PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Hiobowe wieści dla firm budowlanych. Waloryzacji starych kontraktów nie będzie

Autor: WNP.PL (ICH)
15-10-2018 05:43 |  aktualizacja: 15-10-2018 05:44
Hiobowe wieści dla firm budowlanych. Waloryzacji starych kontraktów nie będzie

Musimy zastanowić się co zrobić z kontraktami już realizowanymi po starych cenach, bo to jest największa bolączka –podkreśla Leszek Gołąbiecki, prezes Unibep.

Fot. PTWP

Trwają prace nad wypracowaniem mechanizmów waloryzacji finansowej kontraktów budowlanych w związku ze zmianami cen materiałów w trakcie realizacji umów. - O ile mamy pomysły, co wprowadzić na przyszłość, czyli w tych kontraktach, które będziemy ogłaszać i które za kilka lat będą realizowane, o tyle te pomysły nie są do wprowadzenia na tych kontraktach, które kilka lat temu zostały zawarte. Głównie ze względu na zapisy kontraktowe, prawo zamówień publicznych i związane z tym finansowanie ze środków unijnych - stwierdził Jacek Gryga, zastępca generalnego dyrektora GDDKiA.

  • Stan infrastruktury najbardziej komunikacyjnie zapóźnionej Polski Wschodniej stopniowo poprawia się, ale ciągle jest wiele do zrobienia; kluczowe projekty realizowane w regionie to Via Carpatia, Rail Baltica i Wschodnia Magistrala Kolejowa.
  • Firmy budowlane wskazują, że ze względu na wzrost cen materiałów budowlanych oraz wyższe koszty pracy wielką bolączką sektora są kontrakty zawarte w przeszłości; część z nich okazuje się nierentowna.
  • GDDKiA wskazuje, że obecnie jest bardzo ograniczona możliwość zwiększenia kwot kontraktów, które zostały zawarte w przeszłości.
  • Bolączką budowlanki są ograniczenia w transporcie wynikające z modernizacji linii kolejowych; niektórzy eksperci oceniają, że mimo wszystko sytuacja jest stabilniejsza niż w okresie kryzysu z lat 2011-2012.

Stan infrastruktury drogowej i kolejowej Polski Wschodniej stopniowo poprawia się, ale ciągle jest wiele do zrobienia, bo ten region kraju długo i za długo był poważnie niedoinwestowany. Nawet kluczowa  dla transportu drogowego autostrada A2 nadal kończy się już na Warszawie i minie jeszcze sporo czasu, zanim zostanie w pełni zrealizowana. Niemniej z całą pewnością rząd widzi Polskę Wschodnią. 
Jacek Gryga- zastępca generalnego dyrektora GDDKiA (fot. PTWP)
Jacek Gryga- zastępca generalnego dyrektora GDDKiA (fot. PTWP)
- W zeszłym roku Rada Ministrów przygotowała nowy program budowy dróg krajowych i autostrad. Zaproponowała również wzrost limitu środków finansowych. Program, który został przejęty z poprzednich lat, miał zabezpieczenie finansowe w wysokości 107 mld zł. Rząd przyjął nowy program, w którym zwiększył ten limit środków do 135 mld zł i większość tych dodatkowych środków została przeznaczona na budowę drogi ekspresowej po stronie wschodniej, czyli Via Carpatia – wyjaśniał Jacek Gryga, zastępca generalnego dyrektora GDDKiA.

W Polsce Wschodniej inwestują też PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Firma w tym regionie prowadzi m.in. dwa duże liniowe projekty - Rail Baltica, która ma zapewnić efektywne połączenie kolejowe Europy i Polski z krajami bałtyckim oraz projekt Wschodnia Magistrala Kolejowa, którego realizacja ma zapewnić połączenie między stolicami pięciu województw Polski Wschodniej.

