postępowaniach na 16 zadań drogowych.
- Liczymy, że dzięki zmianom w polityce przetargowej GDDKiA uda nam się pozyskać zlecenia dzięki parametrom jakościowym, a nie tylko samej cenie - powiedział.