Wartość dziesięciu największych inwestycji kolejowych, których zakończenie zaplanowano w 2021 r., wynosi ok. 6,2 mld zł netto - wynika z informacji przekazanych portalowi WNP.PL przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
- W tym roku powinniśmy doczekać się finału wielu ważnych inwestycji dla ruchu pasażerskiego oraz towarowego. Postawiliśmy przyjrzeć się dziesięciu największym projektom (pod względem wartości).
- Skompletowaliśmy informacje na temat bieżącego stanu zaawansowania robót, a także efektów, które dla przewoźników i pasażerów mają przynieść zrealizowane prace.
- Uzupełniliśmy je również o dane dotyczące wartość poszczególnych zadań oraz ich generalnych wykonawców. Zapraszamy do zapoznania się z dziesiątką największych przedsięwzięć.
1. Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław - Poznań, odcinek granica woj. dolnośląskiego - Czempiń”
Wartość inwestycji: ok. 1,5 mld zł netto
Źródło finasowania: instrument „Łącząc Europę” (CEF)
Lata realizacji: 2017-2021
Wykonawca: Torpol
Efekty inwestycji:
- skrócenie czasu przejazdu między Czempiniem a Wrocławiem do ok. 1:30 h dla najszybszych pociągów - dzięki podwyższeniu prędkości jazdy pociągów do 160 km/h, a towarowych - do 120 km/h
- poprawa przepustowości linii
- wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym dzięki modernizacji przejazdów kolejowo – drogowych, budowie bezkolizyjnych skrzyżowań
- wyższy komfort podróży dzięki modernizacji peronów
- lepszy dostęp do kolei
Zakres prac - co zostało już zrobione:
- wymiana torów i sieci trakcyjnej na całym odcinku
- modernizacja 22 peronów w 11 miejscowościach (5 stacji i 6 przystanków), m.in. Kościan, Leszno, Rawicz - perony zadaszone, wyższe, z jasnym oświetleniem. Na stacjach windy w przejściach podziemnych, na przystankach pochylnie
- montaż nowych urządzeń sterowania
- budowa bezkolizyjnych skrzyżowań: kierowcy korzystają z tunelu drogowego/wiaduktu kolejowego w Kościanie (na ul. Młyńskiej) oraz wiaduktów drogowych w Klonówcu i Lesznie (na ul. Wilkowickiej)
- kończą się prace okołotorowe, bez wpływu na ruch pociągów oraz rozbudowa przejścia podziemnego na stacji w Lesznie
- dla bezpieczeństwa w ruchu kolejowo drogowym powstaje nowy tunel drogowy na ul. Gostyńskiej w Kościanie oraz na ul. Świętojańskiej w Rawiczu, budowa wiaduktu drogowego w Bojanowie (Pakówce) oraz budowa tunelu drogowy w Rawiczu na ul. Piłsudskiego
2. Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk
Wartość inwestycji: 1,1 mld zł netto
Źródło finasowania: instrument „Łącząc Europę” (CEF)
Lata realizacji: 2019-2021
Wykonawca: konsorcjum Torpol oraz Intercor
Efekty inwestycji:
- dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników i kontrahentów
- dostosowanie parametrów infrastruktury do standardów sieci bazowej TEN-T
- zapewnienie możliwości dojazdu składów pociągów trakcją elektryczną bezpośrednio do wybranych rejonów portu
- skrócenie czasu dowozu/odwozu ładunków do/od odbiorców/nadawców oraz zapewnienie punktualności realizowanych połączeń
- poprawa przepustowości i skomunikowania z rozbudowaną siecią dróg
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków
- znaczna poprawa warunków przewozu towarów koleją - umożliwienie kursowania dłuższych i cięższych pociągów (o długości 750 m i nacisku 22,1 tony na oś)
- mniejsze oddziaływanie kolei na środowisko
Zakres wszystkich prac:
- przebudowa 72 km torów na dojeździe do portu oraz na obszarze modernizowanych stacji
- modernizacja 13 przejazdów kolejowo-drogowych oraz przejść dla pieszych
- zabudowa 221 rozjazdów
