PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Jadwiga Emilewicz: Nowe Prawo Zamówień Publicznych to wzrost konkurencyjności

Autor: Rafał Kerger
09-07-2019 06:31 |  aktualizacja: 09-07-2019 06:32
Jadwiga Emilewicz: Nowe Prawo Zamówień Publicznych to wzrost konkurencyjności

Jadwiga Emilewicz Minister Przedsiębiorczości i Technologii

fot. MPiT

Moglibyśmy stworzyć krótką ustawę, opartą na kilku zasadach i klauzulach generalnych, ale wtedy zostawilibyśmy rynek z większą liczbą pytań niż odpowiedzi. Nasz projekt ma za zadanie być kompleksowym aktem, regulującym cały proces zamówień – od przygotowania do ewaluacji zamówienia - o projekcie nowego Prawa Zamówień Publicznych (PZP) mówi w rozmowie z Rafałem Kergerem minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (17)

  • Agat 2019-07-09 06:51:01
    A 10 przykazań nie wystarczyłoby?
    • Okradziony w OFE 2019-07-09 09:47:21
      Absolutnie nie wystarczy (Dekalog), bo dekalog jest zbyt prosty i nie da się ukręcić na nim lodów. Nasza Jadwinia co to ostatnio miała występ przed Naszą Złotą Panią w sprawie modernizacji Bałkanów, miała dużo czasu na czytanie w bYblotece, więc teraz też lubi sobie poczytać. Dziwię się, że tych artykułów jest TYLKO 627. Ale wszytsko przed nami. Jak pisoBOLSZEWIA wygra kolejną kadencję, to Jadwinia wymysli jakąś nową ustawę, ktora będzie miała tysIUNC albo nawet tysIUNC PINCET artykułow. A co? Przecież to się podoba jarczysławowi, a co jest dobre dla jarczysława jest dobre dla Jadwini!
      • Praw 2019-07-09 10:02:10
        Kolego, chcę ci zwrócić uwagę, że masz trochę racji, ale problem nie tkwi w tej czy innej władzy, tylko to jest stały proces. Każda ustawa od lat (niezależnie od władzy takiej czy innej) puchnie. Z wiadomymi skutkami.
      • Okradziony w OFE 2019-07-09 15:37:42
        Do "Praw": Pełna zgoda, że problem jest niezalezny od władzy, bo różnica między bezbożnymi bolszewikami brukselskimi a poboznymi bolszewikami (antypro brukselskimi) polega tylko na tym, że bezbożnicy (jeszcze) noszą lepsze garnitury bo dłużej kradli. Nowi dopiero sie uczą gdzie i ile da się bezkarnie ukraść, żeby nosić garnitury nie gorsze niż poprzednicy.
      • Kunta Kinte 2019-07-09 22:05:05
        Skoro PisoBolszewia to z drugiej strony ŻydoKomuna. Przykro się czyta takie wypowiedzi - owszem 627 to idiotyzm, ale dziś jest znacznie więcej regulacji bezpośrednich i powiązanych. Jeszcze nie znając zapisów, intencji a już leje się jadem. Dlatego Polacy od WAS się odwrócili. Co by nie pisać to nigdy gospodarka nie miała się lepiej a ludzie żyli dostatniej - takie są fakty a jak ktoś tego nie dostrzega to sam się likwiduje - staje się niestrawny, gdzieś na śmietniku historii.
  • Piotr 2019-07-09 08:38:21
    Kolejna nowelizacja, kolejna minister, której się wydaje, że odkryje Amerykę, a będzie kolejny gniot. Urzędnicy do teraz de facto nie wiedzą, jak stosować niektóre przepisy poprzednich ustaw PZP. Zamiast postawić nacisk na to, co ta ustawa umożliwia, a co nie i poprawić ją w elementach, które są zgłaszane jako uciążliwe, to wprowadza się kolejną i historia się powtarza. Znowu urzędnicy nie wiedzą, jak stosować, mylą się, są problemy. Jaka recepta? Kolejna ustawa za 3 lata.
    • Praw 2019-07-09 09:58:12
