PARTNERZY PORTALU

Na infrastrukturę, mimo problemów, wydajemy miliardy

Na infrastrukturę, mimo problemów, wydajemy miliardy
fot. PTWP
  • Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
  • Dodano: 13-02-2013 10:57

W ostatnich latach na inwestycje infrastrukturalne - drogi, koleje oraz gazowe i energetyczne sieci przesyłowe - wydano grubo ponad 100 mld zł. Dokonano tego, choć warunki do ich realizacji oraz sam sposób prowadzenia przedsięwzięć wymaga wiele poprawek.

O inwestycjach komunikacyjnych oraz energetycznych dyskutowano podczas panelu Infrastruktura 2020, który odbył się w ramach Forum Zmieniamy Polski Przemysł 2013.

Największe inwestycje ostatnich lat dotyczą drogownictwa. W 2013 r. GDDKiA planuje wydać na inwestycje ok. 18 mld zł. W latach 2008-2012 ta kwota wyniosła już ok. 100 mld zł.

Mimo tego - jak zaznaczył Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa - branża znajduje się w kryzysie - trwa degradacja poziomu przychodów i rentowności.

- Oceniamy, że łącznie w latach 2012-2013 pracę w budownictwie straci ok. 150 tys. osób. W 2012 r. na ok. 1000 upadłości blisko 300 stanowiły firmy budowlane, a prognozy na 2013 r. zakładają wzrost tego udziału - podkreślił Michałowski.

- Przewrotnie można powiedzieć, że obecny kryzys mamy z nadmiaru pieniędzy. Nie byliśmy chyba gotowi do wydania tak dużych środków pod kątem procedur i prawodawstwa - dodał.

Zdaniem Michałowskiego, większa konkurencja, spowodowana szerokim otwarciem rynku, nie zawsze musi przynosić pozytywne efekty.

- Inwestycje powinni realizować ci, którzy mają do tego potencjał i doświadczenie. Dawniej mawiano: pierwszy dom buduj dla wroga, drugi dla przyjaciela, a trzeci dla siebie - wskazał.

- Upadek DSS czy zejście z budowy Covecu nie budziło zdziwienia. Na drogach potknęły się jednak m.in. PBG i Polimex-Mostostal, dobre i rentowne firmy w budownictwie przemysłowym, które dróg nigdy wcześniej nie budowały, a tymczasem szybko znalazły się wśród głównych wykonawców pracujących dla GDDKiA - dodał.

W opinii Michałowskiego, jeśli nadal do przetargów będzie dopuszczanych nawet ponad 20 wykonawców, to skutki mogą być bardzo negatywne.
- Przykładem może być skomplikowany odcinek drogi S8 wraz mostem Grota w Warszawie. Do złożenia ofert zaproszono niedawno 20 wykonawców, choć z tego grona tylko kilku ma rzeczywisty potencjał, aby temu zadaniu podołać - stwierdził Michałowski.

Zaznaczył także, że wysokość wynegocjowanego budżetu unijnego na lata 2014-2020 jest dużym sukcesem. Dlatego branża budowlana i inwestor publiczny muszą ze sobą rozmawiać, aby wypracować rozwiązana, które poprawią proces realizacji inwestycji drogowych.

Lech Witecki, p.o. dyrektora GDDKiA, wskazał trzy najważniejsze recepty, które mogą w przyszłości poprawić sytuację w sektorze budownictwa drogowego.
Pierwszy apel Witecki skierował do samych spółek budowlanych, nawołując, aby starannie dobierały partnerów konsorcjalnych, z którymi zamierzają ubiegać się o drogowe kontrakty.

Zaznaczył, że bez dobrych i rzetelnych partnerów konsorcjalnych nie jest możliwe osiągnięcie sukcesu na budowie. Jako przykład wskazał kilka inwestycji autostradowych, gdzie doszło do zmian wykonawców lub jeszcze trwa procedura ich wyboru.

Ze swojej strony GDDKiA zamierza poprawić płynność finansową kontraktów. Witecki podkreślił, że ostatnie przetargi ogłaszane przez GDDKiA przewidują już zaliczkowanie prac na poziomie 10 proc. Dyrekcja zamierza się także pochylić nad postulatem branży dotyczącym waloryzacji cen kontraktowych.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Na infrastrukturę, mimo problemów, wydajemy miliardy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.42.98
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!