Według danych Najwyższej Izby Kontroli, administracja drogowa w Polsce w fatalny sposób zarządza obiektami mostowymi. W konsekwencji mosty, wiadukty, estakady, kładki oraz przepusty nie są utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, który zapewniłby bezpieczeństwo ludzi i sprawność ruchu drogowego.
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
Proces cynkowania szansą na wzrost bezpieczeństwa
Proces cynkowania składa się z kilku technologicznie zaawansowanych etapów wstępnych, które przygotowują materiał do zanurzenia w kąpieli cynkowej. Głównym ich celem jest mechaniczne usunięcie niejednorodności przylegających do powierzchni cynkowanego przedmiotu, odtłuszczenie powłoki z substancji woskowatych lub oleju oraz przygotowanie do prawidłowego przebiegu reakcji chemicznych. Ostatni etap procesu cynkowania polega na zanurzeniu uprzednio przygotowanego podłoża stalowego w kąpieli stopionego cynku w temperaturze 445°C-455°C. W konsekwencji otrzymujemy powłokę stopową trwale związaną ze stalą, która chroni konstrukcje przed działaniami mechanicznymi i chemicznymi. Prawidłowo wykonana powłoka cynkowa w zależności od jej grubości, agresywności środowiska i erozji mechanicznej, wytrzymuje od 40 do 100 lat. Cynkowanie ogniowe to skuteczna technologia zabezpieczania stali przed korozją. Dzięki wielu korzyściom jakie oferuje, metoda ta wykorzystywana jest w różnych branżach polskiej gospodarki. Obecnie trwają zaawansowane prace na jej skuteczną implementację w inżynierię mostową - tłumaczy Jacek Zasada z PTC.
Współczesne cynkowanie ogniowe stanowi dynamicznie rozwijającą się technologię, dysponującą nowoczesną metodologią i zaawansowanym zapleczem instrumentalnym. Uznawane jest za jedną z najbardziej efektywnych, sprawdzonych i ekonomicznych metod ochrony stali. W związku z tym, metodę tę wykonuje się w ocynkowniach o wysokich standardach jakościowych, dzięki którym zanurzenie stalowych konstrukcji w wannie z roztopionym w 450 stopniach cynkiem jest możliwe. I choć technologia cynkowania ogniowego niewiele się zmieniła od czasów, w których ją odkryto, to dzięki rozwojowi rynku, zmiany pokoleniowej inżynierów i upowszechnieniu wiedzy na temat cynkowania, pojawiają się coraz to nowe jej zastosowania.
Ocynkowany obiekt, nie wymaga powtórnego zabezpieczenia przez wiele lat, w przeciwieństwie do pokrycia stali warstwą farby ochronnej. Mimo to, ze względu na wielkogabarytowe części konstrukcji mostowych metoda zanurzeniowa wciąż nie może być w pełni wykorzystywana przy takich obiektach.
Modułowe budowanie mostów
Rozwiązaniem ograniczeń kubaturowych jest modułowe budowanie mostów, mocno rozwijane w Niemczech, dzięki któremu poszczególne elementy konstrukcji mogłyby być zabezpieczone w kąpieli ocynkowej. Obecnie każdy wiadukt projektowany jest indywidualnie, w przyszłości inżynierowie chcą wprowadzić standaryzowane części nośne, które będą dostosowywane w zależności od przewidywanych ciężarów. Wówczas taki most składałby się z dźwigaru stalowego i nawierzchni betonowej. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość szybkiego demontażu konstrukcji, poddanie jej ewentualnym zabiegom renowacyjnym, a następnie ponowne zamontowanie. Dzięki oparciu jej struktury na elementach stalowych, łatwo i szybko można ją zabezpieczyć przed korozją na wiele lat, tym samym unikając sytuacji, które obecnie mają miejsce w Niemczech i Polsce. Poszukując nowych możliwości Polskie Towarzystwo Cynkownicze rozpoczęło prace badawcze nad zachowaniem się ocynkowanych prętów zbrojeniowych w betonie. W roku 2015 wspólnie z Politechniką Krakowską wykonano badania porównawcze przyczepności prętów czarnych oraz ocynkowanych do betonu, celem udowodnienia wytrzymałości metody wykorzystującej cynk. Co ciekawe technologia ta standardowo wykorzystywana jest w budownictwie w Ameryce, Azji i Australii, Europa jednak wciąż z dystansem patrzy na takie jej zastosowanie. Prowadzenie zaawansowanych badań laboratoryjnych na celu ma zmienić tę sytuację, a tym samym przekonać inżynierów do wykorzystania technologii cynkowania ogniowego.