KOMENTARZE (8)

  • koordynator OIUGZ 2018-10-15 08:36:56
    Temat znany od wiekow w cywiliwizownych krajach - ale u nas NIE bo jestesmy ..... to samo zreszta w temacie Gwarancji Zaplaty i niebawem powtorzy sie rok 2012 = bankructwa, placze i lzy !!!! no i pelne kieszenie oszustow !!!
  • Waloryzacja XD 2018-10-15 08:53:42
    Czy waloryzacja kontraktów będzie obowiązywać również, kiedy ceny materiałów i robocizny spadną? Czy wtedy Wykonawca otrzyma mniejsze wynagrodzenie? Na jakiej podstawie będzie podwyższane wynagrodzenie? Kto będzie analizował faktury i wypłaty, aby sprawdzić, czy nie były sztucznie zawyżane? Dlaczego polski podatnik ma się dołożyć do dywidend dla akcjonariuszy zachodnich spółek? Jak znam spółki budowlane to przeczeszą tą ustawę i będziemy mieli wysyp przetargów, które zostaną zgarnięte poniżej kosztów materiałów, bo wszyscy będą liczyć na "wyrównanie".
    • Majkel 2018-10-15 09:58:47
      Ceny robocizny spadną? W jakim świecie Ty żyjesz? Idź powiedz swoim pracownikom że im obnizasz pensję...aha zapomniałem, nie masz pojęcia o prowadzeniu firmy
  • Materiały 2018-10-15 09:59:11
    Możliwość zapłaty za materiały zakupione a nie wbudowane istnieje od conajmnej kilku lat na kontraktach drogowych i kolejowych. Więc nie jest to żadna nowość...
  • inwestor 2018-10-15 11:29:38
    Niestety naszym bantustanem zarządzają IDIOCI, ale za to zarozumiali. Skoro w Polsce mamy SKOŃCZONĄ ilość firm budowlanych, o SKOŃCZNYM potencjale wytwórczym, plus rynek materiałów budowlanych (głównie kruszywa) o skończonej wydajności, to można łatwo obliczyć, ile FIZYCZNIE można wybudwać dróg czy linii kolejowych. Więc cena za 1 km drogi czy linii kolejowej jest prostą funkcją podaży usług i popytu za strony inwestorów. W Polsce, niestety, inwestorem jest PAŃSTWO, które realizując swoej CHORE CELE POLITYCZNE, więc ogłasz, że ma tyla a tyle miliardów, i chce za to wybudować 5 milionów kilometrów czegoś tam. Budowlańcy rzucają się ślepo na te kontrakty jak lemingi, i dziwią się, że ceny materiałów, robocizny itd. idą do góry. Skoro na rynku pojawia się BARDZO DUŻY POPYT, a podaż jest PGRANICZONA, to wiadomo, że regulatorem równowagi jest CENA (koszty). O tym wie pierwsza z brzegu przekupka na zieleniaku, ale nie wie o tym ani bankster Morawicki, ani hodowca kotów, która o biznesie wie tyle, że biznesman to zodziej i trzeba go wydoić i obedrzeć ze skóry, żeby dać jałmużnę "biednym". Gdyby pisoBOLSZEWIA inwestowała RACJONALNIEJ, to nie byłoby problemu wzrostu kosztów i cen! Ale pisoBOLSZEWIA musi się POCHWALIĆ wyborcom, ile to buduje dla naszego dobra!
    • Krzysztof 2018-10-15 17:57:57
      Dokładnie to samo zdarzyło się w latach 2012-2013 za rządu poprzedników. Stąd wniosek, że wszyscyw Polase jesteśmy bolszewią albo też analiza szanownego kolegi nie trzyma się kupy. Fakt faktem rozsądnej godpodarki rynkowej jak widać nie da się nauczyć w przeciagu 1 pokolenia. Nie da się też ukryć, że emocjonalne jednostronne oceny sytuacji to pokłosie wychowania socjalistycznego. Czyli homo sovieticus ma się u nas całkiem dobrze
      • Stanisław 2018-10-15 22:21:22
        krzysztofie, gdyby nie sowietikus to byłbyś analfabetą i chlopem pańszczyźnianem na pasku księdza zresztą jedynym informacją to szmatława niedziela czy nasz dziennik kupiony z parafii czy za za darmo ambony
  • Niania 2018-10-16 06:30:46
    Socjalizm to ustrój w którym bohatersko pokonuje się trudności nie znane w żadnym innym ustroju

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.162.151.77
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

12 742 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

102 532 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 217 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.