PARTNERZY PORTALU

Rozwój kolei? Zróbmy jak Niemcy

W 2018 roku Track Tec przewiózł własnym pociągiem na place budów 111 rozjazdów w blokach, gotowych do zabudowy Fot. Track Tec

Chcemy produkować zgodnie z wymaganymi standardami, ale i w ilościach przewidywalnych w kolejnych latach. One powinny wynikać z konsekwentnie realizowanego Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Dokument ten, podobnie jak kolejne jego modyfikacje, ma rangę uchwały Rady Ministrów. Wielkości w nim zawarte powinny być więc bardzo konkretnym wskazaniem dla całego rynku – mówi Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec.

  • Sposobem na wzrost znaczenia kolei w transporcie osób i towarów powinny być nie ograniczenia dla transportu drogowego, ale wysokiej jakości oferta kolei. To wymusza budowę nowoczesnej infrastruktury kolejowej.
  • Niemcy w masterplanie dla kolei stawiają m.in. na większe zadania przed infrastrukturą kolejową, np. zwiększenia o 30 proc. jej zdolności do obsługi przewozów. Także w Polsce należy oczekiwać, że po procesie modernizacji sieć kolejowa powinna zmieścić większe przewozy bez uszczerbku dla jakości.
  • Praktyką stały się odchylenia, na minus, od wielkości zawartych w KPK. W ciągu kolejnych 3 lat wydatki na modernizację infrastruktury kolejowej w Polsce muszą być wyższe o kilkadziesiąt procent od tych z 2018 r. Producenci materiałów mają więc znów dylemat, jak zapewnić zdolności wytwórcze.

Jaka jest koniunktura na rynku materiałów budowlanych dla kolei na świecie, w tym w Europie?

- Klimat dla kolei na świecie poprawia się. Wiele krajów, w tym członkowie Unii Europejskiej, podejmuje konkretne działania dla zwiększenia jej roli w przewozach zarówno osób, jak i towarów.

Z jednej strony wynika to z wymogów ochrony środowiska, a z drugiej z oczekiwań społecznych i gospodarek tych krajów.

Drogą do ich spełnienia powinny być nie ograniczenia dla transportu drogowego, ale wysokiej jakości oferta kolei zachęcająca do wyboru pociągu w obu rodzajach przewozów.

A ponieważ warunkiem nowoczesnej kolei jest wysokiej jakości infrastruktura kolejowa, stąd szeroki zakres jej modernizacji. Ta z kolei wymaga odpowiednio dużych dostaw materiałów i wyrobów.

Jak go określić?

- Poziom zapotrzebowania na wyroby w poszczególnych krajach jest proporcjonalny do wielkości środków finansowych przeznaczanych na kolej.

Polska jest w korzystnej sytuacji w związku ze znacznym dofinansowaniem infrastruktury kolejowej pieniędzmi unijnymi i to począwszy od roku 2007, wspartymi środkami z budżetu krajowego.

Jakie jednak są potrzeby kolei, pokazuje sytuacja w Niemczech.  Tam w 2019 roku zamierza się wydać prawie 11 mld euro na infrastrukturę kolejową. Budżet naszego zarządcy infrastruktury, PKP PLK, jest podobny kwotowo, tyle że w złotych.

Niemieckie ministerstwo transportu zamówiło masterplan dla kolei. Co we wnioskach tego raportu jest najistotniejsze, nie tylko dla branży kolejowej w Niemczech, lecz i w Polsce?

- Niemcy w sposób bardzo praktyczny podeszli do masterplanu dla kolei, określając i wymiarując cele do osiągnięcia. Podwojenie liczby pasażerów w ruchu dalekobieżnym, ambitne wzrosty przewozów DB Reggio, a w przypadku towarów – większe przewozy o kilkadziesiąt procent.

Stawiają w konsekwencji większe zadania przed infrastrukturą kolejową, np. zwiększenia o 30 proc. jej zdolności do obsługi przewozów. Nasi sąsiedzi określili więc jednoznacznie cele, które wymagają stosownego oprzyrządowania, tj. określenia pakietu działań dla ich realizacji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.171.108
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!