PARTNERZY PORTALU

Klęska urodzaju. Na kolei czeka nas wielka kumulacja

Należy spodziewać się, że od 2021 r. nastąpi wyjątkowa kumulacja robót kolejowych - podkreślił Krzysztof Niemiec, wiceprezes spółki Track Tec, dodając, że będzie wymagało to od wszystkich podmiotów zaangażowanych w procesy inwestycyjne nadzwyczajnych działań.

Jak wskazał wiceprezes Niemiec w rozmowie z portalem WNP.PL podczas XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego, istniały obawy, że rozpoczynająca się w 2021 r. perspektywa nowego budżetu Unii Europejskiej będzie dla Polski o wiele skromniejsza od obecnej.

Okazało się jednak, że będzie wręcz odwrotnie, gdyż środki z nowego budżetu uzupełnią też o środki z Funduszu Odbudowy unijnych gospodarek po lockdownie spowodowanym koronawirusem. Duża część z tych pieniędzy ma trafić na inwestycje infrastrukturalne.


- Będziemy mieć zatem taką sytuację, że w 2023 r. kończymy realizację drugiej perspektywy budżetu UE, co daje do wydania w każdym roku przez PKP PLK po ok. 12,1 mld zł. Tymczasem rekordowe dotychczas wydatki wyniosły 9,1 mld zł w 2019 r. - wyjaśnił Niemiec. - Na to nałoży się trzecia perspektywa unijnego budżetu, a PKP PLK informują, że mają już gotowe projekty w formule „buduj” na zadania o wartości prawie 40 mld zł, co będzie skutkowało szybszymi zakupami materiałów i realizacją robót.

Strategia transportowa dla Polski - zobacz retransmisję sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Wskazał również, że do tego jeszcze w 2022 r. powinny dojść kwestie inwestycji kolejowych związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym. W 2027 r. CPK chce oddać 530 km nowych linii, więc w 2022 r. już powinna rozpoczynać się ich realizacja.

- Należy spodziewać się, że od 2021 r. nastąpi wyjątkowa kumulacja robót kolejowych. Tym bardziej, że trzeba oczekiwać kierowania coraz większych środków na kolej, gdyż jest to zgodne z celami UE i Europejskiego Zielonego Ładu, który mocno stawia na kolej. Ponad 70 proc. emisji zanieczyszczeń z transportu pochodzi z ruchu drogowego, a tylko 0,5 proc. z kolei - podkreślił wiceprezes.

Zwrócił przy tym na dysproporcje. Niemieckie koleje przewożą rocznie ok. 2,1 mld pasażerów, a polskie tylko 336 mln. W samej Polsce transport drogowy rocznie odpowiada za przewóz 2 mld ton towarów, a kolej za zaledwie 236 mln ton.

- To wskazuje, że przed polską koleją jest ogromna praca i przyszłość. Takie jak ogromne są oczekiwania na miarę aspiracji społeczeństwa i potrzeb gospodarki - podsumował Krzysztof Niemiec.
×

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: Klęska urodzaju. Na kolei czeka nas wielka kumulacja

  • Adam 2020-09-21 17:47:31
    Trzeba posłuchać mieszkańców na jakich trasach widzieliby modernizacje lub odbudowę lini kolejowych. Trzeba polikwidować przystanki z których nikt nie korzysta bo np. zakład pracy upadł. Trzeba rowniez modernizację robić z głową. A nie zrobić modernizację, puścić pociąg a za parę miesięcy znów rozgrzebać.
  • Miroo 2020-09-18 11:22:11
    trudno dostrzec korzyści z tych inwestycji... gdzieś tam jakieś niewielkie w stosunku do wydanych pieniędzy...
  • TS 2020-09-18 09:11:03
    "Niemieckie koleje przewożą rocznie ok. 2,1 mld ton pasażerów...". Od kiedy to ilość pasażerów liczy się w tonach?!!! Jak można nie przeczytać własnego artykułu przed publikacją?!!!. Zgroza.
    • TE 2020-09-18 09:52:26
      Oczywista omyłka redakcyjna usunięta - dziękujemy za zwrócenie uwagi.
  • Ropochodny 2020-09-18 08:25:25
    Rząd powinien już kupować podkłady i szyny. Te elementy są uniwersalne. Takie działanie dzisiaj umożliwi terminowe prowadzenie inwestycji oraz niskie ceny realizacji oraz bezpieczeństwo dla Wykonawców. Już na etapie modernizacji trasy Warszawy-Lublin były problemy z kruszywem, podkładami i szynami.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.224.127.143
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!