- modernizacja stacji Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany
- budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu wraz drogami dojazdowymi
- rozbudowa Lokalnego Centrum Sterowania; nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz urządzenia i systemy telekomunikacyjne
- nowa sieć trakcyjna
- przebudowa obiektów inżynieryjnych: 3 mosty, 2 wiadukty i 18 przepustów
Prace wykonane:
- na modernizowanych stacjach oraz dostępie do nich łącznie wymieniono ponad 35 km torów oraz zabudowano 105 rozjazdów
- gotowy jest tor (LK 249) na szlaku Gdańsk Główny-Gdańsk Zaspa Towarowa, "zakres torowy" na stacji Gdańsk Wiślany, tor na Westerplatte oraz tor na stacji Gdańsk Kanał Kaszubski
- oddano do użytku nową nastawnię na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa
- postępuje budowa nowego wiaduktu drogowego nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski w ciągu ul. Ku Ujściu, przebudowa mostu na rzece Strzyży oraz przejścia podziemnego w obrębie byłego przystanku Gdańsk Kolonia
3. Modernizacja trasy Poznań Główny-Rokietnica-Wronki w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny-Szczecin Dąbie"
Wartość inwestycji: na odcinku Poznań-Wronki to ok. 1 mld zł (ok. 4,1 mld zł dla całej inwestycji) netto
Źródło finasowania: instrument „Łącząc Europę” (CEF)
Lata realizacji: 2018-2021
Wykonawca: Trakcja (Poznań-Rokietnica), Budimex (Rokietnica-Wronki)
Efekty inwestycji:
- skrócenie czasu przejazdu pociągiem ze Szczecina do Poznania o około 50 min: do ok. 1:50 h
- poprawa przepustowości linii
- wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego (m.in. nowoczesny system sterowania ruchem, modernizacja przejazdów)
- wyższy komfort podróży (nowe perony),
- dogodniejszy dostęp do kolei
Co zostało zrobione:
- przebudowano 12 peronów na stacjach i przystankach (docelowo będzie 16 nowych peronów) - m.in. Poznań Wola, Kiekrz, Pamiątkowo, Baborówko, Rokietnica, Szamotuły, Pęckowo, Wronki
- przebudowane perony są wyższe, wyposażone m.in. w jasne oświetlenie, ławki, dostęp zwiększają pochylnie, na stacjach będą windy w nowych przejściach podziemnych (m.in. Rokietnica, Wronki i Szamotuły)
- Między stacjami i przystankami pociągi jeżdżą jednym nowym torem z nową siecią trakcyjną m.in. na odcinkach Poznań POD-Kiekrz, Rokietnica-Szamotuły, Szamotuły-Pęckowo, a także Pęckowo-Wronki. Trwają roboty na pozostałych szlakach
Prace w realizacji:
- postępują prace na pozostałych peronach (m.in. Wronki, Szamotuły, Pęckowo) i przy budowie przejść podziemnych
- realizowana jest przebudowa mostu we Wronkach (prace zakończone na jednej nitce, kontynuowana jest przebudowa sąsiedniej)
- wykonawca pracuje na pozostałych szlakach, m.in. Pęckowo0-Wronki i Szamotuły-Rokietnica
4. Modernizacja odcinków Otwock-Pilawa i Nałęczów-Lublin w ramach projektu "Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa-Dorohusk"
Wartość inwestycji: ok. 1 mld zł dla umów na odcinki Otwock-Pilawa i Nałęczów-LublinŹródło finasowania: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Lata realizacji: 2017-2021
Wykonawca: Track Tec Construction - odc. Nałęczów-Lublin
Wartość: 627,7 mln zł netto
Efekty inwestycji: na odcinku Dęblin-Nałęczów-Lublin:
- skrócenie czasu przejazdu między Dęblinem a Lublinem do ok. 50 minut dla najszybszych pociągów dalekobieżnych, a do ok. 1h 10 min minut dla pociągów regionalnych
- poprawa przepustowości linii
- wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym dzięki modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych
- wyższy komfort podróży dzięki modernizacji peronów
- lepszy dostęp do kolei
