Duży ciężar to polska specjalność. Nie zarobimy na iPhone’ach, ale na turbinach

Duży ciężar to polska specjalność. Nie zarobimy na iPhone’ach, ale na turbinach
Port Szczecin. Przeładunek dostawy na budowę bloków w elektrowni Dolna Odra Fot. Mat. pras.

O rosnących w czasie pandemii kosztach transportu, niekorzystnej dla klientów konsolidacji armatorów oceanicznych, trudnej do osiągnięcia przewidywalności w światowej logistyce - mówi Andrzej Bułka, prezes Fracht FWO Polska. W rozmowie także o szansach na stworzenie w Polsce  jednego z największych hubów logistycznych Europy, a także o coraz silniejszym w naszym kraju rynku dostaw ładunków ponadgabarytowych, m.in. na budowy energetyczne, ale nie tylko.

  • - Dziś planowanie długoterminowe w łańcuchu dostaw występuje tylko na papierze. Nie ma dostawcy ani w Azji, ani w Europie, chociaż nie wiem, jaka byłaby to firma, która mogłaby zagwarantować transit time i koszty w perspektywie długoterminowej. Dla mnie perspektywa długoterminowa to dziś maksymalnie trzy miesiące - mówi Andrzej Bułka.
  • Nie skorzystaliśmy z tarczy antykryzysowej, gdyż jako podmiot, który notował wzrost przychodów, nie kwalifikowaliśmy się do państwowej pomocy. Spotykaliśmy się za to z sytuacjami, w których nasi podwykonawcy, licząc na tarczę, odmawiali podjęcia ładunków - dodaje.
  • W czasie pandemii najważniejsi są ludzie i ich umiejętność zareagowania na zmianę, prawdziwi spedytorzy, a nie tylko dyspozytorzy. Żaden system cyfrowy nie pozwoli na zabukowanie kontenera i jego terminową wysyłkę, żadna platforma, o których jest głośno od kilku lat, nie zapewni stuprocentowej pewności zabukowania przesyłki lotniczej - ocenia.

Jak Fracht FWO Polska przechodzi przez pandemię? Firma informowała, że 2020 r. zakończył się dla niej bardzo dobrym wynikiem, odnotowała kilkunastoprocentowy wzrost przychodów. Skąd taki efekt w momencie, gdy łańcuchy dostaw rwały się jeden po drugim?


- W pandemicznym roku 2020 rzeczywiście zanotowaliśmy wzrost przychodów i zysk. Czy były one tak duże, jakbyśmy sobie tego życzyli, to kwestia dyskusyjna. Gdy się zaczynała pandemia, nie wiedzieliśmy, jaka będzie skala problemów, np. w HR, jak będzie wyglądała praca zdalna i jakie będą jej efekty.

Kilkunastoprocentowy wzrost naszych przychodów wynika ze znaczącego wzrostu kosztów frachtów morskich. Wszystko zaczęło się od Chin. Najpierw nastąpiła blokada tamtejszych portów i w zasadzie 100-procentowe zatrzymanie tego biznesu. Później przyszło odbicie...

To tsunami, jak mówimy w branży, spowodowało, że armatorzy, którzy przez ostatnią dekadę narzekali na rentowność, zaczęli sukcesywnie ograniczać wyjścia statków w morze, możliwości wysłania kontenerów z Azji, optymalizować swoje działania.

Obserwowaliśmy wzrost cen frachtów, ale też pewną niemoc operacyjną armatorów i firm operujących w serwisie intermodalnym z Dalekiego Wschodu, co dało efekt w postaci zatrzymania fabryk w Europie, ale nie tylko, bo na innych kontynentach też wstrzymywano produkcję.

Przełożyło się na zmianę postrzegania tego, co w łańcuchu dostaw jest ważne. Okazało się, po raz kolejny, że ważna pozostaje terminowość, bezpieczeństwo, posiadanie kilku partnerów, a nie tylko jednego kooperanta, który - mimo długoterminowych kontraktów - nie jest wstanie wypełnić swoich zobowiązań.

 

×

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Duży ciężar to polska specjalność. Nie zarobimy na iPhone’ach, ale na turbinach

  • Przedsiębiorca-innowator 2021-10-05 13:11:26
    Panie Bułka, Pańska firma zarobi na każdym frachcie, Polska i polskie firmy mogą jednak ZARABIAĆ TYLKO NA WŁASNEJ PRODUKCJI TURBIN - i taką ofertę staramy się uparcie propagować (nasze własne konstrukcje turbin o kilkadziesiąt punktów % bardziej wydajne od tradycyjnych 3-łopatowych) - ważne by samemu dyktować ceny, a nie być 'na końcu łańcucha dostawców i poddostawców', co do właścicieli polskich firm przebija się z trudem...
  • Piotr 2021-10-05 11:32:16
    czy ktoś potrafi doliczyć się wszystkich przewidywanych w Polsce hub'ów?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.211.61
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!