Konsorcjum firm Unibep (lider konsorcjum) oraz Przedsiębiorstwo Robót Drogowo – Mostowych Trakt podpisało umowę na realizację inwestycji drogowej "Rozbudowa drogi krajowej Nr 66 na odcinku przejścia przez Wysokie Mazowieckie". Szacunkowa wartość wynagrodzenia należnego konsorcjum z tytułu realizacji umowy wynosi około 40,4 mln zł netto - poinformował Unibep.
- Zamawiającym jest Skarb Państwa – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku.
- Szacunkowa wartość wynagrodzenia należnego konsorcjum z tytułu realizacji umowy wynosi wskazane już około 40,4 mln zł netto, z czego wynagrodzenie Unibepu to około 20,2 mln zł netto.
- Termin realizacji inwestycji wynosi, jak poinformował Unibep, 22 miesiące od dnia zawarcia umowy, co stało się 19 października 2020 roku.
- Umowa zawiera postanowienia odnośnie możliwości naliczenia przez zamawiającego kar umownych m.in. za zwłokę w wykonaniu przedmiotu umowy oraz w przypadku naruszenia innych przewidzianych umową obowiązków konsorcjum, a także za odstąpienie od umowy z przyczyn leżących po stronie konsorcjum- podał Unibep.
Zobacz także: Unibep z umowami na inwestycje drogowe na Podlasiu
- Umowa przewiduje limit kar umownych ze wszystkich tytułów wynoszący 20 proc. wynagrodzenia brutto. Jednocześnie w przypadku, gdyby wysokość zastrzeżonych kar umownych nie pokryła poniesionej szkody, zamawiający może dochodzić odszkodowania uzupełniającego na zasadach ogólnych- poinformował Unibep.
Czytaj również: Jedyny taki ranking. Oto 40 największych firm budowlanych w Polsce
Droga jest główną ulicą w Wysokiem Mazowieckiem. Jak mówił na wideokonferencji prasowej dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku Wojciech Borzuchowski, droga ta należy do najbardziej zniszczonych odcinków dróg krajowych na terenie tego oddziału, modernizacja to zmieni.
W ramach przebudowy powstaną cztery ronda, będzie przebudowanych 15 skrzyżowań, chodniki, infrastruktura. Inwestycja jest realizowana we współpracy GDDKiA z samorządem Wysokiego Mazowieckiego oraz Polską Grupą Energetyczną.
Borzuchowski poinformował, że PGE zleci odrębnemu wykonawcy przeprowadzenie swoich prac na dodatkową kwotę 2,5 mln zł - poinformował Borzuchowski. Droga ma być gotowa do końca sierpnia 2022 r. Na konferencji podano, że miasto Wysokie Mazowieckie finansowało przygotowania do tej inwestycji, choć kwoty nie podano.
O przebudowę drogi władze Wysokiego Mazowieckiego zabiegały od dawna - przypomniano na konferencji. Anna Niemyjska z Urzędu Miasta w Wysokiem Mazowieckiem podkreśliła, że inwestycja jest ważna dla miasta, mieszkańców, firm, tranzytu. Podkreślała, że droga jest bardzo obciążona takim ruchem. Przypomniała, że miasto stara się uzupełnić tę inwestycję innymi, w trzech odcinkach powstanie miniobwodnica miasta, co odciąży centralną część Wysokiego Mazowieckiego z ciężkiego ruchu.
Uczestniczący w wideokonferencji wiceminister infrastruktury Rafał Weber podkreślił, że zadaniem rządu jest dbanie o bezpieczeństwo obywateli na drogach, więc modernizacja dk 66 temu będzie służyć.
Przypomniał, że w Podlaskiem realizowane są duże inwestycje związane z budowę tras S61 Via Baltica i S19 Via Carpatia, ale oprócz tego ważna jest także poprawa infrastruktury na już istniejących drogach krajowych.
Ocenił, że modernizacja pozwoli "dokonać wielkiej interwencji" na tej drodze, dzięki czemu będzie ona bardziej bezpieczna w ruchu drogowym dla mieszkańców i dla osób przejezdnych, tranzytu, ale też rowerzystów, pieszych, bo taka infrastruktura powstanie.
Dyrektor infrastruktury Unibepu Adam Poliński podkreślił, że przebudowę będą prowadzić regionalne firmy, a inwestycja oznacza dla nich dalszy rozwój. Zapewniał, że prace będą prowadzone tak, by w jak najmniejszym stopniu powodowały utrudnienia komunikacyjne w trakcie modernizacji.
W I półroczu 2020 grupa Unibep osiągnęła 10,3 mln zł zysku netto, co licząc rok do roku oznaczało wzrost o około 47 proc. Taki zysk został osiągnięty przez grupę Unibep przy sprzedaży w I półroczu 2020 na poziomie około 733 mln zł wobec sprzedaży 725 mln zł w I półroczu 2019.