Nowo wybudowany odcinek drogi S3 Brzozowo-Miękowo, a także rozbudowany odcinek Miękowo-Rzęśnica, łącznie 42 km, otwarto oficjalnie we wtorek. Droga łączy Szczecin i południe Polski z wybrzeżem morskim i terminalem promowym w Świnoujściu.
- Realizacja odcinka Brzozowo-Miękowo była dofinansowana ze środków UE kwotą 191,7 mln zł.
- Inwestycje na obu odcinkach realizowała firma Budimex.
- Łączna całkowita wartość inwestycji dla dwóch odcinków S3 wyniosła 583,8 mln zł.
W ramach prac powstał nowy dwujezdniowy odcinek Brzozowo-Miękowo o długości 22,4 km. Fragment od Miękowa do Rzęśnicy został natomiast dostosowany do współczesnych parametrów drogi ekspresowej.
Jak podała GDDKiA, na ponad 22-kilometrowym odcinku nowej S3 od Brzozowa do Miękowa powstały węzły drogowe Babigoszcz, Przybiernów i Brzozowo oraz para MOP Przybiernów. Droga przebiega w większości przez tereny leśne, powstało w związku z tym pięć przejść dla dużych zwierząt, w tym cztery górne. Nowa dwujezdniowa S3 połączyła zakończone w latach 2011-2012 obwodnice Miękowa oraz Troszyna, Parłówka i Ostromic.
We wtorek zniknęły ostatnie utrudnienia i zawężenia ruchu drogowego, zaczęła obowiązywać docelowa organizacja ruchu z ograniczeniem prędkości do 120 km/h.
Dwujezdniowa droga na odcinku Miękowo-Rzęśnica powstała w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku. Trasa nie spełniała już współczesnych standardów drogi ekspresowej. W ramach kontraktu o wartości 126,3 mln zł w miejscowości Kliniska Wielkie powstał węzeł drogowy, który zastąpił wcześniejsze skrzyżowanie z przejściem dla pieszych. Kompleksowo przebudowany został również węzeł Rzęśnica z drogą wojewódzką nr 142.
W województwie zachodniopomorskim w sierpniu ubiegłego roku podpisano umowy na realizację w formule "Projektuj i buduj" odcinków od Świnoujścia do Troszyna. Jak zapowiada GDDKiA, roboty budowlane powinny ruszyć wiosną przyszłego roku. Ich zakończenie, planowane w roku 2024, będzie oznaczało też zakończenie realizacji całej drogi ekspresowej S3.