PARTNERZY PORTALU

Rozmawiamy z Markiem Gróbarczykiem. Zobaczcie wywiad

Branża morska nie odstaje od pozostałych segmentów branży budowlanej w Polsce. Nie widzimy żadnego spowolnienia w realizacji zadań. Wszystkie duże inwestycje, które zostały rozpoczęte, czyli budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną czy pogłębienie do 12,5 metra kanału żeglugowego ze Szczecina do Świnoujścia, przebiegają zgodnie z planem - zaznacza wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk w rozmowie z portalem WNP.PL, która odbyła się w ramach konferencji EEC Trends.

  • Marek Gróbarczyk wskazuje, że zgodnie z harmonogramem realizowane są także wszystkie inwestycje w portach.
  • Planowo przebiega zatem modernizacja terminali pasażerskich w Świnoujściu czy w Gdyni.
  • Podobnie jest z modernizacją nabrzeży.

- Można nawet powiedzieć, że w niektórych wypadkach wyprzedziliśmy harmonogram - zaznacza Marek Gróbarczyk. - I wydaje się, że chociażby budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną będzie dokończona znacznie przed czasem. Zatem w tym zakresie nie widać żadnego oddziaływania pandemicznego i to jest dla nas bardzo dobra wiadomość. Te inwestycje bowiem odgrywają dużą rolę, przede wszystkim jeżeli chodzi o gospodarkę kraju - wskazuje Marek Gróbarczyk.

Zwraca także uwagę, że powyższe inwestycje są realizowane razem z inwestycjami, jakie mają miejsce na kolei. Marek Gróbarczyk tłumaczy bowiem, że podstawą w zakresie ruchu kontenerowego jest i będzie kolej. W tym obszarze jest wiele do zrobienia w ramach dalszej modernizacji szlaków kolejowych.

Jak zresztą wskazuje minister, ogromne inwestycje, które zostały rozpoczęte w poprzednich latach, a więc modernizacja węzłów kolejowych w obszarze wszystkich portów (za blisko 5 mld zł), idą w parze ze wspomnianymi powyżej inwestycjami. Chodzi o to, aby możliwie jak najszybciej udrożnić ruch kontenerowy.

Marek Gróbarczyk wskazuje także na znaczenie kompleksowego programu rozbudowy dróg śródlądowych.

- Żebyśmy mogli w stu procentach udrożnić rzeki, potrzebne są bardzo duże środki i bardzo duże programy z tym związane - zaznacza Marek Gróbarczyk.

Wskazuje przy tym, że są to przedsięwzięcia, które muszą być rozciągnięte w czasie.

- W przeciągu 3-4 lat nie da się tego zrobić, ponieważ jest to duży program - wskazuje Gróbarczyk.

Minister odnosi się również do kwestii polityki klimatycznej i Zielonego Ładu. Tutaj mamy między innymi kwestię planowanej przebudowy napędów statków, co wygenerowałoby zlecenia dla przemysłu stoczniowego.

- Jednak to musi być zadanie Komisji Europejskiej, która przygotuje specjalne środki na przebudowę tych jednostek - wskazuje Marek Gróbarczyk. - Nasi armatorzy wykazują duże zainteresowanie w tym obszarze. Wszyscy są przygotowani na tego typu inwestycje. Jednak tak diametralna zmiana napędów będzie wymagać stworzenia odpowiedniego finansowania, które musi pochodzić przede wszystkim z Unii Europejskiej - zaznacza Marek Gróbarczyk.
×

KOMENTARZE (9)

Do artykułu: Rozmawiamy z Markiem Gróbarczykiem. Zobaczcie wywiad

  • wiesław 2021-02-19 17:27:05
    Czekamy na budowę dużego terminala kontenerowego i terminala naftowego w Świnoujściu wraz z połączeniem do ropociągu Przyjaźń W kolejnych latach należy rozważyć budowę mniejszego terminala kontenerowego i samochodowego w Kołobrzegu dla średnich statków i promów
  • Pan Ewnik 2021-02-19 14:16:07
    Jak tam idzie kopanie kanału Wisła-Odra? Kończycie już?
  • Fred 2021-02-19 10:20:03
    Gróbarczyk faktycznie niczego nie zrobił, ale przynajmniej był sympatyczny jak na pisowca :)
  • Jan 2021-02-19 08:35:57
    Tak nieudolnego Ministra ze świecą szukać. TAK SAMO, Dzięki mu za odbudowanie przemysłu stoczniowego. 7 lat i WIELKIE NIC ZERO NULL
  • Zbigniew 2021-02-19 08:31:42
    Rząd prawicy robi to co inni co wybory tylko obiecywali od 30 lat. Czyli przekop Mierzei Wiślanej, tunel łączący Uznam i Wolin. Pogłębianie toru wodnego Szczecin Świnoujście i rozbudowa w/w portów. Poszerzanie portów w Gdyni i w Gdańsku z z 350 m do 600 m i pogłębianie z 17 m do 18 m . Wydobyty piasek poszerzył plażę w Stegnie i Sztutowie od 40 do 100 m tak wielka to była inwestycja. Trwa rozbudowa tych portów o kolejne nabrzeża i jednocześnie rozbudowa bocznic kolejowych by obsługiwać największe składy 750 m . Rząd rozbudowuje cały system kolejowy by porty się nie "zadusiły" i mogły cały czas zwiększać przeładunki itp itd

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.231.166.56
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!