Dokumentację odbudowy linii kolejowej z Tychów do Oświęcimia przez Bieruń zamówiła spółka PKP PLK. Prace mają być możliwe w perspektywie finansowej 2021-27. Pierwotnie projekt ten był planowany do dofinansowania obecnymi funduszami europejskimi.
Były to: rewitalizacja linii nr 694/157/190/191 Bronów - Bieniowiec - Skoczów - Goleszów - Cieszyn/Wisła Głębce (wówczas szacowana na 290,8 mln zł) oraz rewitalizacja linii 140/169/179/885/138 dla połączenia: Orzesze Jaśkowice - Tychy - Baraniec - KWK Piast - Nowy Bieruń - Oświęcim (ówczesny szacowany koszt: 171,2 mln zł).
Ostatecznie umowę na dofinansowanie z RPO remontu linii do Wisły i Cieszyna (273,5 mln zł do projektu RPO szacowanego na 432 mln zł) podpisano w październiku ub. roku. PKP PLK wybrały następnie wykonawców poszczególnych prowadzonych tam obecnie łącznym kosztem 647 mln zł prac i przy współpracy z samorządem województwa zapewniły pełne finansowanie.
Na początku ub. roku PKP PLK wystąpiły do samorządu woj. śląskiego o zmianę unijnego projektu zmierzającego do utworzenia kolejowego połączenia Tychów z Oświęcimiem przez Bieruń. Zamiast prac w terenie, w obecnej perspektywie powstać ma tylko dokumentacja.
We wtorek zarządca kolejowej infrastruktury poinformował o jej zamówieniu. Jak wynika z komunikatu PLK, umowa na dokumentację projektową dla zadania "Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice - Tychy - Baraniec - KWK Piast - Nowy Bieruń - Oświęcim" ma wartość 10,4 mln zł. Dokumentacja ma powstać do połowy 2022 r.
"Roboty budowlane mogłyby być realizowane w kolejnej perspektywie unijnej 2021 - 2027" - zaznaczyły PLK. Według założeń pozwolą na utworzenie połączenia Tychów z Oświęcimiem z czasem przejazdu ok. 30 min. Prace mają objąć wymianę lub budowę 45 km nowych torów i wymianę 17 km istniejącej sieci trakcyjnej. Linia na odcinku Tychy Lodowisko - Nowy Bieruń ma być elektryfikowana od podstaw.
W komunikacie PLK wskazały, że planowane jest m.in. uruchomienie nieczynnych przystanków Bieruń Mleczarnia i Tychy Urbanowice. Końcowy obecnie przystanek Tychy Lodowisko ma zyskać dodatkowy peron. Przewidywana jest budowa nowych przystanków o roboczych nazwach: Bieruń Kopalnia (w pobliżu kopalni Piast w Bieruniu) oraz Bieruń Łysina i Tychy Potok (w pobliżu fabryki FCA).
Pociągi odbudowaną trasą mają jeździć z prędkościami: pasażerskie do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Zakładana jest modernizacja 14 przejazdów kolejowo-drogowych oraz remont lub przebudowa 81 obiektów inżynieryjnych, m.in. mostu na Wiśle między Nowym Bieruniem a Oświęcimiem.
W 2016 r. porozumienie w sprawie finansowania i stworzenia do I kw. 2018 dokumentacji przedprojektowej rewitalizacji połączenia podpisali przedstawiciele: Bierunia, Oświęcimia, Orzesza, Łazisk Górnych, Wyr, Tychów oraz PLK. Strony porozumiały się wówczas, że samorządy wesprą przygotowanie szacowanego na 1,5 mln zł opracowania kwotą 250 tys. zł.
W 2016 r. PLK zakończyły remont linii tworzącej towarowe połączenie Orzesza i Tychów. Pociągi osobowe kursują odcinkiem Tychy - Tychy Miasto. Dalej zniszczona linia prowadzi do Bierunia Starego. Aby utworzyć połączenie Bierunia z Oświęcimiem m.in. trzeba odtworzyć zlikwidowany krótki łącznik w rejonie kopalni Piast.
W prowadzonym od kwietnia 2016 r. przetargu na dokumentację przedprojektową połączenia od Orzesza do Oświęcimia w kilku wariantach (w tym z ominięciem kopalni) kilka miesięcy później wybrano wartą 1,78 mln zł brutto ofertę poznańskiej spółki BBF. Dokumentacja ta była gotowa w 2018 r.