      Ustawa usiłuje zapewne wdrożyć - już jakoby wdrożone - dyrektywy dotyczące zamówień publicznych (co najmniej 2 plus liczne przepisy unijne okołozamówieniowe z orzecznictwem) . Problem polega na tym, że dyrektywy są z natury ogólne (choć dość rozbudowane). Są tak naprawdę pisane nie w języku polskim i na ogół nieźle ale przetłumaczone z ogólnymi preambułami (czyli polem do interpretacji). Do tego dochodzi (szczególnie przy środkach unijnych) rozbudowana interpretacja poszczególnych zapisów dyrektywy i ustaw. Te interpretacje i orzecznictwo (zmienne jak widać z uzasadnienia) są największym problemem przepisów (nikt tak naprawdę nie wie jak poszczególne zapisy należy czytać). Zapisy dyrektyw poprzez bogactwo interpretacji wkraczają w obszar umów i zapisów specyfikacyjnych. Do tego mamy przepisy wykonawcze, niejasne i jednocześnie zbyt szczegółowe, strasznie trudne w stosowaniu. Na obecny okres nałożono też faktyczną elektronizację zamówień (trudna rzecz dla małych firm i zamawiających). Orzecznictwo od lat idzie po linii sformalizowanej, co zmusza zamawiających do ostrożności często zbyt przesadnej (ale uzasadnionej). Dobrze żyją firmy szkolące i doradcze (ale po kilku ostatnich szkoleniach wiem, że i one poruszają się jak dziecko we mgle). Instytucje finansujące (ze środków unijnych) prowadzą drobiazgowe kontrole wg własnych (chyba powielaczowych) zasad. I mamy to co mamy i nic lepszego nas nie czeka. Żadna nowa ustawa tego nie naprawi. To się od lat powtarza, a dziś bez licznych doradców trudno dobrze zrobić zamówienie. W tym doskonale pływają ci co zwyczajnie kombinują. I skutki są jakie są. Ot socjalizm.
      • Praw 2019-07-10 08:00:28
        Dodam jeszcze jedną uwagę. Czy ktoś zbadał jak elektronizacja zamówień zadziałała np. w branży budowlanej na ofertę ze strony małych firm i mikroprzedsiębiorstw? Bo mam podejrzenie, że poza branżą IT elektronizacja spowodowała zapaść z ofertami.
  • Jax 2019-07-09 09:13:16
    Celebrytka niemająca o niczym pojęcia.
    • Maksymilian Paradys 2019-07-09 09:50:26
      Jaka tam "celebrytka"? bYblotekarka najzwyklejsza.
  • Piotrek 2019-07-09 09:49:13
    Ani słowem (i ciekaw , czy będą w ustawie) o: 1. Ochronie praw oferentów do własnych rozwiązań w przypadku nietypowych Zamówień. 2. Wyeliminowaniu nieuczciwych wymagań Inwestorów, gdzie np. przy przetargu na innowacyjny czy nowy produkt wymagają udostępnienia założeń technicznych na etapie oferty nie zabezpieczając praw do tychże założeń w przypadku wykorzystania rozwiązania technicznego. 3. Wyeliminowaniu sztucznych barier referencji, gdzie firma może dane urządzenie wykonać z powodzeniem za 1/3 wartość kwoty, natomiast zapisy SIWZ / PFU powodują, że urządzenie / instalacja jest wielokrotnie droższe, niż wynika to z rzeczywistych wymagań. 4. Traktowania przetargów, w których wszystkie oferty są anomalnie zawyżone jako działanie na niekorzyść. 5. Zastosowanie, jako wariantu możliwości stosowania ceny w przetargu jako średniej ze wszystkich ofert z odrzuceniem najwyższej i najniższej oraz wyboru usług firmy, której oferta jest najbliżej średniej. 6. Wyeliminowaniu powiązań kapitałowych, np. różnego rodzaju firm związkowych w przypadku firm publicznych. 7. Generalnie przyjrzeniu się w każdym przetargu, czy sztucznie nie zostaje zaniżana liczba firm poprzez zbyt rygorystyczne wymagania nie mające nic wspólnego ze specyfiką zadania.
    • sołtys kierdziołek 2019-07-09 09:57:50
      Aleś się przyczepił! Przecież Jadwinia nie ma bladego pojęcia o przetargach, bo i skąd? bYbloteka przetargów nie organizuje ani nie bierze w nich udziału. A bYbloteka to całe doświadczenie "biznesowe" tej naszej Jadwini co to zna sie na wszystkim. Teraz dostała Befehl, że zna się na przetargach, no to napisała ustawę. A kto jej zabroni?
      • Piotrek 2019-07-09 12:14:55
