Rozwój infrastruktury powinien być jednym z priorytetów rządu w planie wyjścia z kryzysu – wynika z analizy Instytutu Staszica. Czytamy w niej m.in, że inwestycje publiczne mają stymulować popyt i podobnie jak w przypadku roosveltowskiego New Dealu ochronić Polskę przed skutkami depresji gospodarczej. Ważną rolę w całym procesie pełnić ma rozwój Krajowego Systemu Poboru Opłat, czyli systemu poboru opłat drogowych.
- Polska powinna inwestować w rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej. Nasze zacofanie może stać się siłą, w momencie mądrze przeprowadzonych inwestycji – uważa Instytut Staszica.
- W planach kryzysowych nie powinniśmy liczyć na środki z UE, ale szukać własnych źródeł finansowania wydatków rządowych. W przypadku infrastruktury, władze powinny dążyć do rozszerzenia systemu poboru opłat – w ten sposób finansując rozwój przez pobieranie myta od ciężarówek tranzytowych.
- Innymi zaleceniami Instytut Staszica jest reformulacja lokat bankowych w sposób promujący obligacje skarbowe, a także szersze wykorzystanie Pracowniczych Planów Kapitałowych.