Zakres prac - co zostało zrobione:
- wymiana torów i sieci trakcyjnej na całym ponad 70-kilometrowym odcinku Dęblin-Lublin
- modernizacja 34 peronów na 17 stacjach i przystankach (m.in. Nałęczów, Puławy, Motycz, Lublin Główny)
- budowa nowego przystanku Lublin Zachodni, 14 przejazdów kolejowo-drogowych z nowymi urządzeniami
- 4 nowe przejścia podziemne (w Puławach, Nałęczowie, Motyczu, Lublinie Zachodnim)
- przebudowa 7 mostów i 5 wiaduktów oraz 20 mniejszych obiektów inżynieryjnych, 161 wymienionych rozjazdów
Prace w realizacji - wykonywane są jeszcze prace bez wpływu na ruch pociągów:
- na stacji Lublin Główny: budowa wiaty peronowej na peronie nr 3, dokończenie budowy wiaty na peronie nr 1, prace wykończeniowe w przejściu podziemnym (bez ograniczeń dla ruchu pieszych)
- kontynuacja robót na obiektach inżynieryjnych nad ul. Męczenników Majdanka, Diamentowa, Janowska, rzeką Czerniejówka, Bystrzyca
- trwa budowa łącznicy pomiędzy linią Lublin-Warszawa (nr 7) a linią Lublin- Stalowa Wola (nr 68), wykonawca zakończył układanie rozjazdów. Prace potrwają do listopada 2021 r.
- roboty wykończeniowe przy budowie kładki w miejscowości Konopnica
Wykonawca: konsorcjum Budimex oraz Ferrovial Agroman - odc. Otwock-Pilawa
Wartość: 390,1 mln zł netto
Efekty inwestycji:
- skrócenie czasu przejazdu między Otwockiem a Pilawą do ok. 17 minut dla najszybszych pociągów dalekobieżnych, a do ok. 30 minut dla pociągów regionalnych
- znaczna poprawa przepustowości linii - dzięki budowie drugiego toru
- wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym dzięki modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych, budowie bezkolizyjnych skrzyżowań
- wyższy komfort podróży dzięki modernizacji peronów, lepszy dostęp do kolei
Zakres prac - co zostało zrobione:
- wymiana torów i sieci trakcyjnej na całym odcinku, budowa drugiego toru na całym 26-kilometrowym odcinku
- modernizacja 21 peronów na 3 stacjach (Otwock, Celestynów, Pilawa) i 7 przystankach (Śródborów, Pogorzel Warszawska, Stara Wieś, Kołbiel, Chrosna, Zabieżki, Augustówka)
- modernizacja 12 przejazdów kolejowo-drogowych, 5 nowych przejść podziemnych (3 w Otwocku, Celestynów, Pilawa), 6 przebudowanych wiaduktów kolejowych
- 2 nowe skrzyżowania bezkolizyjne (Otwock - ul. Majowa, ul. Żeromskiego), 87 wymienionych rozjazdów
Prace w realizacji:
- wykonywane są prace okołotorowe, porządkowe, wykończeniowe, bez wpływu na ruch pociągów
- dokończenie budowy dróg dojazdowych przy tunelu drogowym/wiadukcie kolejowym na ul. Żeromskiego/Filipowicza w Otwocku
- usuwanie usterek, porządkowanie terenu
5. Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle-Opole Zachodnie, odcinek Opole Groszowice-Kędzierzyn-Koźle
Wartość inwestycji: 412 mln zł netto
Źródło finansowania: instrument „Łącząc Europę” (CEF)
Lata realizacji: 2017-2021
Wykonawca: konsorcjum Porr oraz Trakcja System
Efekty inwestycji:
- podróż koleją między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem skróci się z 50 do ok 25 minut
- poprawa obsługi podróżnych - łącznie 10 stacji i przystanków będzie miało nowe perony, dostosowane do obsługi osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się
- poprawa przepustowości trasy, wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym
- szybszy i sprawniejszy przewóz towarów na międzynarodowej trasie E30
Co zostało już zrobione:
- pociągi już jadą po dwóch nowych torach na odcinku 25 km od Raszowej przez Zdzieszowice, Gogolin do stacji Przywory Opolskie
- wykonawca przebudowuje pozostałe tory na odcinkach: Kędzierzyn-Koźle-Raszowa i Przywory Opolskie-Opole Groszowice.