        Szczerze pisząc w doopie mam kto z jakiej opcji i czy był bibliotekarzem , czy astrofizykiem! My się tutaj personaliami zajmujemy a efektem takiego a nie innego prawa są straty przedsiębiorstw i instytucji na miliardy złotych i brak wolnej konkurencji w Naszym Państwie!. Bo takie są efekty obecnego PZP. Z jednej strony molochy bogacące się coraz bardziej i wcale nie podnoszące swojego zaplecza technologicznego a z 2 strony podwykonawcy masowo upadający lub w tzw półszarej strefie, gdzie nic nie można załatwić bez koneksji i układów. Właśnie takie ustawy mogą zmienić krok po kroku ten qrwidołęk. A dyskusja o personaliach zamiast merytoryce to jeden ze szczebelków do tego, żebyśmy dalej tkwili w tym pseudokapitalistycznym państwie kolesi.
  • Tomasz 2019-07-09 14:59:32
    Jest taki stary dowcip. Są małe przekręty, duże przekręty i przetargi. Czytając wypociny Pani min. łzy wzruszenia zalewają mi oczy. Od kliku lat działamy w branży energetycznej. Tutaj ustawiane przetargi są codziennością !!!!! Przykład : Urząd Statystyczny w Rzeszowie organizuje przetarg na Kompleksowa dostawa energii elektrycznej obejmująca sprzedaż energii elektrycznej oraz świadczenie usługi dystrybucji energii elektrycznej. Termin otwarcia ofert 18 lipca 2019 Dziś wiadomo -przetarg jest ustawiony. Wpłynie jedna oferta wygra - PGE Obrót S.A. Skąd wiadomo ? Dokumentacja jest rozpisana tak aby nikt inny poza PGE nie mógł złożyć oferty.
    • Michał 2019-07-09 18:32:01
      Ja pierdziu, to jeszcze są tacy artyści organizujący przetargi na kompleksową dostawę prądu???? Niezli spece są tam od zamówień. Niech zgadne, Pani Zosia po czterogodzinnym kursie z PZP?
      • Praw 2019-07-10 07:57:00
        Dodam jeszcze jedno. Zamówienia są tak zbiurokratyzowane, że w instytucjach na stale je zamawiających są (bo muszą być) działy od zamówień w tym tylko wyspecjalizowane. Jeśli instytucja ma nawet pracowników merytorycznych od prądu (to nie jest pewne, jeśli skala zakupu jest na poziomie max kilkaset tysięcy złotych) to raz że nie zajmują się na codzień zamówieniami, to na ogół ich zwyczajnie nie rozumieją (nie ma się co dziwić, bo sam zauważam w firmie to zjawisko, że pracownicy merytoryczni nie mogą zrozumieć ograniczeń prawnych nawet szkoleni z zamówień - do tego dochodzi jakość szkoleń). I nie zawsze są w komisjach przetargowych bo są stałe komisje. Stąd poziom zamówień, kryteriów selekcji i wyboru jest rzeczywiście żenujący. Dotyczy to nawet ogromnych przetargów. Oczywiście część to wina ludzi ale radzę też zwrócić uwagę na trudność zastosowania np. kryterium kosztu (zdawałoby się logiczne kryterium). Nie rozumieją go szkolący i doświadczeni ludzie od zamówień (bo jest skomplikowany, trudny, ryzykowny i na dodatek wymaga dokładek ekologicznych - wcale nie żartuję). Stąd jazda po najmniejszej linii oporu po tzw bezpiecznej stronie, bo za ryzyko nikt cię nie pogłaszcze. To nie dziw się przysłowiowej p, Jadzi. PS Po co komu ustawianie przetargów pod PGE Obrót? Jest jedna przyczyna bezpieczeństwo kontraktu, co kilka instytucji doskonale poczuło w ostatnich latach.
    • Praw 2019-07-10 07:43:09
      Może się mylę, ale problem zapewne nie tkwi w p. Jadzi tylko w tym, że nie wiadomo dlaczego firmy obrotu nie oferują dostaw na podstawie umów kompleksowych. Tu trzeba zmienić prawo i praktykę. Bo wbrew pozorom to, że odbiorca chce umowy kompleksowej (z opcją że cena przesyłu wynika z taryfy dystrybutora) to nie żadne widzimisię czy nieodpowiedzialność tylko rozsądne podejście do zagadnienia. Bo mamy jedną odpowiedzialność jedne miejsce do reklamacji itd. Szczególnie dla instytucji, gdzie prąd nie jest najważniejszym kosztem a ma znaczenie od strony jakości dostawy i jakości kontraktu. PS Próba negocjacji 2 umów jest zawsze realnym problemem w dostawie prądu. Zacierają się granice odpowiedzialności za usługę.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.171.18
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

22 844 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

285 909 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.