PARTNERZY PORTALU

Klęska urodzaju. Na kolei czeka nas wielka kumulacja

Klęska urodzaju. Na kolei czeka nas wielka kumulacja
Przed polską koleją jest ogromna praca i przyszłość - wskazał Krzysztof Niemiec. fot. mat. pras. PKP PLK
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Tomasz Elżbieciak
    Tomasz Elżbieciak
  • Dodano: 17-09-2020 21:00

Należy spodziewać się, że od 2021 r. nastąpi wyjątkowa kumulacja robót kolejowych - podkreślił Krzysztof Niemiec, wiceprezes spółki Track Tec, dodając, że będzie wymagało to od wszystkich podmiotów zaangażowanych w procesy inwestycyjne nadzwyczajnych działań.

Jak wskazał wiceprezes Niemiec w rozmowie z portalem WNP.PL podczas XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego, istniały obawy, że rozpoczynająca się w 2021 r. perspektywa nowego budżetu Unii Europejskiej będzie dla Polski o wiele skromniejsza od obecnej.

Okazało się jednak, że będzie wręcz odwrotnie, gdyż środki z nowego budżetu uzupełnią też o środki z Funduszu Odbudowy unijnych gospodarek po lockdownie spowodowanym koronawirusem. Duża część z tych pieniędzy ma trafić na inwestycje infrastrukturalne.


- Będziemy mieć zatem taką sytuację, że w 2023 r. kończymy realizację drugiej perspektywy budżetu UE, co daje do wydania w każdym roku przez PKP PLK po ok. 12,1 mld zł. Tymczasem rekordowe dotychczas wydatki wyniosły 9,1 mld zł w 2019 r. - wyjaśnił Niemiec. - Na to nałoży się trzecia perspektywa unijnego budżetu, a PKP PLK informują, że mają już gotowe projekty w formule „buduj” na zadania o wartości prawie 40 mld zł, co będzie skutkowało szybszymi zakupami materiałów i realizacją robót.

Strategia transportowa dla Polski - zobacz retransmisję sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Wskazał również, że do tego jeszcze w 2022 r. powinny dojść kwestie inwestycji kolejowych związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym. W 2027 r. CPK chce oddać 530 km nowych linii, więc w 2022 r. już powinna rozpoczynać się ich realizacja.

- Należy spodziewać się, że od 2021 r. nastąpi wyjątkowa kumulacja robót kolejowych. Tym bardziej, że trzeba oczekiwać kierowania coraz większych środków na kolej, gdyż jest to zgodne z celami UE i Europejskiego Zielonego Ładu, który mocno stawia na kolej. Ponad 70 proc. emisji zanieczyszczeń z transportu pochodzi z ruchu drogowego, a tylko 0,5 proc. z kolei - podkreślił wiceprezes.

Zwrócił przy tym na dysproporcje. Niemieckie koleje przewożą rocznie ok. 2,1 mld pasażerów, a polskie tylko 336 mln. W samej Polsce transport drogowy rocznie odpowiada za przewóz 2 mld ton towarów, a kolej za zaledwie 236 mln ton.

- To wskazuje, że przed polską koleją jest ogromna praca i przyszłość. Takie jak ogromne są oczekiwania na miarę aspiracji społeczeństwa i potrzeb gospodarki - podsumował Krzysztof Niemiec.

 

Zobacz tereny inwestycyjne na sprzedaż na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: Klęska urodzaju. Na kolei czeka nas wielka kumulacja

  • Adam 2020-09-21 17:47:31
    Trzeba posłuchać mieszkańców na jakich trasach widzieliby modernizacje lub odbudowę lini kolejowych. Trzeba polikwidować przystanki z których nikt nie korzysta bo np. zakład pracy upadł. Trzeba rowniez modernizację robić z głową. A nie zrobić modernizację, puścić pociąg a za parę miesięcy znów rozgrzebać.
  • Miroo 2020-09-18 11:22:11
    trudno dostrzec korzyści z tych inwestycji... gdzieś tam jakieś niewielkie w stosunku do wydanych pieniędzy...
  • TS 2020-09-18 09:11:03
    "Niemieckie koleje przewożą rocznie ok. 2,1 mld ton pasażerów...". Od kiedy to ilość pasażerów liczy się w tonach?!!! Jak można nie przeczytać własnego artykułu przed publikacją?!!!. Zgroza.
    • TE 2020-09-18 09:52:26
      Oczywista omyłka redakcyjna usunięta - dziękujemy za zwrócenie uwagi.
  • Ropochodny 2020-09-18 08:25:25
    Rząd powinien już kupować podkłady i szyny. Te elementy są uniwersalne. Takie działanie dzisiaj umożliwi terminowe prowadzenie inwestycji oraz niskie ceny realizacji oraz bezpieczeństwo dla Wykonawców. Już na etapie modernizacji trasy Warszawy-Lublin były problemy z kruszywem, podkładami i szynami.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.56.9
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!