- podróżni korzystają z nowych peronów na stacjach i przystankach. W Kędzierzynie-Koźlu gotowe są perony nr 2 i 3.
- przygotowywane są perony nr 1 i 4. Wygodny dostęp do pociągów gwarantują także nowe perony m.in. na stacjach w Zdzieszowicach, Gogolinie i Górażdżach oraz na przystanku w Jasionie
- pociągi kursują przebudowanymi mostami na jednym z dwóch torów nad kanałem Gliwickim (o dł. 80 m) i nad rzeką Kłodnicą (dł. 67 m). Obecnie trwa przebudowa przepraw mostowych w równoległym torze.
6. Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa-Zawiercie
Wartość inwestycji: 380 mln zł netto
Źródło finansowania: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Lata realizacji: 2017-2021
Wykonawca: ZUE
Zakres inwestycji - co zostało zrobione:
- wymieniono 88 km torów i sieci trakcyjnej
- przebudowano perony na stacjach Myszków oraz Poraj i 8 przystankach: Częstochowa Raków, Korwinów, Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko, Myszków Nowa Wieś, Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole (na przystankach Żarki Letnisko i Myszków Mrzygłód oraz na stacji Poraj nowe przejścia podziemne zapewnią bezpieczne dojście na perony)
- nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem zapewniają sprawny przejazd pociągów
- wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego dzięki nowej nastawni w Poraju i zmodernizowanym 15 przejazdom kolejowo-drogowym
- sprawniejsze podróże i przewóz towarów po wyremontowanych 34 obiektach inżynieryjnych (w tym 20 mostów i 2 wiadukty)
Efekty inwestycji:
- krótsze podróże między Częstochową a Zawierciem o ok. 10 minut (efektem będą jeszcze lepsze połączenia kolejowe z Warszawy do Koluszek, Łodzi, Częstochowy, Katowic i Wrocławia)
- poprawa komfortu podróży - dzięki przebudowie peronów na stacjach i przystankach
- lepszy dostęp dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się (windy, wyższe perony, czytelne oznakowania)
- wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego (urządzenia srk i nastawnia oraz przejazdy kolejowo-drogowe), mniejsze oddziaływanie kolei na środowisko
7. Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682, 872 na odcinku Toszek Północ-Rudziniec Gliwicki-Stare Koźle.
Wartość inwestycji: 265 mln zł netto
Źródło finansowania: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Lata realizacji: 2017-2021
Wykonawca: Porr
Efekty inwestycji:
- krótszy przewóz towarów - dzięki podniesieniu prędkości do 90 km/h
- sprawniejszy przewóz towarowy wskutek wymiany torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej, i przebudowie 45 obiektów inżynieryjnych w tym mostu nad Kanałem Kędzierzyńskim, mostu na Kanale Gliwickim oraz wiaduktów kolejowych w Paczynie i Pisarzowicach koło Toszka
- poprawa przepustowości linii kolejowej - na odcinku Toszek Północ-Rudziniec Gliwicki odbudowany został drugi tor. Po 10 latach pociągi znów jeżdżą po linii 199 na odcinku Rudziniec Gliwicki-Sławięcice
- możliwy jest przejazd większej liczby składów między Kędzierzynem-Koźlem-Rudzińcem Gliwickim i Toszkiem Północ. Obecnie na trasie kursuje dwukrotnie więcej składów niż rok temu
- wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego - rezultat przebudowy nastawni m.in. w Toszku i Rudzińcu Gliwickim. wymiany urządzeń sterowania ruchem kolejowym i remontu 10 przejazdów kolejowo-drogowych
- mniejsze odziaływanie linii kolejowej na środowisko dzięki zastosowanym materiałom i rozwiązaniom ograniczony jest hałas
8. Modernizacja odcink Kraków Płaszów-Podbory Skawińskie w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów-Skawina-Oświęcim”.
