PARTNERZY PORTALU

Jak podtrzymać rozwój infrastruktury transportowej?

  • Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
  • Dodano: 19-05-2011 09:07

Partnerstwo publiczno-prywatne i wpływy z elektronicznego systemu poboru opłat to główne czynniki, które mogą podtrzymać tempo rozwoju polskiej infrastruktury transportowej, w perspektywie mniejszego wsparcia środków unijnych - wskazali uczestnicy debaty, która odbyła się w ramach III Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Jej tematem były problemy i wyzwania, które stoją przed dalszym rozwojem infrastruktury transportowej w Polsce.

- W tym roku planowane wydatki na inwestycje drogowe w Polsce wyniosą 33 mld zł. To czyni nas największym placem budowy w Europie - podkreślił p.o. dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Lech Witecki.

Przypomniał, że obecnie trwa budowa 729 km autostrad, 528 km dróg ekspresowych i 92 km obwodnic, a od 16 listopada 2007 r. oddano do użytku 1243 km dróg krajowych.

Witecki dodał, że drogowy boom inwestycyjny przekłada się również na duże portfele zleceń firm budowlanych.

- Chcę przy tym podkreślić, że GDDKiA jest solidnym płatnikiem, co jest niezwykle istotne dla firm wykonawczych - powiedział.

Wskazał, że w przyszłości ważnym źródłem środków na inwestycje drogowe będą wpływy z elektronicznego systemu poboru opłat, który ma zacząć działać o 1 lipca tego roku. Początkowo ma nim zostać objęte 1,6 tys. km dróg zarządzanych przez GDDKiA.

Witecki przyznał, że wykonanie rocznego budżetu w wysokości ponad 33 mld zł to "nadludzki wysiłek" i może budzić problemy, chociażby związane z logistyką prowadzonych inwestycji.

- Jest to jednak wyjątkowa sytuacja; mamy okazję w ciągu kilku lat nadgonić ponad 30-letnie zaniechania inwestycyjne w polskiej infrastrukturze drogowej - podkreślił.

W jego opinii, optymalny poziom wydatkowania na inwestycje przez GDDKiA to 16-18 mld zł rocznie. Obecnie Program Budowy Dróg Krajowych zakłada w przyszłym roku nakłady na inwestycje w wysokości 26,2 mld zł, a 2013 r. 12,3 mld zł.

Poseł Janusz Piechociński (PSL), wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury, wskazał, że na dalszy rozwój, zarówno polskiej, jak i europejskiej infrastruktury transportowej, będzie miała przede wszystkim rosnąca konkurencja w globalnej gospodarce.

Wpływ na transport będzie miał również pakiet klimatyczno-energetyczny, który może powodować ucieczkę przemysłu poza Unię Europejską, a przykładowo w Polsce przechodzenie z energetyki węglowej na gazową i odnawialną.

Jako mankament unijnego transportu Piechociński wskazał niewykorzystany potencjał przewozów drogą kolejową i morską, co przekłada się na wzrost transportu samochodowego.

W opinii Piechocińskiego, załamanie dalszego rozwoju polskiej infrastruktury oznaczałoby krok wstecz w rozwoju cywilizacyjnym kraju.

- Musimy wykorzystać to "5" minut, które obecnie ma Polska. Wystarczy spojrzeć na polską mapę sieci drogowej i kolejowej. Łatwo zauważyć, że szybciej rozwijają się te regiony z dobrą infrastrukturą, w przeciwieństwie do tych, które jej jeszcze nie posiadają - podkreślił.

Również Jerzy Polaczek, poseł PiS i były minister transportu, zaznaczył, że rozwój infrastruktury powinien być ukierunkowany także na bardziej zapóźnione regiony Polski. Jako negatywny przykład podał zaniechanie planów budowy drogi ekspresowej S 19 we wschodniej Polsce.

Zdaniem Polaczka, w efektywniejszym realizowaniu inwestycji infrastrukturalnych i rozwoju transportu problemem bywa brak pragmatyzmu we współpracy parlamentu z rządem oraz poszczególnymi ministerstwami w ramach rady ministrów.
×

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak podtrzymać rozwój infrastruktury transportowej?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.214.184.250
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!