PARTNERZY PORTALU

Jak lepiej budować drogi publiczne?

Jak lepiej budować drogi publiczne?
fot. Fotolia
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 20-05-2012 14:19

Przed nami perspektywa dwóch chudszych lat w budownictwie drogowym, ale i doświadczenia z realizacji zadań w ostatnich kilku. Po EURO 2012, należy skupić uwagę na usprawnieniu procesu inwestorskiego i wykonawczego, aby sprawniej realizować zadania współfinansowane w przyszłej perspektywie budżetowej.

To główne wątki, obok spraw finansowych, sesji EEC „Infrastruktura drogowa. Inwestycje, finanse, technologia.”

Opinie polityczne

Nawet jeżeli z przyszłego budżetu UE na lata 2014-2020 Polska uzyska podobną pulę środków na budownictwo drogowe, jak w bieżącej (ok. 76 mld zł), to realnie będzie to mniejsza kwota i wystarczy na mniejszą liczbę zadań – oceniał posła Janusz Piechociński. Nastąpiła przecież zwyżka stawki VAT, cen materiałów i robocizny, a także droższy jest koszt pozyskania pieniądza.

- Ale na najbliższe dwa lata najważniejszym zadaniem dla resortu i samorządów wojewódzkich jest niedopuszczenie do sytuacji, aby gwałtownie wyhamować proces inwestycji infrastrukturalnych, ze szkodą dla sektora budownictwa – podkreślił poseł. - Trzeba więc rozminować to przedpole, aby sprawnie móc realizować zadania w latach 2014-2020.

Według niego, równie pilnym zadaniem jest dokończenie budowy kręgosłupa systemu drogowego, bowiem dotychczasowe inwestycje zatrzymały się na linii Wisły. Jednocześnie występuje wiele dziur w systemie drogowym po jej lewej stronie. Dlatego potrzeba też „celniej” wydawać pieniądze, aby uzyskiwać większe efekty np. poprzez upłynnienie ruchu, odblokowanie wąskich gardeł, szczególnie na wschodnich przejściach granicznych, podejściach do portów morskich i dużych miast. Te zadania powinny by też lepiej koordynowane z samorządami.

- Pamiętajmy, że kończy się też działanie specustawy o budownictwie drogowym i pora wprowadzić lepsze rozwiązania systemowe do procesu inwestycyjnego i wykonawczego – dodał poseł Piechociński. – Pora wreszcie posprzątać, bo w szafie jest wiele trupów, począwszy od zaległych płatności.

W szczególności postulował on zmiany w przetargach publicznych: kontrakty powyżej 6 miesięcy muszą uzyskać mechanizm waloryzacji (w obu kierunkach), trzeba odejść od kryterium oferowanej najniższej ceny, jako podstawowej, wzmocnić służby GDDKiA oraz zarządów wojewódzkich odpowiedzialnych za inwestycje i nadzór drogowy.

Wnioski – tak, ale nie wszystkie oczywiste

- W planie budowy dróg ekspresowych i autostrad na lata 2014-2020 umieścimy te projekty, które udrożnią główne, już istniejące ciągi dróg publicznych – odpowiedział Lech Witecki, dyrektor generalny Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Wprowadzimy też kilka zmian, wyciągając wnioski z realizacji obecnych planów, lecz nie wszystkie są oczywiste.

Jak podkreślił, w nowej perspektywie zmieni się przede wszystkim częstotliwość przetargów inwestycji drogowych. Urząd zamierza ogłaszać rocznie nie więcej niż 20, aby wszystkie strony mogły się lepiej przygotować, a zarazem uniknie się wielu problemów organizacyjnych i finansowych – jak np. spiętrzenia popytu na materiały i usługi transportowe, co winduje ich ceny.

Mechanizmu waloryzacji nie trzeba zmieniać, mówił dyrektor, bowiem jest on stosowany obecnie.

- Tyle, że wykonawcy rozumieją go swoiście i wpierw zgłaszają ofertę za 100 zł, ale później mówią, że roboty zrealizują za 140 zł i gdy zapłacimy, to zdążą na czas – stwierdził Witecki. – Jeżeli będą korekty w waloryzacji, to w tym kierunku, aby uściślić je i oprzeć na obiektywnych danych, np. wskaźniku zmiany cen publikowanym przez GUS. Inna waloryzacja spotka się natychmiast z zarzutem, że budujemy najdrożej na świecie.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak lepiej budować drogi publiczne?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.40.250
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!