Wartość inwestycji: 197 mln zł netto + prace dodatkowe 54 mln zł netto
Źródło finansowania: środki budżetowe
Lata realizacji: 2018-2021
Wykonawca: Swietelsky Rail Polska
Efekty inwestycji:
- poprawa komfortu podróży na modernizowanych stacjach Kraków Bonarka, Skawina, Podbory Skawińskie oraz przystankach Kraków Sidzina, Skawina Zachodnia oraz Kraków Swoszowice
- lepszy dostęp do kolei dzięki budowie nowych przystanków Kraków Opatkowice, Skawina Jagielnia
- poprawa dostępności kolei dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się - wyższe perony, nowe budowę przejścia podziemnych/kładki wyposażone w windy
- lepsze bezpieczeństwo i sprawność ruchu kolejowego - wymienione tory i sieć trakcyjna, nowy system sterowania ruchem kolejowym, nowa nastawnia na stacji Kraków Bonarka
9. Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych na stacji Rzeszów Główny
Wartość inwestycji: 205 mln zł netto
Źródło finansowania: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Lata realizacji: 2018-2021
Wykonawca: konsorcjum firm Track Tec Construction, Inżynieria Rzeszów, Intop Warszawa, Infrakol
Efekty inwestycji:
- dostępniejsza, komfortowa, bezpieczniejsza i nowoczesna stacja Rzeszów Główny z windami, schodami ruchomymi i bezkolizyjnym przejściem pod torami - ułatwia komunikację wszystkim podróżnym
- większa dostępność dla mieszkańców - dzięki wybudowaniu dodatkowego przystanku Rzeszów Zachodni
- wyższy poziom bezpieczeństwa, sprawny ruch kolejowy i drogowy - wskutek przebudowy wiaduktu (ul. Batorego), trzech mostów (Al. Wyzwolenia) i przejazdu kolejowo-drogowego (ul. M. Konopnickiej)
- sprawniejszy i bezpieczniejszy ruch przez stację - dzięki wymianie urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjnej
- uwiecznione elementy historyczne (m.in. dzięki renowacji wieży ciśnień)
10. Budowa stacji Warszawa Główna w ramach projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia-Warszawa Zachodnia”
Wartość inwestycji: 81 mln zł netto
Źródło finasowania: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Lata realizacji: 2018-2021
Wykonawca: Trakcja
Zakres prac:
- 2 nowe ok. 300 metrowe perony, 4 wiaty na każdym peronie
- informacja wizualna i głosowa, ławki, oświetlenie, tablice informacyjne, zegary
- 2 windy na perony; 2 pochylnie od strony ul. Towarowej, kładka pieszo-rowerowa między ul. Kolejową a al. Jerozolimskimi
- nowe urządzenia srk, 20 rozjazdów, 4,5 km nowych torów
Efekty inwestycji:
- przywrócenie ruchu kolejowego na stacji Warszawa Główna
- lepsza komunikacja w aglomeracji warszawskiej
- sprawny dostęp do kolei podczas modernizacji linii średnicowej większa dostępność dla osób o ograniczonej możliwości ruchowej
- zmniejszenie oddziaływania transportu na środowisko