PARTNERZY PORTALU

Logistyka czyli przyszłość. Hub Polska rośnie, ale wciąż mamy duży problem

Polska może zbudować pozycję jednego z najważniejszych hubów logistycznych w Europie. Kluczowe jest jednak, aby był to rozwój zrównoważony, który pozwoli wykorzystać potencjał różnych gałęzi transportu - zarówno drogowego i kolejowego, jak i morskiego oraz lotniczego.

  • W strukturze polskiego transportu dominuje ten drogowy, gdyż najlepiej odpowiada on na potrzeby klientów. Jednak nie oznacza to, że działający na rozdrobnionym rynku przewoźnicy mają dobre perspektywy.
  • Trzeba wyrównać warunki dla rynku kolejowego i transportu drogowego. Bez tego nie poprawimy konkurencji pomiędzy gałęziami transportu.
  • Zdaniem rządu inwestycje to najlepsza recepta na kryzys, dlatego takie projekty, jak terminal głębokowodny w Świnoujściu, port zewnętrzny w Gdyni i Port Centralny w Gdańsku nie są obecnie zagrożone.
Zdaniem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka Polska ma szczególne walory geograficzne i wykorzystanie tego potencjału jest konieczne. W tym kontekście zwrócił uwagę na współpracę transportową państw Europy Środkowo-wschodniej, m.in. tych tworzących Grupę Wyszehradzką.

By móc wykorzystać w pełni atuty komunikacyjne, potrzebne jest połączenie sił, które przełoży się na efekt synergii w postaci budowy dobrej infrastruktury komunikacyjnej w regionie.

Nowe korytarze

Minister Adamczyk podkreślił, że elementem dobrej sieci transportowej jest Via Carpatia, w której realizacji szanse rozwojowe widzą nie tylko kraje leżące na trasie jej przebiegu, ale również takie państwa jak Chorwacja czy Turcja. Powołał się przy tym na rozmowy z ministrami odpowiadającymi za transport w innych krajach.


- Wszyscy oni mówią, że droga Trójmorza, którą jest Via Carpatia, jest nam niezmiernie potrzebna, aby uruchomić dobry korytarz transportowy - zaznaczył Adamczyk.

Dodał, że równie ważne są zabiegi Węgier dotyczące realizacji Bursztynowego Korytarza Kolejowego, jak i Litwy, Łotwy oraz Estonii w zakresie budowy Rail Baltica. Natomiast z Białorusi płynęły dotychczas m.in. sygnały dotyczące współpracy w zakresie połączeń kolejowych z Polską.

- Przede wszystkim oczekują oni jednak połączenia autostradowego, które u siebie mają już gotowe do naszej granicy. Liczą też na węzeł autostradowy na A2 koło Białej Podlaskiej, który przetnie szlak Via Carpatia - wskazał Adamczyk.

- Jak mówił mi minister transportu Białorusi, dla nich Via Carpatia to droga życia na południe Europy. Mogą jednak też korzystać z nowoczesnych dróg biegnących przez Polskę oraz z naszych portów - dodał.

Mówiąc o Ukrainie minister wskazał natomiast, że ma ona nadzieje związane z korytarzami transportowymi realizowanymi pomiędzy Rzeszowem a Lublinem, Lublinem a Warszawą i dalej w kierunku Trójmiasta. Mogą one bowiem dobrze współgrać z kanałem logistycznym, który Ukraińcy chcieliby poprowadzić do Odessy.

Odnosząc się do krajowych inwestycji drogowych Adamczyk podkreślił, że ich realizacja pozwoliła na zwiększenie przepustowości szlaków wiodących do polskich portów, co przełożyło się na wzrost przeładunków.

- Mamy badania, że każdy odcinek drogi S3 oddawany do użytku w minionych latach, sprawiał, że wolumen towarów w zespole portów Szczecin-Świnoujście się zwiększał - zapewniał minister.
×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Logistyka czyli przyszłość. Hub Polska rośnie, ale wciąż mamy duży problem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.1.126
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!